Efter ridtur inget täcke

Sv: Efter ridtur inget täcke

Mina hingstar busar som attan i hagen de är 6 st med tjock vinterpäls och jag kan tala om att de är väldigt svettiga vissa gånger och inte springer jag och tar in de för det

Herrejisses! Är det inte hästar det handlar om?! :confused: Tycker det låter mer som att dem tvåbenta har problem.
Hästar kan visst bli svettiga trots minusgrader precis som gonkan säger.
Min stumpa eftersvettas väldigt ofta men det är sällan jag anser att hon lider av det och behöver täcke. Det blir oftast bara värre, deras "egna täcke" andas mycket bättre än nåt annat. Det händer att hon får täcke/filt när hon åker in i stallet efteråt, för då kan hon inte röra sig varm på samma sätt.

Nu vet ju inte jag något om dessa hästar men det är säkert inget fel på deras skötsel. KOlla på dem en stund? verkar de må bra? Hur är hullet? Har de tillgång till vatten och hö plus vindskydd? Har de vinterpäls? Du skriver att de släpper ut hästarna direkt när de blivit ridna. Det gör jag också. Varför skulle det vara fel?

En häst torkar innifrån och ut,varför är de ingen som tänker på det?
Ser inge fel i att släppa ut häsaten efter en ridtur.
Min kompis har en islänning och när hon har varit ute å ridit så är hästen genom blöt även om hon skrittar hem de sista 40min,så inte vet jag.
Min häst är då frisk han fast han får gå utan täcke efter ridtur,men då har han fått mat blivit stretchad å ompysslad,fri tillgång har han i hagen å inte verkar han då må dåligt inte...
De är väl HÄST vi pratar om? :smirk:

Skulle jag skritta min häst tills han var torr hade jag inte kunnat rida alls. Han har väldigt tjock päls och blir svettig av att bara skritta :crazy:. Jag släpper inte ut honom om det är kallt, 5 grader och lägre, utan vintertäcket. Det har funkat bra och han mår ju super bra, så varför ändra?

exakt! kör på som nig ör sålänge ni är säkra på att era hästar mår bra av det! jag släpper ut min häst efter ridtur om han inte är jättesvettig, man får försöka anpassa ridningen efter tiden på dygnet. Jag brukar se till att ta in han å rida vid fem-halvsex så han stå inne efter. Mend et är ju olika vilken tid man tar in dem... Är han bara lite svettig torkar jag honom med handduk och kör på ett täcke. Han är aldrig sjuk. Man får väl använda sitt sunda förnuft helt enkelt.

oj, om jag skulle rykta min häst efter han svettats hade jag iaf fått vänta tuills han torkat, det är ju inte bra att rykta på BLÖT häst!

och min häst är fullt pälsad så då hade han fått stå och vänta två timmar innan jag kunde börja rykta... inte riktigt heaven enligt honom. Roligare att vara ute och rulla sig med kompisarna!

Jag ser inget generellt problem med att låta hästarna gå utan täcke i hagen direkt efter ridning. Om en häst bör ha täcke eller inte beror ju på hur mycket den svettats och hur kallt det är. Man ska ju inte lägga på täcke för täckets skull.

Får ju inte ens stå inne en stund innan de kommer ut igen.
Att stalla en svettig häst är väl ändå sämre än att släppa den i hagen - i hagen kan den ju varva ner i sin egen takt. Det tycks mig som om hästens naturliga beteende och miljö glömts bort och istället ersatts av människans. ;)

//Aranel

Min kompis har 7 Islänningar på lösdrift i en stor hage med vindskydd. När vi ridit är de ofta svettiga, de har ju en sådan enorm päls! Vi skrittar alltid hemvägen, men de är fortfarande blöta när vi kommer hem. De släpps ut i hagen och får två balar hö.
Så har de alltid gjort i snart 10 år, de har det jättebra, trivs och är världsgosiga!

svea skrev:
Hmmm, undrar varför idrottsmän alltid är så noga med att sätta på sig träningsoverall över sina tunna kläder så fort de har tränat färdigt? Det kan väl aldrig ha något med att musklerna ska må bra att göra? Sen brukar de ta en varm dusch också, och kanske basta. Det tycker jag är onödigt, för så gjorde de inte på stenåldern (att de inte idrottade då heller behöver vi inte låtsas om). Och mänskligheten klarade ju sig ändå...

Denna komentar måste jag säga är ganska rolig...med tanke på att vi inte har RIKTIGT lika mycket päls som hästarna har... ;)

Sen måste jag ju bara få säga att det oftast är vi hästägare som är för pjoskiga av oss. Hästar är gjorda för att klara av att vara ute...Om jag skulle låta min häst stå inne tills han är torr så skulle han få stå inne jämnt...detta eftersom jag ofta arbetar kväll och måste ta honom på dagen. Dessutom så hinner jag inte skritta honom torr...då skulle jag få skritta i flera timmar...däremot brukar han få stå inne den tid jag mockar efter ridturen...och sedan får han gå ut med täcke på...

Har en häritrakterna som blivit anmäld för det du beskriver (hon har islandshästar på lösdrift)...och veterinären togs ut...och det enda hon kunde konstatera efter blodprov och undersökning var att det antagligen var de mest välmående hästarna hon någonsin sett...Tänk på det!

*lånar knapp* Jag släpper ut mina hästar på lösdriften direkt igen, är de MYCKET svettiga får de filt tills de torkat upp men inte om de är lite svettiga på halsen eller så. Har inget stall utan de går ute jämt. De har aldrig varit sjuka.

Jag håller med Magdalena och Svea. Rider man hästen blöt av svett så ska man inte släppa ut den i regn och/eller kyla. Man får tänka på hästens muskler i sammanhanget. En varm häst som släpps ut i kyla svalnar lätt för fort och blir stel, särskilt om den är blöt av svett. Svett gör hästen blöt inifrån, vilket gör den känsligare för fukt och kyla utifrån.

Man kan i normalfallet skritta hästen torr, den torkar som regel fortare under rörelse än om den står täckad i boxen. Är den väldigt tjockpälsad, så att det är anledningen till att den svettas stora mängder, så får man väl antingen överväga att klippa den, eller torka den noga efter ridturen istället. Det är inte bra för hästen att svettas stora mängder - den förlorar massor av salt och får svårt att kompensera förlusten med bara saltsten.

Det är inte heller så mycket jobb att torka hästen för hand. Jag brukar svampa av svettrester när jag har tillgång till ljummet vatten, annars låter jag bli det. Till det värsta blöta (även efter regn, dusch osv) används i tur och ordning svettskrapa, halm och handdukar. Sedan svettabsorberande ylle eller fleecetäcke på för en stund. Är det varmt kläs hästen sedan av, men hästar i träning är täckesklädda vintertid hos mig. Antingen får de behålla ylletäcket övernatten, eller något andastäcke om de är torra. Andastäcke åker på innan utsläpp. Är det ont om tid och hästen fortfarande fuktig när jag ska åka, kör jag det gamla goda knepet att stoppa halm under täcket. Det ger extra luftighet, så hästen torkar bra och ändå får hjälp att hålla värmen.

Jag tycker att man ska ta hänsyn till hästens naturliga behov, sådana den har gemensamt med vildhästen. Jag värderar hagvistelse och grovfoder högt. Men det kan inte ersätta allt. Vi blir hästen skyldig en hel del extra omsorg och hänsyn pga de särskilda krav vi har på den. Den har dessutom av avel, skötsel och vård sedan unghästtiden anpassats efter ett liv i vår vård, och kan inte i normalfallet räknas lika tålig som vildhästen (möjligen är islandshästar och Lojsta-russ undantagna).
Klipper man hästen berövar man den pälsen den ska ha att hålla värmen med, alltså ersätts det med täcke. Tränar man den och kräver smidighet, styrka och lösgjordhet får vi se till att hålla musklerna mjuka och varma. osv.

Går hästen på lösdrift och är van att gå utan täcke behöver man kanske inte täcka efter en lugn skrittrunda direkt, men har man tränat hästen varm tycker jag fortfarande den bör få svalna långsamt. Unghästarna som jag har otäckade tränas inte svettiga, fast det händer att de själva springer sig blöta under lek och löshoppning, och då blir det torkning enligt ovan. Men även om de inte blivit svettiga så är de ju varma efter träning, och då får de alltid svalna en stund under ylletäcke innan de släpps ut att härja igen.

Jag tycker inte att det är något fel att hästen går ut utan täcke direkt efter en ridtur.
Det är bara fel om hästen är mycket svettig och det är typ 15 minus eller något sånt.
Annars mår hästen bara bra av lite friskluft.

Om du ridit din häst oavsett om den blir svettig eller inte rullar inte den sig i hagen?? Min häst gör alltid det!!
Samma sak gäller på sommaren, jag sköljer av han ibland men han lägger sig alltid och rullar sig så han blir hur skitig som helst.

Jag tror att om man lägger på ett täcke och släpper ut han i hagen så fyller inte rullandet han vill göra någon funktion. Han svalkar av sig han tycker det är skönt.
Så funkar iallafall min häst, men vill ni lägga täcken på era hästar så är ju det helt upp till er. :bow:
Min häst mår hur bra som helst och har aldrig varit sjuk för det. ;)

Nu så är det såhär att vi faktiskt förstör mer än vad vi tror när vi sätter på hästen täcke. Hästen har nämligen små små fina muskler som varje hårsäck sitter i och de används för att lyfta pälsen åt det håll som vinden kommer för att få in luft så de kan torka. De musklerna tar vi kål på med hjälp av täcken. Det är människans bekvämlighet som gjort att täcken idag finns.. inte för hästens bästa!

En häst klarar så mycket mer än vad vi någonsin kan föreställa oss.. hur klarade de sig efter en flykt när de var vildhästar tex (alla vet vi väl att hästar gärna svettas när de blir stressade)? Eller i spöregn? Vart dom förkylda då varje gång?? Nää.. täckena uppfanns nog mest för att de inte ska bli så skitiga.. Å kom inte å säg att -jamen araber som e så känsliga måste man ju ha täcke på.. Det håller inte heller! Araben är en av våra tåligaste raser, de kommer ju ursprungligen från ökenländer och där är det stekhett på dagarna men kan bli MÅNGA minusgrader på nätterna! Tror ni de har vinterpäls där då kanske? Nää.. Å inte finns det täcken å hämta å inte gräver de ner sig i sanden som skydd heller (vad jag vet) så de klarar nog vår vinter när de hinner sätta lite päls.

Sen e det väl så också att det är lite "ballt" och snyggt att ha täcke på hästen.. likväl som det är att ha benlindor på i plan gräshage där hästen går själv! Desto mer krimskrams på hästen desto bättre e man som ryttare verkar vara något folk gärna tror. Finns det nån här som vågar erkänna det? Jag börjar! Det är skitsnyggt med täcken och jag har gärna Bucastäcken för att det ser "bra ut" För visst e det så att om någon ser ett framförallt Bucas eller likn.täcke på så tror man automatiskt att hästen är VÄÄÄÄLDIGT välskött?

Har själv täcke på så jag ska eg. inte säga nåt men jag har det ENDAST för att få så lite jobbig päls som möjligt och för att han inte ska bli så lerig då han rullar sig varje dag! Endast av BEKVÄMLIGHET för mig själv mao! Men jag måste säga att jag beundrar er som inte har det och då allra helst lösdriftshästar! Era hästar må se frusna och ruggiga ut i hagen men det är de som mår allra bäst!!

:angel:

Magdalena skrev:
En häst som rör på sig torkar rätt snabbt. Jag har haft hästar med TJOCK vinterpäls, och som svettats rejält när jag ridit i ridhuset, men de torkar på vägen hem = 25 min skritt. Och inte behöver man svampa hästen, rykt funkar lika bra (om inte bättre).

Hur kommer det sig att denna kunskap om "efterskötsel" verkar ha försvunnit?

Och om hästen svettas av att skritta? Det är inte helt ovanligt när det gäller islandhsätar när det inte är mångas minusgrader. Då kan du hålla på till det blir minus 5-10 grader, det kan ta veckor ;)

Jag undrar vad du vill säga mig med ditt inlägg? Jag är fullt medveten om hur hästens päls fungerar. Väl medveten om att hästar som är vana att täckas kan bli beroende av sina täcken. Det är inte täcke i sig som jag förespråkade (fast jag tycker att de är lämpliga att använda på hästar i träning, och nödvändiga på klippta hästar), utan en skötsel och vård av hästen som är anpassad till det arbete vi kräver av den.

Vi kan inte jämföra kraven vi har på tamhästarna med de krav som vildhästarna har på sig. Har du sett vildhästar i gott skick, särskilt under vintern? De jag sett är ofta rätt magra och skabbiga, de rör sig så lite som möjligt och inte rör de sig vidare elastiskt heller. Kräver vi en energisk, smidig, elastisk häst under träning så är det vår förbaskade skyldighet att ta hand om dess kropp, inklusive muskler på bästa sätt. Det innebär förutom god rörelsefrihet i hagar, korrekt foderstat, gott om grovfoder och frisk luft osv att torka den, och hålla den varm, förslagsvis under ett täcke, under avslappningen efter träningen.

*lånar knapp*

En svettig häst bör inte släppas ut direkt i hagen om den inte har fri tillgång på mat som någon skrev.

En häst som blivit riden men inte blivit svettig bör ändå få ha ett tunnare täcke på sig eftersom musklarna mår bäst av att inte kylas ner direkt. Hästen dör inte av att släppas ut direkt i hagen men det bästa är att låta musklerna vara varma ett litet tag till.

Vi har lösdrift och vi här i stallet gör alla olika med våra hästar, vi har inte haft någon förkyld häst så visst verkar dom klara sig med att komma ut både svettiga och utan täcke men det är inget jag skulle rekommendera.

Jag släpper ut mina fuktiga. Men jag lägger ett fleecetäcke under eller ett svettäcke och har ett andastäcke över det. Ingen av dom har blivit sjuka, stela eller något annat.

Unghästen är klippt och torkar överallt utom i huvudet och benen som är oklippta. Men hon kan roa sig med att banka sig svettig på vägen hem i trailen. Hon kan iof stå inne och torka utan problem men det är bättre hon är ute och äter grovfoder tycker jag. Den äldre är oklippt och torkar långsammare men stressar sig själv svettig om han ska stå inne och torka.

Då skrittar jag ändå båda drygt 20-30 min efter träningspass.

OBS! Att detta gör jag ju inte i -20 grader men när det är några grader plus eller minus släpps dom ut fuktiga men täckade.

skrållan skrev:
Har du sett vildhästar i gott skick, särskilt under vintern? De jag sett är ofta rätt magra och skabbiga, de rör sig så lite som möjligt och inte rör de sig vidare elastiskt heller.
Har du sett vildhästar? I Sverige? Dem vill jag se... ;)

Gretha skrev:
En häst som blivit riden men inte blivit svettig bör ändå få ha ett tunnare täcke på sig eftersom musklarna mår bäst av att inte kylas ner direkt.
Eh? Om man är ute och rider så hinner väl inte hästen kylas ner så snabbt, då man släpper ut den på en gång?

Jaja... Om hästen inte mår synligen dåligt är det väl inget att orda om...

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 122
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!
  • Reklamera häst