Efterfrågan welsh mountain

Habina

Trådstartare
Hur ser marknaden ut för welsh mountain? Är det lätt att sälja ridna/körda? Är det lätt att sälja unghästar/föl?

Nyfiken då jag funderar på att köpa ett sto och avla, men vill veta innan om det är hopplöst att bli av med avkommorna. Så jag är förberedd. ;)
 
Det är nog lätt att sälja ridna/körda ponnyer till ett inte allt för högt pris, men föl är svårsålt tyvärr. Jag hade mitt lilla hingstföl till salu och priset låg enbart på tillverkningskostnaderna, alltså betäckningskostnad plus dräktighetundersökningsavgift och pris för abortvirusvaccin. Fick knappt något svar. Pris 5900.

Men det visste jag iof om innan jag betäckte, men ville ändå ta ett föl, dels för att det är roligt och dels som sällskap till mitt halvblodsföl.
Jag gjorde så att jag lånade ut honom ett halvår och tog sen tillbaka honom och nu är han hemma och är kastrerad.

Satte först ut en annons till salu igen men tog bort den, eftersom jag inte riktigt bestämt mig hur vi ska göra, om han ska säljas eller ej. Det var inget större intresse på annonsen tyvärr.

Men det var riktigt häftigt med det här lilla nyfödda fölet, alltså de är bara för härliga :heart Han såg ut som en liten leksaksponny, folk stannade vid vägen och tog kort på honom. Var nästan lite rädd att någon skulle plocka med honom i bagageluckan..
Men sälja är svårt.

10154292_10152212656479426_885202872562088451_n.jpg


10450749_10152221517989426_4127974850771634755_n.jpg
 
:love: Tack! Då var det som jag misstänkte. Får bara ställa in mig på att ta färre föl och definitivt inte få det hela att gå ihop.
 
Mitt inlägg ovan är absolut ingen form av annons eller så, hoppas ingen missförstår. Situationen är ju lite annan nu när han är kastrerad dessutom. Fick ett pm därav min förklaring :)
 
Åh, jag blir nästan lite kär @sassiball :love: Är väldigt sugen på att skaffa en liten bebis ponny eftersom jag inte direkt är intresserad av att rida (den delen lägger jag gärna på andra), men det blir väl en framtidsdröm haha.
 
Hur ser marknaden ut för welsh mountain? Är det lätt att sälja ridna/körda? Är det lätt att sälja unghästar/föl?

Nyfiken då jag funderar på att köpa ett sto och avla, men vill veta innan om det är hopplöst att bli av med avkommorna. Så jag är förberedd. ;)
Snälla ridna små barnponnyer finns det alltid en marknad för. Men det tar ju tid innan man är där. Lönsamt tror jag inte att det är. Det skulle vara om det blir en fin tävlingshäst av fölet.

Vill du sälja föl och unghästar så är det viktigt att ha meriterade föräldrar. De ska helst vara visade och kvalitetsbokförda och ha bra poäng. Både mammans och pappans stam är viktig. Satsa i så fall på ett välstammat avelssto från ett bra stuteri. Om du vill kan du köpa ett föl/ungsto från det stuteri du föredrar. Säg att syftet är avel så hjälper de dig att hitta rätt. När du sen ska betäcka, så var väldigt noga när du väljer hingst. Då har du också maximerat chansen att få en avkomma som är så säljbar som möjligt. Lycka till! Föl är underbara :)
 
Ponnyavel skulle jag se som en hobby. Annan hästsport kostar pengar, ponnyavel är inte det dyraste, och lite pengar får man trots allt tillbaka när man säljer avkomman.
 
Problemet som jag ser det med att avla små ponnyer, är att de lätt blir vandringspokaler. Vilket ju kan hända alla hästar, men dom där små, dom är extra benägna att vandra vidare hela tiden eftersom barnen snabbt växer ur dom. Tyvärr.
Sen är det också svårt om lynnet inte är änglalikt. Vem ska ta hand om alla småponnyer som faktiskt inte passar nybörjare? Dom kan vara underbara ändå, men kräver mer kunskap hos de vuxna.
 
Jag har ju inte ställt ut mitt sto alls, och det kanske ligger hennes avkommor I fatet, vad vet jag. Men hon är en toppenfin körponny, rids av små barn och I ridningen har hon ett fint temperament, hon springer inte iväg utan tar det lugnt. Hon är jättemycket hanterad och pysslad med av små barn, vilket även hennes avkomma är men jag vet inte om spekulanterna bryr sig om det överhuvudtaget.
 
Du har ett fantastiskt sött föl och nu är han dessutom skuren. Kan du hålla kvar honom i två år till och sen få honom inriden, och han är pålitlig med små barn, då är han lättsåld. Men det vet du nog redan :)
Däremot att få bra betalt brukar vara svårt.
 
Jag är på jakt efter ett WM-sto som är riden och körd och det är i princip helt omöjligt! Jag vill att hon ska vara en lämplig barnponny då mina barn inte är så stora än. Men det finns ju inga att få tag på! Men o i ditt fall om du vill hålla på med avel så är det ju föl du vill sälja antar jag. Då är det nog lite svårare. Hingstfölen ligger väldigt lågt i pris vad jag har sett. Tror även att färg spelar in...
 
Körda och ridna WM -ston är nog eftertraktade. Jag satte ut vårt sto till salu eftersom jag tänkte att barnen är ändå inte jätteintresserade, de vill mest rykta och pyssla så vi behåller åringen istället och säljer mamman. Fick många svar! Och alla spekulanter framhöll att just att hon var mycket körd var det absolut viktigaste för dem. Men nu blev det så att jag ångrade mig... kan tydligen inte sälja hästar längre av känslomässiga skäl.
 
Senast ändrad:
Kika lite i tex Welshponnygruppen på FB. Det tycks enormt trögt generellt att sälja unga småponnyer, precis som andra redan sagt. Ridna/körda säljs de - men fortfarande till underpriser i de flesta fall.

Som bl.a. Sassi sagt så unghingstar är skitsvåra att få sålt. Och så har det varit i många år nu (jag gav 6' för W. Och han hade stått till salu lääääänge..)

Haken ang inriden osv är ju extra stor om man själv inte är liten nog att rida in och utbilda. Då måste man leja bort det - pengar uppfödaren aldrig får igen.

Jag skulle faktiskt inte avla WM idag om jag inte hade ett exceptionellt bra sto.
 
Håller med dig Alexandra, jag ville ju verkligen sälja min i våras, totalt hopplöst var det. Inte en chans att jag betäcker om stoet om jag inte planerar att behålla fölet själv. Och jag minns detta så väl när jag skulle välja hingst, var då inne på fb welshforum och rådgjorde lite. Blev totalt sågad när jag funderade på att betäcka med en något större hingst, eftersom som jag redan då visste att det var en risk att stå där med en osäljbar liten hingst sen, renrasig wm. Men ändå följde jag rådet och valde renrasig. Tanken med en något större hingst hade i så fall varit att barnen kunnat få en i alla fall något större ponny några år senare, men men nu blev det inte så.

Sonen som är nio år ser ut att kunna rida Dingla säkert i en 3-4 år till och sen har jag ju två döttrar som är yngre så jag hoppas de kommer ha kul med sina småponnyer länge.
 
Håller med dig Alexandra, jag ville ju verkligen sälja min i våras, totalt hopplöst var det. Inte en chans att jag betäcker om stoet om jag inte planerar att behålla fölet själv. Och jag minns detta så väl när jag skulle välja hingst, var då inne på fb welshforum och rådgjorde lite. Blev totalt sågad när jag funderade på att betäcka med en något större hingst, eftersom som jag redan då visste att det var en risk att stå där med en osäljbar liten hingst sen, renrasig wm. Men ändå följde jag rådet och valde renrasig. Tanken med en något större hingst hade i så fall varit att barnen kunnat få en i alla fall något större ponny några år senare, men men nu blev det inte så.

Sonen som är nio år ser ut att kunna rida Dingla säkert i en 3-4 år till och sen har jag ju två döttrar som är yngre så jag hoppas de kommer ha kul med sina småponnyer länge.

Betäcka med en sekt B menar du? Det brukar inte ses med blida ögon därinne nej. Något som för mig är oförståeligt - det är helt okej enligt både moderförening och SWF och avkomman är renrasig sekt B ju. (Wiskey är WM * sekt B). Tror knappast det påverkar försäljningsmöjlighet - men däremot som du säger så kan man ju få en liten större ponny utan att få samma "stora spann" på höjd som med ren sekt B tex.
 
Betäcka med en sekt B menar du? Det brukar inte ses med blida ögon därinne nej. Något som för mig är oförståeligt - det är helt okej enligt både moderförening och SWF och avkomman är renrasig sekt B ju. (Wiskey är WM * sekt B). Tror knappast det påverkar försäljningsmöjlighet - men däremot som du säger så kan man ju få en liten större ponny utan att få samma "stora spann" på höjd som med ren sekt B tex.
Jag funderade både på sec B eller en liten sec C, hade nog även kunnat tänka mig annan ras om någon lämplig funnits.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
735
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 976
Senast: kolblakkur
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 148
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp