Efterhandsfostran

FlinkaFinkist

Trådstartare
Jag har kört fast. Jag vet faktiskt inte vart jag ska börja eller hur jag ska tackla problemet som mer och mer börjar bli ett problem.
Jag har en hanhund, blandras tax/chihuahua, snart 3år.
Vi bor i lägenhet.
Nu är det så att jag har en mentalt hård liten hund. Han är tjurig och ibland att bråka med honom är som att skalla huvudet blodig mot en vägg. Han ger sig inte.

N u till saken; Han har börjat skälla, förbannat mycke... och går konstant runt och morrar.
Vi bor ganska lyhört både hos mig och min pojkvän. Såfort det rör sig i trapphuset börjar han morra, spänner sig och börjar gå mot dörren. Ibland skäller han till en eller flera gånger.
När brevbäraren släpper in post blir han som galen, skäller som en dåre, rivstartar på golvet och hoppar mot dörren..morrar & skäller.
Kommer det folk börjar han skälla och slutar inte trots att man säger ifrån! Han blir till sig i trasorna och vill som hälsa, men inte ens när folk hälsat på honom slutar han utan skäller som för att begära ännu mer uppmärksamhet.

Det börjar bli ganska jobbigt då han har ett högt och gällt småhundsskall och det är nog minst lika irriterande för grannarna intill som kanske vaknar till eller hör honom skälla på något av sina många hjärnspöken 04 på morgonen. Jag vet att jag är hyfsat less på det iaf.

Tar man tag i honom efter att han inte lyssnat så kan man bli bokstavligen rabiat och då menar jag Rabiat!, han ska bitas, morrar långt nerifrån och kommer till ett sjukt spänt stadiet och vägrar att ge med sig.

Men nu ber jag nog om alla möjliga tips och trix för att få bukt med problemet.
Skällhalsband har vi testat men han insåg ganska snabbt att det inte påverkade honom speciellt mycket även om det var irriterande..

Sv: Efterhandsfostran

Lär honom att ljud kan betyda något bra! Läs på om skvallerträning, dvs att hunden ska komma och rapportera att den har sett/hört något i utbyte mot en gotter. Det beskrivs bl a i boken Kontaktkontraktet, men det finns också massor med artiklar på nätet att läsa.

Att med bannor eller handgripliga metoder försöka lära hunden att vara lugn och tyst fungerar sällan på den lite självständigare hunden. Det enda som händer är att ni blir ovänner med varandra och hela situationen med ljud/skällande blir allt med upphaussad. Vet hunden ö h t vad du vill att den ska göra när den hör en massa ljud?

Jag hade också förhindrat hunden att komma nära dörren, om det är den som drar igång honom mest. Antingen genom ett fysiskt hinder (t ex genom att stänga av så han inte kommer ut i hallen) eller genom att du talar om att man får inte gå nära dörren innan du säger till.

Lycka till!

Jag håller med Cillamuffins, gå hämta din skälliga hund när den står och gapar vid dörren och ge hunden ett kommando du lärt honom. Tex gå och lägg dig. Ju gapigare hund, desto tystare matte. Använd kroppspråk istället för att ryta till, då det ändå är "ingen hemma".

Öva passivitet, finns också massor av artiklar på nätet, se till att du har ett kommando för passivitet.

Ja, igår exempelvis kom det en massa folk på besök hit och han blir sjukt upp i orra och rusar mot dörren direkt. Men nu försöker vi helt enkelt få honom att han ska vänta, han ska kunna hälsa på folk när dom Vill att han ska hälsa och dom får heller inte hälsa på honom när han håller på o skäller o hoppar o beter sig som han gör..
bannat honom har jag ju såklart gjort ett antal ggr i hans liv, men det började bra men det blir värre och värre som det känns nu och jag vet inte.. jag är någonstans mittemellan att ge upp och vilja ta tag i det..
men tack för tipsen, man har någonstans att börja iaf

Du har fått bra råd som jag tycker du ska följa. Vill bara lägga till att det är viktigt att leta efter lägen att berömma rätt beteende så att hunden får klart för sig vad som eftersträvas. I det här fallet att vara tyst och lugn inne. Du vet ju vad du strävar efter... men det vet inte hunden.

Såhär kan man tänka:
Ni sitter i soffan och kollar på TV. Hunden går till köket och dricker vatten. Kommer tillbaka och lägger sig tillrätta på golvet. Ge lugnande beröm, kanske godis och ditt kommando-ord t ex "Coola ned dig. Bra!"

Ni kollar på TV. Hunden hör något som du inte hör, lyfter på huvudet men ligger kvar. Den lägger ned huvudet igen. Då berömmer du mycket. Detta är vad du vill - att hunden inte ska reagera på precis allting. Försök gärna skapa sådana situationer som ligger under tröskeln för när hunden far iväg och skäller. Det ska vara lätt i början så du får vara kreativ, kanske ha en medhjälpare som öppnar porten nere i trapphuset vid en överenskommen tid så du vet när du ska berömma. Och så öka störningsgraden successivt.

Du ska träna ordentligt på detta i lugna situationer när ni inte har gäster och många gånger varje dag.

Över huvud taget kan det vara bra att vara oerhört observant på hunden inne och belöna och förstärka att den är lugn och asvslappnad. Ni måste hitta en kommunikation så den förstår att detta beteende är positivt. Sen måste du också vara väldigt observant och gripa in långt innan hunden börjar gå runt och "tjura" som du skriver, vilket jag tolkar som att den börjar varva upp sig lite, gå omkring och gruffa kanske och liksom letar efter något att reagera på. Använd brytordet som hunden kan, t ex "Nej" och belöna då den tar kontakt. Sysselsätt den med mycket annat typ problemlösning inne.

Funkade på min hund och jag hoppas att det funkar för dig.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 841
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 479
Senast: Trassel12
·
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 446
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka