Ny avstängning för Andreas Helgstrand efter uppmärksammad video

Så sjukt. Det är ändå bara ord som han säger. Han uppmanar ryttaren som blir avstängd efter genomförande av orden. Har han sådan makt? Orden är sjuka men va fan… vad är det för fel på ryttaren? Skulle hon ha varit reserv på os? Varför skaffar dessa människor inte motorcykel och kör speedway? Det är ändå bara ord han straffas för det är sjukt också.

(Det är ju jätteviktigt, ryttaren hade ju kanske inte ens haft en reserv OS plats om hon inte hade varit tränad av honom, iom att han är så känd och inflytelserik. Och om "man" struntar i att lyda sin tränare ofta nog så lär man inte behålla honom som tränare så länge.)

(Dessutom visar det att det nu är än mer sannolikt att han sagt sådana ord till alla som tränat hästar på hans anläggning och att det inte alls är så som han antytt att de missförstått honom. Det är personer som han kunde sparka om de inte lytt.)
 
Senast ändrad:
Sidospår men det beror väl på vad man tänkt göra på uteritten? Om jag ska rida ett dressyrpass fast ute på uteritt så har jag samma utrustustning som jag har vid dressyrpass på banan. Tycker inte det är ett dugg konstigt att ha sporrar på när man rider ut.
Håller med. Eller som gammelfaster skulle sagt att för paniksituationer att komma av en väg tex sporrar och spö för att jaga bort hundar som jagar en och hästar som anfaller (iofs apropå en annan tråd i nyheter). (nu brukar jag inte ha endera för att jag glömmer spö och använder inte sporrar normalt men jag har absolut förståelse för at man skulle ha det på en uteritt (kanske mer än på ett dressyrpass (även om jag såklart där också hör gammelfasters kommentar om precision och att sporren är mer noggrann än en skänkel och dessutom förr om de hade långa ben, men det ser inte alltid ut som att det är så de används ens i hög dressyr längre.).)
 
Senast ändrad:
Sidospår men det beror väl på vad man tänkt göra på uteritten? Om jag ska rida ett dressyrpass fast ute på uteritt så har jag samma utrustustning som jag har vid dressyrpass på banan. Tycker inte det är ett dugg konstigt att ha sporrar på när man rider ut.

Personligen tycker jag inte att sporrar är trevligt överhuvudtaget och undviker att använda dom även vid dressyr.
 
Håller med. Eller som gammelfaster skulle sagt att för paniksituationer att komma av en väg tex sporrar och spö för att jaga bort hundar som jagar en och hästar som anfaller (iofs apropå en annan tråd i nyheter). (nu brukar jag inte ha endera för att jag glömmer spö och använder inte sporrar normalt men jag har absolut förståelse för at man skulle ha det på en uteritt (kanske mer än på ett dressyrpass (även om jag såklart där också hör gammelfasters kommentar om precision och att sporren är mer noggrann än en skänkel och dessutom förr om de hade långa ben, men det ser inte alltid ut som att det är så de används ens i hög dressyr längre.).)
Jag skulle aldrig använda sporrar för att ha just vid paniksituationer, men jag kan ha pisk med vid uteritt av den anledningen. Har räddat oss en gång när hästen blev rädd och väldigt hastigt var på väg att backa ner i väldigt djupt dike😅
 
Jag skulle aldrig använda sporrar för att ha just vid paniksituationer, men jag kan ha pisk med vid uteritt av den anledningen. Har räddat oss en gång när hästen blev rädd och väldigt hastigt var på väg att backa ner i väldigt djupt dike😅
Ja som sagt jag använder inte sporrar oftast och inte heller vid uteritt. Men jag brukar irritera mig om jag glömde spö :) (om hästen är avslappnad med att man har spö)

Däremot menar jag att jag absolut kan förstå att folk kan ha sporrar på uteritt av den orsaken att de anser att det är en säkerhetssak vid tex diken eller om hästen håller på att göra någonting farligt. (jag kan inte föreställa mig allting såklart men jag tänker mig själv som när jag sprungit ifatt en treåring och lyft av en väg. Hästar har inte alltid bättre vett än så, men är större än treåringar och det kan ju vara även för deras säkerhet. Sedan vidare, jag kan också föreställa mig att många hästar skulle tokfrysa om man skulle sätta in sporrarna i en sådan situation, så det är väl från häst till häst. Men jag kan inte tycka det är konstigt att ha sporrar på uteritt bara.)
 
Jag håller helt med om att sporrar ska användas bara när det behövs och inte med slentrian. Så som de gamla ryttarmästarna sa: Inget hackande, lär dig rida först! Sporren ska bara kännas när den behövs.
Själv har jag verkligen behövt sporrarna på min förra häst, ett sto, som var tittig och hade lätt till panik när man red ut. I dom lägena gällde att stanna henne, låt henne titta, vänta ut hennes pulshöjning, prata, klappa, dutta/tryck till med sporrarna. Klappa ännu mer när hon då lyssnade. Som mottrycksdjur och sto med mycket brunster märkte hon inte skänkeln i det läget. Hon blev så småningom en mycket trevlig häst att rida ut, en riktig klippa faktiskt, även om hon alltid fortsatte fråga om saker var "farliga" och jag kunde bara svara att jag har sett vad du ser, det verkar inte vara farligt. Alternativt vi stannar här och låter hjortarna/bilarna eller vad det nu var passera först. Rätt bra med en häst som hade ögonen med sig.
Jag tyckte inte att ett spö alls fungerade bra i det läget. Alldeles för ospecifikt. Störde min hands kontakt med munnen. Stressade henne mer än hjälpte till.
 
Personligen tycker jag inte att sporrar är trevligt överhuvudtaget och undviker att använda dom även vid dressyr.
Ja som sagt, jag använder dem inte heller. (jag anser inte att jag har så fina hjälper att de kan förfinas med hjälp av sporrars förmåga att ge olika signaler genom att flyttas en cm hit eller dit) Men kan ändå föreställa mig att någon annan kan använda dem vid uteritt, dels för att de har så fina hjälper eller dels som säkerhet. Rent teoretiskt sett så borde man ju knappt behöva skänkla alls vid en uteritt (om man inte gör dressyrövningar på den) så då kommer sporrarna oavsett aldrig nära hästen på uteritten utan stannar ca 10 cm från hästen under hela.
 
Ja så kan man ju tycka, men då blir ju din kommentar om sporrar vid just uteritt lite märklig.
Nej för jag tycker som sagt inte att de ska behövas vid uteritt. När jag menar uteritt så menar jag just uteritt, inte dressyr utomhus.
Önskar inte diskutera sporrars vara eller icke-vara, då får den som vill starta en ny tråd.
För att återkoppla till TS så hade det kanske ur PR-syfte varit bra om hästen även reds utan sporrar i videon, i mitt tycke.
 
Nej för jag tycker som sagt inte att de ska behövas vid uteritt. När jag menar uteritt så menar jag just uteritt, inte dressyr utomhus.
Önskar inte diskutera sporrars vara eller icke-vara, då får den som vill starta en ny tråd.
För att återkoppla till TS så hade det kanske ur PR-syfte varit bra om hästen även reds utan sporrar i videon, i mitt tycke.
Men hur menar du med "inte ska behövas" vid uteritt?

Du kan ju inte bestämma att ingen får möta en knäpp individ, bil, cykel vid uteritt, eller att ingen får rida längs ett dike eller möta en arg hund? Eller att alla hästar ska vara likadana?

Om du menar att sporrar för dig rätt och slätt är ngt man använder för att få mer fart rakt fram och att hästar alltid är framåt utomhus, och framåt alltid är dit man ska och har man sporrar på så måste man använda dem, så är ju det ett logiskt uttalande. Men det är ju inte så.

Självklart hade det ur PR synvinkel kanske sett bättre ut utan sporrar. Men samtidigt så kan man ju se det ur synvinkeln att hon uppenbart är trygg med att inte råka smätta in en sporre i sidan på hästen om den vinglar lite. Iom att hon inte har några tyglar att parera den logiska reaktionen med.
 
Senast ändrad:
Ja, jag vill inte heller diskutera sporrars vara eller inte vara egentligen. Jag vill bara säga att med sporren kunde jag få min lättskrämda häst att lyssna på mej och flytta sig åt det håll som var lämpligt, i stället för att kasta sig ut i vägen tex vid möte med bil, cykel eller hund. Hon hade inte alltid vett själv att förstå vilket håll som var lämpligt. Allmänt tryck med skänkeln var inget hon riktigt kunde koppla snabbt nog att flytta dej inte ditåt, det krävde tankeverksamhet från hennes sida och tar ju då tid. Då hade hon redan reagerat med flykt, som det flyktdjur hon är. I normalfallet, dvs i 99,9% av uteritten behövs ju inte sporrarna alls.
Jag tror jag inte kan få någon att riktigt förstå vad jag menar i detta fallet, om man inte upplevt det själv. Och har man inte koll på sina skänklar så är det ju som ryttmästaren sa: Du ska inga sporrar ha förrän du vet vad du gör med dina ben!
Jag hoppar av denna diskussionen här.
 
Det trista svaret är att man kan tvinga hästen att flytta sig i olika potentiellt farliga situationer där smackningar och "vanlig drivning" inte har någon effekt.

Så egentligen borde man då alltid rida med sporrar och spö ifall man skulle hamna i en sån situation där man behöver flytta hästen?
 
ja, om man kan hantera sporrar så kan det vara en fördel på en lättskrämd och/eller ung häst. Mycket mer precist i vad du vill, utan att behöva ta i med någon styrka alls. Men som sagt, du måste veta vad du gör! Spö kan fungera liknande, men jag tycker det är alldeles för oprecist. Som att skrika när du bara behöver viska.
 
Så egentligen borde man då alltid rida med sporrar och spö ifall man skulle hamna i en sån situation där man behöver flytta hästen?
Jag sympatiserar inte med den typen av användning av verken spö eller sporrar så jag försvarar det inte, jag bara förklarar logiken bakom.

Jag får nog säga att risken att man hamnar i situationer där man *MÅSTE* flytta hästen omedelbart oavsett vad som krävs är tämligen liten i den vardagliga ridningen men jag kan ändå tänka mig situationer vid uteritt där det potentiellt skulle kunna hända. Det tråkiga är ju att vi kan kontrollera vad vi själva gör men inte vad andra människor gör.
 
Jag sympatiserar inte med den typen av användning av verken spö eller sporrar så jag försvarar det inte, jag bara förklarar logiken bakom.

Jag får nog säga att risken att man hamnar i situationer där man *MÅSTE* flytta hästen omedelbart oavsett vad som krävs är tämligen liten i den vardagliga ridningen men jag kan ändå tänka mig situationer vid uteritt där det potentiellt skulle kunna hända. Det tråkiga är ju att vi kan kontrollera vad vi själva gör men inte vad andra människor gör.

Så är det ju med allt. Men jag känner, helt ologiskt kanske, att behovet för sporrar vid uteritter inte är riktigt så stort som det framställs här.
 
Så är det ju med allt. Men jag känner, helt ologiskt kanske, att behovet för sporrar vid uteritter inte är riktigt så stort som det framställs här.
Nej, och jag tror du missuppfattar vad jag skriver. Jag skriver igen att jag inte själv använder sporrar vid uteritt. Men att tex min gammelfaster var väldigt noga med spö vid uteritt att användas vid oväntade situationer (själv glömmer jag ju då oftast).

Men vad jag menade är att jag rider den häst jag rider på den plats jag rider den och har inte det. Någon annan rider den häst hen rider på en plats hen rider den och om hen då har sporrar på sig (eller kanske en hängande just då oanvänd graman (som jag själv inte gillar)) tänker jag inte göra en värdering av det så länge jag inte ser individen använda dem helt i onödan eller oschysst och det är samma tycker jag oavsett om det är dressyrträning hemma eller uteritt. Dock såklart på tävling måste de ha och har då förhoppningsvis övat hemma (på uteritt eller dressyrbana) så de inte råkar sticka in den i hästen av misstag, (eller använder den oprecist o uhm framåtdrivande med flit såklart.).
 
Senast ändrad:
Jag sympatiserar inte med den typen av användning av verken spö eller sporrar så jag försvarar det inte, jag bara förklarar logiken bakom.

Jag får nog säga att risken att man hamnar i situationer där man *MÅSTE* flytta hästen omedelbart oavsett vad som krävs är tämligen liten i den vardagliga ridningen men jag kan ändå tänka mig situationer vid uteritt där det potentiellt skulle kunna hända. Det tråkiga är ju att vi kan kontrollera vad vi själva gör men inte vad andra människor gör.
Exakt, det handlar ju om att respektera sin egen brist på fantasi :) och (uhm försöka) tänka främst väl om andra tills de bevisat att tänka väl var fel. Bara för att jag inte kan föreställa mig någonting så betyder ju inte det att det inte händer. :laugh: (delvis för att jag är så himla trött från när jag var liten på tisslandet och tasslandet o illapratandet.)

(ridning i andra kulturer hamnar ju där. Har mött några fantastiska ryttare som jag beundrar oerhört som rätt och slätt rider i stolssits om de sitter ned i galopp. Det ser fel ut för mig såklart, men jag vet också att de är 100 gånger bättre än jag är på att rida och har ridit sedan de var små och alla från det landet rider i stolssits. Så jag tänker inte tänka att de gör fel och min kultur gör rätt utan tänker anta att båda är rätt.)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Turerna kring danska Carina Cassøe Krüth efter att videon med hennes hårda spöanvändning på en häst för några år sedan blev känd...
Svar
0
· Visningar
115
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Filmen som visar hur danska dressyrryttaren Carina Cassøe Krüth piskar en häst har nu läckt ut. Enligt tidningen Nordjyske avslöjar den...
Svar
0
· Visningar
197
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter att en video där Grand Prix-ryttaren Carina Cassøe Krüth slår sin häst med spö spridits blev hon avstängd och förlorade sin plats...
Svar
3
· Visningar
888
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Andreas Helgstrands misshandel av sina hästar uppmärksammades i dokumentären ”Operation X”. Det ledde bland annat till att han blev...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp