Eftergift = rusa?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Ruh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 870
R

Ruh

Jag har precis köpt mig en unghäst. Eller ja jag har haft henne i 6 månader ungefär.
Vårat problem är att så fort jag ger efter på tygeln så springer hon ifrån mig. Jag skulle vilja ha en mer samlad och behaglig trav men det funkar inte :( jag är rädd att om jag helatiden håller på att ta i munnen på henne när hon rusar iväg så kommer hon bli hård och tappa frammåtbjudning?

Vad ska jag göra?

Sv: Eftergift = rusa?

Unghästen är troligen inte stark nog för att hålla en samlad form. Börja stärk hästen i skritt och rid ofta i kuperad terräng så hästen bygger upp sig. Arbeta hästen vid handen och träna övergångar skritt - trav - skritt o.s.v.

jag håller med Piraja.

Sen säger jag som jag alltid säger ( :p ) : försök renodla hjälperna. Din häst kanske inte har förstått riktigt? Hästen ska helt enkelt gå fram för din skänkel och stanna för tygeln, dock ska du inte sitta och segdra eller liknande. Det ska vara en kort och tydlig signal för hästen.
När du stannat hästen ska den stå stilla tills det att skänkeln säger åt den att gå frammåt, INTE för att du ger eftergift. Springer hästen iväg för dig är det viktigt att stanna med hjälp av handen. Och då enbart för handen.
Du kommer få göra detta åter och åter igen till hästen lyssnar/förstår. Var mjuk och konsekvent. Se till att inte bli arg.

Det vi vill uppnå är att hästen ska ha egen balans och bjuda framåt samt att ni ska kunna ha en mjuk kontakt på tygeln. Just nu håller hästen balansen på tygeln och rusar ifrån dig.

Lycka till :)

Och ja varför blir alltid mina svar så långa? :confused:

En unghäst KAN inte samla sig... men den ska ju heller inte dra på i 180 för att du släpper lite på tygeln. Bromsa upp den och ge eftergift när den väntar på dig. Sedan får du nog upprepa det en 20-30 ggr ungefär ;)

En unghäst KAN inte samla sig... men den ska ju heller inte dra på i 180 för att du släpper lite på tygeln. Bromsa upp den och ge eftergift när den väntar på dig. Sedan får du nog upprepa det en 20-30 ggr ungefär ;)

Ungefär så hade jag gjort också. Plus att försökt rida lätt i den takt som jag vill att hästen ska gå i, dvs lite långsammare takt än hästen travar i. Lite baktakt kan få hästen att anpassa sig efter dig. Drar den iväg ta en förhållning och ge efter direkt när den svarar, och ökar den igen - upprepa.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 369
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit... 2
Svar
24
· Visningar
4 594
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 807
Senast: AbCdE
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 760
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Dressyrsnack nummer 18