Helgstrand verkar ju inte förneka sin delaktighet i alla fall, här är hans svar till DR sport:
"Jeg er helt enig med Carina i (henvisning til hendes skriftlige svar i forbindelse med bøden, red.), at der sker en tydelig fejl på videosekvensen fra 2022, som jeg beklager meget. Det skal selvfølgelig ikke ske, og det afspejler bestemt ikke den måde, jeg træner ryttere eller heste på.
I uddannelsen af heste skal hestes velfærd sættes over alt andet, og bliver der begået fejl, skal der selvfølgelig rettes op. Vi er nået langt siden 2022, men vi - trænere så vel som ryttere - fortsætter med at lære og udvikle os i vores sport."
Som att 2022 var en heeelt annan era och NU i den upplysta tiden av 2024 har vi lyckats ana att det där med att piska en häst som försöker allt den kan att vara till lags kanske inte är okej? Xenophon fattade för drygt 2000 år sedan att vad en häst gör under tvång, gör den utan förståelse och det finns lika lite skönhet i det som om man skulle piska och sporra en dansare. Det borde inte duga som ursäkt att vi behövt "lära och utveckla oss" för att ge fan i det.
Och detta besynnerliga att det hela tiden händer saker som inte alls visar hur man annars tränar hästar. Och så ändå det oturliga att det fastnar det på film. Gång på gång.