Egen musli.

S

susby

Jag har tänkt att börja göra (blanda) egen musli. Är det någon som gör det och vad har ni då i fodret?

Sv: Egen musli.

Jag har nästan alltid blandat själv, fördelen är ju att man kan ge precis vad man vill. Vissa år blir det lusern, mineraler + betfor, andra lite havre och lusern medan det andra år bara bli betfor + mineralfoder.

Jag har börjat göra som en egen musli blandning.
Jag har betfor, lusern, hippo alfa, olja och havre. Ska nog även lägga till korn också och sen så får de även salt och ev. mineraler.

Jag tror att det är bra att hästen får foder från olika källor och ger så mycket olika som möjligt! Funderar även på att lägga till kli?

Gör man sin egen blandning kan man ju väldigt väl komplettera grovfoderanalysen, beroende på vad man blandar ner och i vilka mängder.
Med mitt sista hösilage behövdes inget kraftfoder alls - hästen mådde bäst utan. Hösilaget var så "kraftigt" att vi fick hålla ner givan ändå. Hade jag gett kraftfoder skulle vi fått minska silaget för att hästen inte skulle bli fet. Heller då mer tuggtid, anser jag.

Målet är att inte ha alltför kraftigt hö - för det är lättast att kunna ge i sådana mängder som hästen behöver tugga, och komplettera med en mindre mängd kraftfoder.
Då blandar jag gärna Lucern hack, linfrökaka, vetekli - proteinrikt, fiberrikt, bra för tarmar och päls.
+ ev havre, korn, betfor - om hästen behöver mer energi (och protein)
+ lämpliga mineraler, utifrån höet och kraftfodersammansättningen. Eftersom jag ger mycet grovfoder behöver jag oftast mineraler med mindre kalk och mer fosfor.

Vetekliet kan ställa till Ca / P kvoten tydligen, eftersom det själv innehåller mycket P men inte upptas i så hög utsträckning av hästen. Så det ger jag inte så mycket av, men ändå lite - gammal huskur för päls och mage liksom.

I en färdigmusli jag köpte tidigare ingick torkade krossade ärtor, majs osv, men det är lite svårt att få tag på som råvaror, och jag är inte helt säker på nyttan.

Jag har börjat göra som en egen musli blandning.
Jag har betfor, lusern, hippo alfa, olja och havre. Ska nog även lägga till korn också och sen så får de även salt och ev. mineraler.

Jag tror att det är bra att hästen får foder från olika källor och ger så mycket olika som möjligt! Funderar även på att lägga till kli?

delvis knapplån

Jag undrar lite över vad det är för bra med att ge lite av flera olika foder? Det verkar på något sätt onödigt krångligt att räkna och blanda och ge. En häst mår naturligtvis bäst om den kan gå fritt på ett jättestort bete med massor av olika växter där den kan äta det den vill. Men jag vet inte om vi lyckas ersätta det genom att blanda en massa olika foder. Jag tror att det bästa är ett bra grovfoder med bra värden så att man slipper ge något extra, inte att man utgår från ett sämre grovfoder för att sedan kunna lägga till annat. Men det är vad jag tror.

jag blandar också en del till mina. De får lusern, betfor, linfröolja, mineraler och selen.
Lusern för att höja proteinet. Betfor för att det innehåller nyttiga fibrer för magen och de tycker om det. Linfröolja för de nyttiga fettsyrorna framförallt till exem hästen. Mineraler och selen för att de behöver det som extra tillskott.

Senast ändrad:

Jag kan dock inte välja grovfoder då vi har samma grovfoder i stallet jag står i. Funderar på att ta en analys till hösten, men det brors på om det kommer från olika vallar eller inte..

Jag tror att det är bra att ge en massa olika foder. Visst kan det bli lite bökigt att få plats med alltihop:D men det går;)

Jag kan dock inte välja grovfoder då vi har samma grovfoder i stallet jag står i. Funderar på att ta en analys till hösten, men det brors på om det kommer från olika vallar eller inte..

Jag tror att det är bra att ge en massa olika foder. Visst kan det bli lite bökigt att få plats med alltihop:D men det går;)
Hästar är gjorda för att äta gräs, och de behöver inte omväxling i sin foderstat. När man gör egen müssli ska man anpassa innehållet i den till det grovfoder man har, inte bara putta i sånt som man tycker verkar bra eller som gör att det ser gott ut, det är fullständigt värdelöst. Sedan undrar jag om ni har betfor i müsslin, då blötlägger ni den hoppas jag... eller???

Om du inte har analys på grovfodret måste det vara ännu mer olämpligt att blanda allt möjligt. Det måste vara jättesvårt att anpassa det då. Jag får en känsla av att du bara blandar lite som du själv tycker. Det är direkt olämpligt. Du har inte en aning om hästen får för lite eller för mkt av alla näringsämnen. Och det är i stort sett lika illa vilket som många gånger. Man ska inte ge lite extra för att vara på den säkra sidan.

Sedan undrar jag om ni har betfor i müsslin, då blötlägger ni den hoppas jag... eller???

Det antar jag att alla gör, det verkar snarare generellt vara ett överdrivet blötläggande av betfor i detta land. ;) (Mycket vatten, låååånga blötläggningstider etc...)

Själv lägger jag betforen längst ner i hinken, låter den svälla några minuter så att den "bär", sedan lägger jag resten ovanpå utan att blanda.

Till vissa hästar gör jag så. Men hälften av mina hästar går bäst på färdigfoder :)

Annars blir det havre/lusern och betfor upptill

betforen blötläggs innan jag fodrar med den.. Varför skulle jag strunta i det bara för att jag ger olika fodersorter?

Sen tror jag visst att hästar mår bra av många olika fodermedel.. då de inte enbart äter gräs i naturen utan även en del örter och annat.. och eftersom att min hage inte kan erbjuda den mångfald som jag tror de behöver så ger jag det istället.

Eftersom att ingen av hästarna är varken i underhull eller överhull så tror jag att de får en bra balanserad foderstat.. Vad säger att de inte får det? De presterar bra, har glansfull päls, äter varken jord eller annat som visar att de har brist och är trevliga och snälla. Vad säger att mitt sätt att fodra är felaktigt?

Eftersom att ingen av hästarna är varken i underhull eller överhull så tror jag att de får en bra balanserad foderstat.. Vad säger att de inte får det? De presterar bra, har glansfull päls, äter varken jord eller annat som visar att de har brist och är trevliga och snälla. Vad säger att mitt sätt att fodra är felakti
gt?

Det jag hade invändningar mot var att blanda flera olika sorters foder så som du skriver nedan.

Om man inte analyserar grovfodret så kan det fungera. Det har det säkert gjort denna vinter om dina hästar är lagom. Men det kan också bli så att det inte fungerar. Tänk om ni får ett grovfoder med helt andra värden nästa vinter? Det kan du ju inte veta om ni inte kollar det. Om du då ger flera olika foder så menar jag att det måste vara svårt att veta vilket kan ska ta bort eller lägga till. Det hade i alla fall jag tyckt.

Sedan så tror jag inte på att ge hästen av olika sorters foder. Den är anpassad till att olika sorters gräs och en del örter vilket står tidigare i tråden. Det är klart att den antagligen gärna hade gått på ett bete med lite större variation än vad många beten har idag. Men det är fortfarande gräs det är frågan om. Jag tror inte att man kan ersätta den variationen genom att ge den olja, havre, korn och kli. Det är inte något som finns naturligt i den föda som hästen är anpassad till från början. I alla fall inte i de mängder som det blir när vi fodrar med det. Men det är vad jag tror.
Vad vill du vinna med att ge de olika sorterna. Varför ger du havre, varför korn, kli, olja osv.?

Senast ändrad:

Havre: för att det innehåller nyttiga fetter och bra med protein mm, hästarna tycker även att det är gott och håller bra hull på det.

Korn: samma som havren, men upplever att det ger mer lugn energi.

Betfor: bra för mjölksyreåterhämtningen, gott, bra att ge för att säkerställa vätskebalansen + att de ska bli distanshästar så då ska de vara vana vid det.

Olja: för att ena hästen behöver extra energi och för att det innhåller omega 3 och 6.

Lusern: eftersom att jag inte har analys så vill jag veta en del av grovfodergivans innehåll + att det är snällt foder för magen.

hippo alfa: funkar super på 3 åringen då han har svårt att hålla hull och 6 åringen bygger bra med muskler.

salt: för att de inte äter tillräckligt på saltstenen

mineralbalja: för att säkerställa mineralbehovet - de kan bestämma hur mycket de behöver.

De får ingen kli, funderade ett tag på att ge det.

hoppas att du fick några svar!;)

Senast ändrad:

Men om det inte skulle vara samma värden så är det ju bara till att öka/minska kraftfodergivan.. det är ju inte så svårt.. ökar som regel mest proteinet men även energin ökas om de inte skulle hålla hull.

Vad säger du om "färdiga" musliblandningar? Sådana som exempelvis krafft, hippo osv. säljer.. tycker du att det är dåligt att ge också?

Jag tror att jag ställde fel fråga tidigare. Det jag egentligen undrar över är varför du tycker att det är bra att ge hästen många olika fodermedel. Jag menar tex på vilket sätt kan två olika spannmål ersätta ett varierat bete. Hur vet du att dessa kan ersätta mångfalden i hagen?

Sen är det inte bara denna vinter de har hållt sig fina. har haft häst i 5 vintrar och har inte analyserat en enda gång men de har ändå varit i bra hull och muskler.. Så jag tror inte att jag fodrar HELT konstigt ändå, visst det är mer på senare tid som jag har börjat använa fler fodermedel, men jag har ändå inte haft ngn häst som fallit ur/blivit tjock än, och då är ändå den som jag haft i 2 vintrar svårfödd. Men han har hållt sig jämn och fin hela tiden. Förutom då i höstas när en annan ponny åt upp allt hö i hagen så han fick nog inte i sig mer än kanske 4-5 kg hö/dag.. Men blev bättre så snart som ponnyn flyttat.

Jag vet inte om de ersätter det, men jag tror att det är bättre med ett mer varierat foder än bara en och samma källa. Sen så går de på bete också! men jag har "bara" lite över 2 ha stor hage och i den hagen så finns det inte alls den mångfald som de hade hittat om de strövat fritt.

Vad säger du om "färdiga" musliblandningar? Sådana som exempelvis krafft, hippo osv. säljer.. tycker du att det är dåligt att ge också?

Det kan jag inte svara på för jag har inte en aning om vad de innehåller.

Jag tror på att ge hästen så mkt bra grovfoder som möjligt. Mina två ponnyer klarar sig på det. De får hö eller ensilage och betfor. Sedan fyller jag ofta på med lusern för att höja proteinet. Till de två stora kompletterar jag ibland med sojamjöl. Jag vet att soja inte är miljövänligt och ska leta upp ett annat alternativ.
Jag försöker undvika att ge dem spannmål så de slipper stärkelsen. Men jag vet att många ger det till sina hästar. Jag har valt att inte göra det.

Detta är mitt sätt att fodra mina hästar. Det betyder inte att andra sätt är dåliga. Men jag är nöjd med hur mina hästar blir när jag gör på mitt sätt. Det är det viktigaste för mig.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
610
Foder & Strö Min hästs massör föreslog att jag skulle prova Evolve till henne. Jag är lite kluven efter att ha läst på hemsidan. Så… Vad säger buke...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 931
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 985
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
791
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka