Efter ridtur inget täcke

Sv: Efter ridtur inget täcke

Förstår inte riktigt vad du menar. Om jag t ex konditionstränar min häst ute med mycket trav och galopp så är hans muskler varma, om jag då släpper ut honom direkt i hagen, där han troligtvis kommer ställa sig och vila, så kommer hans varma muskler att kylas ner snabbt. Med ett tunnare täcke kan jag släppa ut honom direkt eftersom musklerna kommer behålla värmen ytterligare en stund, vilket jag tror är bättre. Min häst har en bra kondis och svettas inte lätt men hans muskler värms upp ordentligt iaf.

Det finns vildhästar och vinter i andra delar av världen, faktiskt...

Gretha skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar.
  1. Ute kallt, rider.
  2. Går in tar av prylarna, borstar osv.
  3. Tar ut, ute är det lika kallt fortfarande (om det inte är smällvarmt inne i stallet dvs).

Lovisaleonora_ skrev:
Lätt. Ta färjan över till Gotland, Lojsta hed lär väl ha sina russ kvar...
Det är skillnad på VILDA HÄSTAR och VILDHÄSTAR. :D

Visst finns det vildhästar på andra ställen. Om det är nåt som inte går att jämföra med andra länder så är det djurhållning...

Men det är ju just bristen på djurhållning som gör att hästarna är vilda... :confused: Vildhästar i vinterväder som vildhästar i vinterväder, min poäng är fortfarande att de inte kan jämföras med tamhästarna. Eftersom vildhästar i viss mån klarar sig (de starkaste), javisst, men inte heller avkrävs samma sorts arbete som de tama.
Håller du emot? Isåfall med vilka argument?

Gretha skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar. Om jag t ex konditionstränar min häst ute med mycket trav och galopp så är hans muskler varma, om jag då släpper ut honom direkt i hagen, där han troligtvis kommer ställa sig och vila, så kommer hans varma muskler att kylas ner snabbt. Med ett tunnare täcke kan jag släppa ut honom direkt eftersom musklerna kommer behålla värmen ytterligare en stund, vilket jag tror är bättre. Min häst har en bra kondis och svettas inte lätt men hans muskler värms upp ordentligt iaf.

Om man skrittar av hästen tillräckligt länge, så är den inte SÅ farligt varm i musklerna..
Visst, om den bara står i en liten rasthage utan nånting alls att äta, då är det kanske inte så smart att släppa ut den direkt sådär..
Men om man kollar på en häst som släpps ut i hagen, så ställer den sig ju inte ofta o står still precis när man släppt den...

Att den kan va svettig om den har superjättemycket päls, vet jag ingenting om, jag brukar klippa mina hästar (halvklippning) om jag hårdtränar på vintern..
O dom kan gott gå ute utan täcke för det...

Om det är kallt ute och hästen är mkt svettig så kan man ju lägga på ett värmande täcke. Annars behövs det inte om hästen inte tar skada av det!

Jag kan ju försöka förklara det jag lärt mig om detta!

När en häst rids svettig, producerar den svett under den tiden den flåsar.
När hästen slutar att flåsa slutar den också att svettas.
Hästar torkar ju alltid inifrån och utåt, vilket går jätte fort närmast huden.
Om hästen är jätte svettig kan man ta en piggborste och dra igenom annars ska hästen klara att torka sig själv.
Som alla vet har hästen en hårsäck som funkar som en muskel, den kan lägga håret exakt hur den vill på kroppen.

En häst i det fria äter, dricker, och rör på sin päls för att bli torr.
Om vi då lägger på ett täcke och gör så att hästen inte kan lyfta sin päls försvårar vi hästens naturliga sätt att torka.
Jag har aldrig varit med om att en häst blivit sjuk om man släppt den blöt i pälsen.
Man kan inte jämföra en människa som behöver sätta på sig kläder med en häst, eftersom hästen har päls och inte människan.
Men detta är bara de jag lärt mig.

Hej
Varför täcker sig idrottsmän efter ett pass??....
Jo, skillnaden är att vi är människor och hästar är hästar! En häst har större problem med att bli av med överskottsvärme ;) än tvärt om. Detta gäller inte för människor, pga en mängd orsaker, t ex att vi faktiskt inte har någon päls och inte är gjorda/anpassade för att vistas utomhus 24 h/dygn året om=jämt!
Jag upplever tvärt om att mina hästar behövde många långa timmar på sig att torka i stallet med täcke på! Och nedkylda blev de om man inte bytte täcke stup i kvarten! Man har ju inte hur många täcken som helst... Och helt stilla står de... Tala om förkylningsrisk...Numera släpper jag ut dem direkt utan täcken! Och de torkar på en "pisskvart". Var och en gör efter sitt huvud.
Men man kan ju alltid våga prova något nytt! :idea:
Lycka till.
mvh
Bisse

Hästen är ett bytesdjur, dvs inget rovdjur. Den försvarar sig i första hand genom att fly, dvs den springer undan ev faror så fort den bara kan. HUR har hästen kunnat överleva i ungefär 60 miljoner år genom att springa sig svettig ifrån faror utan att få ett täcke på sig efteråt??? :confused:

hm...
Om dem inte e svettiga så e de ok...
Men om pållen e svettig tycker jag absolut att man ska sätta på ett svettäcke...
Tänk själv hur de skulle va... Gå ut helt svettig å frysa... :crazy:
Alla gör som dem själva vill... men jag sätter på ett svettäcke när min pålle e svettig... :D

Man ska aldrig Förmänskliga Djur utan i stället Fördjurliga Sig själv...
det lärde mig min naturbrukslärare och det är nog det smartaste nån någonsin sagt nånsin!
man kan lika lite jämföra människor och hästar som hästar och björnar, vi tillhör helt olika grupper av djur och vi har utvecklats helt olika under år miljoner.
en häst klarar det mesta bäst själv men som alltid finns det undantag som bekräftar regeln :bump:

Men frågan är då ,kanske dessa ruskiga grannar skrittar sina hästar på hemvägen? Jag tror inte att tjejen som skrev inlägget är med lupp o kollar om de är svettiga eller ej utan obs bara att de släpper ut efter ritten.Låt hästen få vara häst o inte en inpaketerad brödlimpa i massa täcken som håller fukten kvar längre än nödvändigt. :p .

Magdalena skrev:
Vilda hästar springer sig knappast svettiga om de inte är jagade eller liknande, och då kan man fråga sig i vilken miljö de lever i dessutom. De springer sig knappast kraftigt svettiga när det är minusgrader, och ännu mindre troligt gör de det flera gånger i veckan.
Om vilda hästar så vet jag ju inte.
Men mina hästar leker sig svettiga i hagen i många minusgrader.
Och jag tänker faktiskt inte gå ut och ta in dem efteråt för att torka upp dem.
Där så går liksom min gräns.
Sitta och passa på hästarna dygnet runt för att kunna ta in dem när de har behagat att leka sig svettiga.
I februari-mars så händer det flera gånger i veckan.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 122
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022