Sv: Efter ridtur inget täcke
Jag håller med Magdalena och Svea. Rider man hästen blöt av svett så ska man inte släppa ut den i regn och/eller kyla. Man får tänka på hästens muskler i sammanhanget. En varm häst som släpps ut i kyla svalnar lätt för fort och blir stel, särskilt om den är blöt av svett. Svett gör hästen blöt inifrån, vilket gör den känsligare för fukt och kyla utifrån.
Man kan i normalfallet skritta hästen torr, den torkar som regel fortare under rörelse än om den står täckad i boxen. Är den väldigt tjockpälsad, så att det är anledningen till att den svettas stora mängder, så får man väl antingen överväga att klippa den, eller torka den noga efter ridturen istället. Det är inte bra för hästen att svettas stora mängder - den förlorar massor av salt och får svårt att kompensera förlusten med bara saltsten.
Det är inte heller så mycket jobb att torka hästen för hand. Jag brukar svampa av svettrester när jag har tillgång till ljummet vatten, annars låter jag bli det. Till det värsta blöta (även efter regn, dusch osv) används i tur och ordning svettskrapa, halm och handdukar. Sedan svettabsorberande ylle eller fleecetäcke på för en stund. Är det varmt kläs hästen sedan av, men hästar i träning är täckesklädda vintertid hos mig. Antingen får de behålla ylletäcket övernatten, eller något andastäcke om de är torra. Andastäcke åker på innan utsläpp. Är det ont om tid och hästen fortfarande fuktig när jag ska åka, kör jag det gamla goda knepet att stoppa halm under täcket. Det ger extra luftighet, så hästen torkar bra och ändå får hjälp att hålla värmen.
Jag tycker att man ska ta hänsyn till hästens naturliga behov, sådana den har gemensamt med vildhästen. Jag värderar hagvistelse och grovfoder högt. Men det kan inte ersätta allt. Vi blir hästen skyldig en hel del extra omsorg och hänsyn pga de särskilda krav vi har på den. Den har dessutom av avel, skötsel och vård sedan unghästtiden anpassats efter ett liv i vår vård, och kan inte i normalfallet räknas lika tålig som vildhästen (möjligen är islandshästar och Lojsta-russ undantagna).
Klipper man hästen berövar man den pälsen den ska ha att hålla värmen med, alltså ersätts det med täcke. Tränar man den och kräver smidighet, styrka och lösgjordhet får vi se till att hålla musklerna mjuka och varma. osv.
Går hästen på lösdrift och är van att gå utan täcke behöver man kanske inte täcka efter en lugn skrittrunda direkt, men har man tränat hästen varm tycker jag fortfarande den bör få svalna långsamt. Unghästarna som jag har otäckade tränas inte svettiga, fast det händer att de själva springer sig blöta under lek och löshoppning, och då blir det torkning enligt ovan. Men även om de inte blivit svettiga så är de ju varma efter träning, och då får de alltid svalna en stund under ylletäcke innan de släpps ut att härja igen.