Efterfrågan welsh mountain

Det roliga var att lite senare kom en liknande fråga upp om hingstförslag till wm ston och då gick det bra med lite större hingstar av andra sectioner, även små fullblodshingstar. Men personen som ställde frågan var kanske mer accepterad än jag, det vet jag inte.
 
När jag köpte min welsh mountain fanns det massor av väldigt billiga föl och unghästar till salu och de låg ute länge. 7000 kr gav jag för min 2 åring, kastrerad. Det är ju en ren förlustaffär.
 
Ja det är synd att det är så. Men inte mycket att göra åt tyvärr.

Måste passa på att fråga, ni som föder upp eller har haft unga wm, brukar de bli lugnare när de blir äldre? De sägs ju vara lugna och snälla ponnysar som passar för barn, men min är helt galen. :p Aldrig sett en häst med så otroligt mycket energi, han är riktigt jobbig att gå promenader med. Han ska trava hela tiden och plötsligt piper han och flyger i luften... Efter ungefär 1 km så går det kanske att skritta. Han finns inte rädd eller nervös, han har bara så himla mycket energi i sin lilla kropp. Han blir 3 i år, finns det hopp om att han ska lugna ner sig lite? :angel:
 
Ja det är synd att det är så. Men inte mycket att göra åt tyvärr.

Måste passa på att fråga, ni som föder upp eller har haft unga wm, brukar de bli lugnare när de blir äldre? De sägs ju vara lugna och snälla ponnysar som passar för barn, men min är helt galen. :p Aldrig sett en häst med så otroligt mycket energi, han är riktigt jobbig att gå promenader med. Han ska trava hela tiden och plötsligt piper han och flyger i luften... Efter ungefär 1 km så går det kanske att skritta. Han finns inte rädd eller nervös, han har bara så himla mycket energi i sin lilla kropp. Han blir 3 i år, finns det hopp om att han ska lugna ner sig lite? :angel:

Sådär var min också (sek B dock), blev lite bättre när hon kom upp i femårsåldern ungefär men fortfarande en häst med fart i så att säga. ;) Alltid varit väldigt snäll i grund och botten, men med så mycket energi i kroppen att hon inte alltid visste vad hon skulle göra av den...
 
Ja det är synd att det är så. Men inte mycket att göra åt tyvärr.

Måste passa på att fråga, ni som föder upp eller har haft unga wm, brukar de bli lugnare när de blir äldre? De sägs ju vara lugna och snälla ponnysar som passar för barn, men min är helt galen. :p Aldrig sett en häst med så otroligt mycket energi, han är riktigt jobbig att gå promenader med. Han ska trava hela tiden och plötsligt piper han och flyger i luften... Efter ungefär 1 km så går det kanske att skritta. Han finns inte rädd eller nervös, han har bara så himla mycket energi i sin lilla kropp. Han blir 3 i år, finns det hopp om att han ska lugna ner sig lite? :angel:

Nu är min sekt B men 50% WM. 5 år i år. Fortfarande turbo ;) Men lättare säga åt att hålla i skinnet. Ingen "lugn barnponny" dock pga turbon och energin. Men snäll, skulle inte göra något "dumt" för att vara "dum".
 
Ja det är synd att det är så. Men inte mycket att göra åt tyvärr.

Måste passa på att fråga, ni som föder upp eller har haft unga wm, brukar de bli lugnare när de blir äldre? De sägs ju vara lugna och snälla ponnysar som passar för barn, men min är helt galen. :p Aldrig sett en häst med så otroligt mycket energi, han är riktigt jobbig att gå promenader med. Han ska trava hela tiden och plötsligt piper han och flyger i luften... Efter ungefär 1 km så går det kanske att skritta. Han finns inte rädd eller nervös, han har bara så himla mycket energi i sin lilla kropp. Han blir 3 i år, finns det hopp om att han ska lugna ner sig lite? :angel:
Det är nog individuellt. Min lille uppfödning är lugnare än sin mamma. Han är två år nu, kastrerades i höstas. Men mamman har lugnat sig också, en liten yr busponny var hon vid två års ålder när vi köpte henne, nu är hon jättefin med barnen, lugn för det mesta. Avkomman är sansad av sig, vaken visst men ändå cool.
 
Jag kan ju bara uttala mig om mitt dräktiga wm-sto. Hon är fyra år och kan gå till och från hagen med mig, jag har skadat mig så haltar (går lååångsamt) och har en spark till stöd. Hon stannar, suckar och inväntar mig, fast hon vet att det finns massor med gott i stallet (och det syns på henne att hon egentligen har bråttom). Så hon har säkert massor med turbo, men hon tar hänsyn till sin matte. :love:

Känns bra att veta det redan nu, så kan jag fortsätta avla wm även när jag måste ha rullator. :rofl:
 
Jag kan ju bara uttala mig om mitt dräktiga wm-sto. Hon är fyra år och kan gå till och från hagen med mig, jag har skadat mig så haltar (går lååångsamt) och har en spark till stöd. Hon stannar, suckar och inväntar mig, fast hon vet att det finns massor med gott i stallet (och det syns på henne att hon egentligen har bråttom). Så hon har säkert massor med turbo, men hon tar hänsyn till sin matte. :love:

Känns bra att veta det redan nu, så kan jag fortsätta avla wm även när jag måste ha rullator. :rofl:

Så är min spelevink med. Som sagt, inte dum. Men prova arbeta honom lite så wihoo vilken turbo, och man får oftast "extra allt" när man ber om något. Vilket jag för all del anser är positivt och vill ha hos alla mina hästar oavsett ras. Så länge turbon är kontrollerbar. Men på en barnponny är det lite mer tudelat, särskilt de små ponnyerna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
735
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 976
Senast: kolblakkur
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 148
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp