Egen avelshane?

MissFideli

Trådstartare
Ni som har det, hur funkar det? Är risken för strilning stor om han har en egen fertil hona? Är risken mindre om han inte tar emot honor utifrån?

Har trillat dit på en liten röd chokladbärare, men jag vill absolut inte ha en katt instängd.

Om man kan ha egen hane gående "lös" beror helt och hållet på individen.
Jag har haft lite olika avelshanar, men jag har alltid kastrerat så fort dom börjat strila.
Vissa hävdar att kankatterna inte strilar om han bara används till dom egna honorna, men det är inte sant utan bara en ursäkt för att inte låta hankatten gå i "öppen"avel.

Min 4 månaders Scottehankatts pappa går fritt tillsammans med honkatter och unghanar utan att strila.
Och han är väl >4 år om jag minns rätt.

Hoppas Junior ärvt pappas tendens att inte strila, då jag har minst 4-5 parningar inbokade i dagsläget.
Och han kommer nog inte att bli könsmogen förrän om
1½-2 år...

Okej... Det är väl svårt att rekomendera kan jag tänka. Men jag vill inte köpa mig en blivande avelshane och sedan bara kunna ta kanske 1 kull innan han bli kastrat. Har inte hur mycket plats som helt för kastrater och man måste ju planera. Fia är ju kastrat och kommer att bo kvar, likaså Yoga OM inget förutsett händer. Jag har räknat med att Yoga ska bo kvar här, men det beror på lite hur hon sköter sig mot Abbies framtida bäbs.
Abbie löper igen :crazy:

Glöm inte räkna in mig bland alla parningar, om det inte blir så att avgifterna skuter i höjden som du skrev, då vet jag inte om jag har råd. Men det är ju ett tag kvar. Varför blir som så sent könsmogna, har det med foldningen att göra? Med tanke på att många verkar vara ganska många % britter och dom inte är så sena.

Marrakech går lös tillsammans med alla andra katter.
Honor som varit här på parning stängs in med honom i det stora badrummet (med tillhörande tvättstuga)
Han har ju även ställts ut en hel del.
Han har bara kissat en gång ,på tapeten i sovrummet.
Vi kom hem från en utställning i Västerås och så gick han dit och pinkade,jag hade alvarliga funderingar på att strypa katten men lät bli....tur det för det är enda gången som han gjort så och det är väl ett och ett halvt år sedan eller nå´t.
Däremot pinkar han hemma hos andra när han har åkt iväg på parningar. :devil:

Men det lider ju inte jag av..... :angel:

Jag har två hanar och tre honor,,,inget strilande hemma hos mig :D ibland väljer dock ena hanen att sätta sig och kissa nån annanstans om lådan inte är till hans belåtenhet, så därför har jag 3 kaninburs bottnar som lådor ;)
Men han sprayar inte, hanarnas åldrar: 1 år och 1 år och 4 månader..........

Ebbas pojkar från hennes första kull blir 2 år nästa vecka, och dom visar inget intresse för flickor ännu.
Vet inte om det beror på scotte-anlaget.
Men visst kan jag sätta upp dej på väntelista på Junior.

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
Svar
19
· Visningar
969
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 298
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 693
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 833
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka