Egen musli.

Sv: Egen musli.

Min erfarenhet av att ha fodrat utan att räkna flera år tidigare är att de svårfödda hästarna är ganska lätta att komma till rätta med. De ändrade sig ganska snabbt efter foderstaten och det går på ngt sätt att fylla på mängden, lite slarvigt förklarat.

Men de lättfödda typerna som min egen häst är betydligt svårare. det är mkt lättare att de antingen blir för tjocka eller får proteinbrist.

Sedan tror jag nog att du har missförstått mig lite. Jag har inte påstått att du gör helt fel. Jag har bara ifrågasatt meningen med att ge flera olika foder.

Sv: Egen musli.

Det låter ju bra. Men tyvärr så kan jag inte köpa ngt annat grovfoder då det inte skulle få plats i stallet. Annars hade jag gärna gjort det då araben år svårfödd.. Men jag ger helst inte heller så mycket stärkelse därav så försöker jag ge så mycket lusern och olja som möjligt men araben gillar inte riktigt oljan så jag är tvungen att ge ngt annat att blanda med, och då han även gillar havre och blir bra i hullet så ger jag det. Däremot så ger jag så lite kraftfoder osm möjligt!;) De får fritt med hö och sedan lusern och ev. kraft efter det. Araben har alltid behövt kraft men d ponnyn har klarat sig fint på bara hö innan. Jag ger inga direkta mängder av varje kraftfoder heller utan försöker ge så lite som möjligt..;):D

Gillar då även alfan då den innehåller stor andel grönmjöl!:)

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
610
Foder & Strö Min hästs massör föreslog att jag skulle prova Evolve till henne. Jag är lite kluven efter att ha läst på hemsidan. Så… Vad säger buke...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 931
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 985
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
791
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka