Egen ridbana eller transport

fejt

Trådstartare
Vi har nyligen köpt gård, byggt stall och har våra två hästar hemma. Vi rider, tömkör och kör med vagn. Allt har blivit dyrt såklart och nu måste vi välja mellan att anlägga egen ridbana eller köpa transport och åka till ridhus en mil bort. Prismässigt är det ingen större skillnad och det är inte heller direkt avgörande. Vi tänker att en ridbana kan användas till vardags utan krångel. Jag vill köpa unghäst och då vill jag ha inhägnad bana för träning. Samtidigt har vi mycket egen mark att rida på och man skulle kanske kunna hägna in en del och använda som gräsbana. En ridbana går ju ändå inte att använda i alla väder. Det jag känner är krångligt med ridhusvarianten är att det tar tid och att vi bara kan ta en häst åt gången. Samtidigt är min dotter som rider den ena hästen 12 år och det kan ju vara roligt och givande för henne att regelbundet träffa andra hästmänniskor i hennes egen ålder. Transport behöver vi inte ha så det är inget argument. Finns att hyra boogie i närheten för 250 kr dygnet och vi åker väldigt sällan. Inom ett par år kommer vi att ha både bana och transport men frågan är vad vi ska börja med. Tacksam för input!
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Transport alla gånger! Tänk er själva att ni står mitt i natten med en sjuk häst som måste till klinik nu! Då finns det inget bolag att ringa och hyra trailer hos. Trailer före ridbana tycker jag!
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Jag förstår att du tänker så och jag var inte tillräckligt tydlig när det gäller tillgång till transport vid kris. Det finns tillgänglig vid vilka situationer som helst, när som helst men inget man kan missbruka och använda för att åka till träning då och då.
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Jag hade också valt transport.

När mina hästar har blivit sjuka så har jag behövt en transport på två röda för att kunna rädda hästarna.
Ibland finns det inget utrymme för att åka och hämta en transport.
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Eftersom du ändå har transport tillgänglig vid nödsituationer hade jag absolut prioriterat egen ridbana. Det är guld värt att kunna ta ett pass på banan utan att behöva lägga extra tid på att transportera.
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Jag förstår att du tänker så och jag var inte tillräckligt tydlig när det gäller tillgång till transport vid kris. Det finns tillgänglig vid vilka situationer som helst, när som helst men inget man kan missbruka och använda för att åka till träning då och då.

Det spelar ingen roll. En ridbana kan man fixa senare. Men ibland handlar det om minuter eller tom sekunder när man måste få iväg en häst till klinik. Då tänkler inte jag lägga tiden på att åka och hyra en trailer mitt i natten. Nej har man egen gård behövs egen trailer.
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Men jag har transport tillgänglig vid nödsituationer. På nära håll. Det tar ingen extra tid jämfört med om jag haft en egen. Jag är jättetacksam för era åsikter men jag behöver verkligen inte egen transport för akuta situationer. Det finns!
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Det spelar ingen roll. En ridbana kan man fixa senare. Men ibland handlar det om minuter eller tom sekunder när man måste få iväg en häst till klinik. Då tänkler inte jag lägga tiden på att åka och hyra en trailer mitt i natten. Nej har man egen gård behövs egen trailer.

Men det där beror ju på. Jag har egen transport och skulle inte vilja vara utan eftersom jag bor på egen gård och har ingen transport att hyra tillräckligt nära vid alla tider på dygnet om det behöver gå snabbt. Men står det tex en transport hos närmsta grannen som är ok att hämta vid en nödsituation behöver inte det ta längre tid än att koppla på sin egen.
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Visst.
Och just den gången det går på tok för dig så är den transporten ute och åker.
Dessutom så är en hästtransport ofta den bästa lösningen även för andra transporter.
Det är alltid något som måste hämtas när man bor på en gård.
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Jag läser igenom mina egna inlägg och försöker förstå hur jag ska uttrycka mig för att göra klart att det finns transport för nödsituationer. Alltid. Lika nära som om den stått hemma. För träning eller tävling eller planerade veterinärbesök finns transport att hyra för 250 kr dygn. De transporter som finns för nödsituationer kan jag alltså låna av grannen om det verkligen behövs. Jag har tillgång till nyckel men vill inte missbruka deras generositet om det inte är så att det krisar. Om nån orkar skulle jag vara jättetacksam för tankar kring grundfrågan. Vardag med häst, vilket är att föredra, egen bana eller åka till ridklubb med ridhus?
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Men jag har transport tillgänglig vid nödsituationer. På nära håll. Det tar ingen extra tid jämfört med om jag haft en egen. Jag är jättetacksam för era åsikter men jag behöver verkligen inte egen transport för akuta situationer. Det finns!

Men om du nu har trailer i alla situationer, varför startade du ens denna tråd? Du har ju redan bestämmt dig för ridbanan:) Du svarade ju själv på din fråga i detta inlägg!
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Nej, jag har inte transport för att åka och träna två gånger i veckan. De som finns på granngården vill jag inte låna av slentrian men får låna om det behövs akut.
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Men om du nu har trailer i alla situationer, varför startade du ens denna tråd? Du har ju redan bestämmt dig för ridbanan:) Du svarade ju själv på din fråga i detta inlägg!

Jag uppfattar det inte som att ts bestämt sig för ridbana, utan som att hen velar mellan ridbana-träna hemma och transport-träna borta.

Jag hade köpt en transport, dels för att det är skönt att kunna åka till ridhus när det är dåligt väder, dels för att det kan vara kul att åka på träning. Oftast är det ju underlaget som är dyrt om man har en egen ridbana, så du kan ju ändå bestämma dig för var den framtida ridbanan ska ligga, och inhägna den, så har du ett ställe att vara på när du tränar unghästen.
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Jag hade nog satsat på en ridbana för att sedan spara ihop pengar till en transport, eller är det en speciellt dyr eller en helt ny transport du vill ha som tar extra lång tid att spara ihop till?

En ridbana kan man använda och rida på större delen av året, under dom jobbigaste tiderna på vintern är det ändå vanskligt att åka iväg till ridhus för att rida (givetvis beror det på vilka sorts vägar man har). Men vintrarna här undviker jag helst att åka iväg med transport. Hästen får hellre vila (med andra ord lugnare uteritter) under den värre tiden på vintern tills det är möjligt att rida i paddocken igen.
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Och just den gången det går på tok för dig så är den transporten ute och åker.

Så kan det ju vara, men vi vet inte hur många andra det är som har tillgång till den aktuella transporten. Det kanske bara är TS och grannen.

Hur många transporter är det rimligt att ha per häst? Jag har tre hästar men bara en transport. Jag kanske borde ha tre transporter med tillhörande dragbil + chaufför tillgänglig i alla situationer, ifall de andra hästarna skulle bli sjuka just den natten som jag har åkt iväg med den ena?
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Men jag har transport tillgänglig vid nödsituationer. På nära håll. Det tar ingen extra tid jämfört med om jag haft en egen. Jag är jättetacksam för era åsikter men jag behöver verkligen inte egen transport för akuta situationer. Det finns!

Fast det där vet du ju inte, du tror att du har en transport för akutsituationer och mest troligt är att du OFTAST har det.

När det väl börjar jävlas brukar det jävlas ordentligt!
Tex att den tilltänkta transporten används av ngn annan eller kanske tom står trasig just där och då.

Var inte så himla naiv...

Hade jag varit du hade jag köpt en billig och fullt funktionsduglig transport för 10-15000kr och byggt en ridbana.

Sen när du samlat ihop lite mer pengar skulle jag byta upp mig till en bättre transport om jag inte tycker att standardvagnen duger.
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Med tanke på din dotter skulle jag rekommendera dig att köpa trailer så hon kan åka på träningar och träffa andra ungdomar.

Kan du essutom hänga in mark att rida på hemma så duger ju det för vardagsträning vid skapligt underlag.

Angående att ha transport för att kunna köra akut-transporter så verkar det lite överdrivet, tycker jag.
Hur många med barn har alltid en bil redo för avfärd, stående på uppfarten, ifall man behöver åka till vårdcentralen?
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Så kan det ju vara, men vi vet inte hur många andra det är som har tillgång till den aktuella transporten. Det kanske bara är TS och grannen.

Hur många transporter är det rimligt att ha per häst? Jag har tre hästar men bara en transport. Jag kanske borde ha tre transporter med tillhörande dragbil + chaufför tillgänglig i alla situationer, ifall de andra hästarna skulle bli sjuka just den natten som jag har åkt iväg med den ena?

Håller med. Här går det kanske 70-80 hästar nu. Ska jag ladda upp med flera hästbussar, utifall om att?
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Om jag förstått dig rätt så är dina två argument för att köpa transport (för transportering till ridhus):

1. Att en ridbana inte går att använda i alla väder

2. Att din dotter ska få träffa andra hästintresserade ungdomar

I så fall har jag två frågor:

1. Om din ridbana inte går att använda, tänker mig när det är halt eller riktigt skitväder, ställer du då en häst i transport för att åka till ridhus i stället?
Min erfarenhet är att det sällan är sådant väder att man inte kan rida ute.

2. Är det du eller dottern som vill att hon träffar likasinnade? Och om det är dotterns önskan kanske det är lika enkelt (eller enklade) att bjuda in en kamrat att bo över några nätter så att de kan "hästa" ihop, det uppskattar i alla fall mina flickor mer.
 
Sv: Egen ridbana eller transport

Angående att ha transport för att kunna köra akut-transporter så verkar det lite överdrivet, tycker jag.
Hur många med barn har alltid en bil redo för avfärd, stående på uppfarten, ifall man behöver åka till vårdcentralen?

Mina föräldrar drack aldrig samtidigt när jag och bror min bodde hemma OM ngt skulle hända så skulle den ena alltid vara körbar trots att vi var två normalt friska barn.
Så gjorde även så gott som alla deras vänner, även de allra flesta av mina vänner som har barn gör också så.

Min sambo dricker också extremt sällan sen han träffade mig för han vill vara körbar om min numera inte så friska kropp får för sig att inte vilja vara med längre.
Men vi vill även vara körbara om det händer våra djur ngt, då ska det bara vara att köra i ilfart till djursjukhuset om det skulle behövas.
Därför har vi en driftsäker bil och hästtransport.
Mina djur är mina familjemedlemmar och jag skulle då inte kunna förlåta mig om de skulle gå ett hemskt öde till mötes pga jag inte kunde köra de till sjukhuset när de behövde det.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 179
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 979
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag vill jobba med hästar proffesionellt och tävla på högsta nivå men skulle behöva lite mer erfarenhet och komma upp i klass innan...
Svar
9
· Visningar
1 332
Hästmänniskan När ska/kan man skaffa egen häst som vuxen? Jag höll på jättemycket med hästar till ungefär 23-års ålder, har även jobbat med hästar en...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 880
Senast: Wysiwyg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp