Efter ridtur inget täcke

S

speedygirl

Jag har då vid ett flertal tillfällen sett att några i grannstallet inte är så snälla mot sina hästar. Det går ute på lösdrift och när de blivit ridna så kommer de ut med en gång igen i hagen. De har inget täcke eller nåt. Får ju inte ens stå inne en stund innan de kommer ut igen. Har reagerat många gånger på detta och undrar nu då vad jag ska göra. Måste ju vara en himla stor risk för förkyling bla.

Sv: Efter ridtur inget täcke

Förstår din känsla, men konstigt nog är det så att om hästarna är van detta så fungerar det. Oftast är sådana hästar de friskaste..

Vissa påstår att de torkar fortare o naturligare på det sättet. Säger att pälsen plattas till av täcken o det tar längre tid att torka.

De som ej använder täcken hävdar att när pälsen blir naturligt rufsig torkar den snabbare plus att hästarna rullar o gnider bort svetten i stället för att den torkar in i pälsen.

Jag vet inte, men det är vad jag hört.

Jag tycker det är otroligt dålig stil att släppa ut hästen innan den torkat, oavsett täcke eller inte! Vill man ha hästen ute oklippt och ändå rida får man ta sig den tid det tar att skritta hästen tills den är torr.

Skritta tills den är torr är det knappast många som gör..

Om hästen på lösdriften har (fri) tillgång till mat när den släpps ut, så är det faktiskt ingen fara. Hästen kan "äta sig varm" och torkar dessutom rätt snabbt på det sättet. Om man däremot släpper ut hästen i hage där den inte har mat, så bör den nog ha täcke.

Kan inte låta bli att fnissa över det där med att skritta hästen torr - med en oklippt islandshäst skulle jag isf vara ute och skritta hela dagarna.... Min häst får dock täcke på sig efter ridturen, om det är kallare än 7-8 plusgrader.

Är hästarna svettiga när de släpps? Är de inte det behövs inget täcke. Jag är en sådan där hemsk ägare som släpper ut utan täcke i hagen efter ridning om han inte blivit svettig. Är han svettig får han täcke på. Hästarna får dessutom hö att äta efter ridturen. Jag tycker att jag har sån koll på min häst att jag ser om han har ont i ryggen.
Han är en fd travare men ser just nu ut som en lurvig islänning.

Senast ändrad:

Har man ett täcke med andasfunktion tycker jag det är OK att sätta på det och släppa ut hästen direkt om den inte är alltför svettig.

Är du säsker på att de är svettiga då? Jag har nämligen också hästar på lösdrift som körs och alla blir faktiskt inte svettiga även om man kör långt .....

Jo det verkar ju inte vara så bra ! Min häst får Fleecetäcke på sig direkt efter ridturen , efter de får han Ha stalltäcket på sig i boxen ! Vet du om dina grannar är hästkunninga , Eller helt enkelt bara lata ? Försök ta reda på det annars ta mod till dig och gå och informera dom ! Hoppas att det löser sig !
MVH / Otrivin9 :banana:

HoppFantasten skrev:
Skritta tills den är torr är det knappast många som gör..

Tyvärr. Om man inte tar sig tid att ta hand om hästens behov EFTER ridningen så behöver man inte rida så hästen blir svettig heller.

Mina hästar släpps rakt ut i hagen då temperaturen inne är densamma som ute. En torr häst får inget täcke medan en svettig får en yllefilt som tas av efter en timme. Har jag inte möjlighet att ta av täcket efter en timme så lägger jag på ordentligt med varma täcken.

Stå ensamma inne i stallet efter ridturen tycker inte mina hästar är en höjdare.

Hälsning Maja

Har själv lösdrift på mina hästar, och det ända jag gör
om dom har ridits svettiga är att torka av dom med en handduk.
Dom lägger sig och rullar iallafall direkt när dom kommer ut i hagen.
För dom är det helt naturligt! Dom har aldrig varit sjuka.

varför skulle det vara taskigt på nåt sätt?
En häst är gjord för att vara ute. och går dom dessutom på lösdrift så är dom nog rätt vana. okej om hästen är väldigt svettig så kanske man bör täcka den en stund men varför skulle dom inte kunna gå ute? dom torkar väl bättre om pälsen får luftas. :smirk:

Vad menar du med att de "ändå rullar sig direkt" i hagen? Menar du att de ändå blir blöta?
Det är en stor skillnad på om hästen blir blöt utifrån eller inifrån. Att dessutom bli blöt först inifrån och sedan utifrån är inte hälsosamt!
Givetvis beror det på hur svettig hästen är. Är den bara lite varm på halsen hade jag nog släppt ut den utan täcke om vädret var torrt.

men hur gör hästar som är vilda då, springer de sig aldrig svettiga? om de är vana att gå ute så är det väl ingen fara tror jag i alla fall.

Hmmm, undrar varför idrottsmän alltid är så noga med att sätta på sig träningsoverall över sina tunna kläder så fort de har tränat färdigt? Det kan väl aldrig ha något med att musklerna ska må bra att göra? Sen brukar de ta en varm dusch också, och kanske basta. Det tycker jag är onödigt, för så gjorde de inte på stenåldern (att de inte idrottade då heller behöver vi inte låtsas om). Och mänskligheten klarade ju sig ändå...

Jag har lärt mig att det räcker att skritta till hästen slutat svettas. Alltså, tills den inte blir blötare längre, tills det inte kommer ut mer svett, eller hur man ska beskriva det. :confused: :D

Det spelar alltså ingen roll om man ställer in hästen i stallet svettvåt, bara den har slutat att "producera" svett, och andas lugnt.
Att skritta tills den torkat tar ju timmar, och sedan duschar eller svampar man den ju ändå så att den blir blöt igen.

Däremot släpper jag inte ut en blöt häst i hagen på vintern, med eller utan täcke.

En häst som rör på sig torkar rätt snabbt. Jag har haft hästar med TJOCK vinterpäls, och som svettats rejält när jag ridit i ridhuset, men de torkar på vägen hem = 25 min skritt. Och inte behöver man svampa hästen, rykt funkar lika bra (om inte bättre).

Hur kommer det sig att denna kunskap om "efterskötsel" verkar ha försvunnit?

Vilda hästar springer sig knappast svettiga om de inte är jagade eller liknande, och då kan man fråga sig i vilken miljö de lever i dessutom. De springer sig knappast kraftigt svettiga när det är minusgrader, och ännu mindre troligt gör de det flera gånger i veckan.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 122
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama