- Svar: 45
- Visningar: 3 797
Det var danske Andreas Helgstrand som hördes på den uppmärksammade videon där regerande världsmästaren i lag, Carina Cassøe Krüth, piskar sin häst. Nu har Helgstrand fått ännu en avstängning.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så sjukt. Det är ändå bara ord som han säger. Han uppmanar ryttaren som blir avstängd efter genomförande av orden. Har han sådan makt? Orden är sjuka men va fan… vad är det för fel på ryttaren? Skulle hon ha varit reserv på os? Varför skaffar dessa människor inte motorcykel och kör speedway? Det är ändå bara ord han straffas för det är sjukt också.
Håller med. Eller som gammelfaster skulle sagt att för paniksituationer att komma av en väg tex sporrar och spö för att jaga bort hundar som jagar en och hästar som anfaller (iofs apropå en annan tråd i nyheter). (nu brukar jag inte ha endera för att jag glömmer spö och använder inte sporrar normalt men jag har absolut förståelse för at man skulle ha det på en uteritt (kanske mer än på ett dressyrpass (även om jag såklart där också hör gammelfasters kommentar om precision och att sporren är mer noggrann än en skänkel och dessutom förr om de hade långa ben, men det ser inte alltid ut som att det är så de används ens i hög dressyr längre.).)Sidospår men det beror väl på vad man tänkt göra på uteritten? Om jag ska rida ett dressyrpass fast ute på uteritt så har jag samma utrustustning som jag har vid dressyrpass på banan. Tycker inte det är ett dugg konstigt att ha sporrar på när man rider ut.
Ja. Varför skulle någon någonsin behöva det? Hästen känner en fluga som går på hen. Om man slutar nöta på hästen så den stänger av och istället rider med känsla räcker det att ge hjälper i samma styrka som en flugas vikt.Ja varför skulle man ens ”behöva” sporrar på en uteritt.
Sidospår men det beror väl på vad man tänkt göra på uteritten? Om jag ska rida ett dressyrpass fast ute på uteritt så har jag samma utrustustning som jag har vid dressyrpass på banan. Tycker inte det är ett dugg konstigt att ha sporrar på när man rider ut.
Ja så kan man ju tycka, men då blir ju din kommentar om sporrar vid just uteritt lite märklig.Personligen tycker jag inte att sporrar är trevligt överhuvudtaget och undviker att använda dom även vid dressyr.
Jag skulle aldrig använda sporrar för att ha just vid paniksituationer, men jag kan ha pisk med vid uteritt av den anledningen. Har räddat oss en gång när hästen blev rädd och väldigt hastigt var på väg att backa ner i väldigt djupt dikeHåller med. Eller som gammelfaster skulle sagt att för paniksituationer att komma av en väg tex sporrar och spö för att jaga bort hundar som jagar en och hästar som anfaller (iofs apropå en annan tråd i nyheter). (nu brukar jag inte ha endera för att jag glömmer spö och använder inte sporrar normalt men jag har absolut förståelse för at man skulle ha det på en uteritt (kanske mer än på ett dressyrpass (även om jag såklart där också hör gammelfasters kommentar om precision och att sporren är mer noggrann än en skänkel och dessutom förr om de hade långa ben, men det ser inte alltid ut som att det är så de används ens i hög dressyr längre.).)
Ja som sagt jag använder inte sporrar oftast och inte heller vid uteritt. Men jag brukar irritera mig om jag glömde spö (om hästen är avslappnad med att man har spö)Jag skulle aldrig använda sporrar för att ha just vid paniksituationer, men jag kan ha pisk med vid uteritt av den anledningen. Har räddat oss en gång när hästen blev rädd och väldigt hastigt var på väg att backa ner i väldigt djupt dike
Ja som sagt, jag använder dem inte heller. (jag anser inte att jag har så fina hjälper att de kan förfinas med hjälp av sporrars förmåga att ge olika signaler genom att flyttas en cm hit eller dit) Men kan ändå föreställa mig att någon annan kan använda dem vid uteritt, dels för att de har så fina hjälper eller dels som säkerhet. Rent teoretiskt sett så borde man ju knappt behöva skänkla alls vid en uteritt (om man inte gör dressyrövningar på den) så då kommer sporrarna oavsett aldrig nära hästen på uteritten utan stannar ca 10 cm från hästen under hela.Personligen tycker jag inte att sporrar är trevligt överhuvudtaget och undviker att använda dom även vid dressyr.
Nej för jag tycker som sagt inte att de ska behövas vid uteritt. När jag menar uteritt så menar jag just uteritt, inte dressyr utomhus.Ja så kan man ju tycka, men då blir ju din kommentar om sporrar vid just uteritt lite märklig.
Men hur menar du med "inte ska behövas" vid uteritt?Nej för jag tycker som sagt inte att de ska behövas vid uteritt. När jag menar uteritt så menar jag just uteritt, inte dressyr utomhus.
Önskar inte diskutera sporrars vara eller icke-vara, då får den som vill starta en ny tråd.
För att återkoppla till TS så hade det kanske ur PR-syfte varit bra om hästen även reds utan sporrar i videon, i mitt tycke.
Det trista svaret är att man kan tvinga hästen att flytta sig i olika potentiellt farliga situationer där smackningar och "vanlig drivning" inte har någon effekt.Hur hjälper sporrar mot bilar, cyklar och hundar? Spö kan jag förstå vid möte med arg hund, men sporrar?
Det trista svaret är att man kan tvinga hästen att flytta sig i olika potentiellt farliga situationer där smackningar och "vanlig drivning" inte har någon effekt.
Jag sympatiserar inte med den typen av användning av verken spö eller sporrar så jag försvarar det inte, jag bara förklarar logiken bakom.Så egentligen borde man då alltid rida med sporrar och spö ifall man skulle hamna i en sån situation där man behöver flytta hästen?
Jag sympatiserar inte med den typen av användning av verken spö eller sporrar så jag försvarar det inte, jag bara förklarar logiken bakom.
Jag får nog säga att risken att man hamnar i situationer där man *MÅSTE* flytta hästen omedelbart oavsett vad som krävs är tämligen liten i den vardagliga ridningen men jag kan ändå tänka mig situationer vid uteritt där det potentiellt skulle kunna hända. Det tråkiga är ju att vi kan kontrollera vad vi själva gör men inte vad andra människor gör.
Nej, och jag tror du missuppfattar vad jag skriver. Jag skriver igen att jag inte själv använder sporrar vid uteritt. Men att tex min gammelfaster var väldigt noga med spö vid uteritt att användas vid oväntade situationer (själv glömmer jag ju då oftast).Så är det ju med allt. Men jag känner, helt ologiskt kanske, att behovet för sporrar vid uteritter inte är riktigt så stort som det framställs här.
Exakt, det handlar ju om att respektera sin egen brist på fantasi och (uhm försöka) tänka främst väl om andra tills de bevisat att tänka väl var fel. Bara för att jag inte kan föreställa mig någonting så betyder ju inte det att det inte händer. (delvis för att jag är så himla trött från när jag var liten på tisslandet och tasslandet o illapratandet.)Jag sympatiserar inte med den typen av användning av verken spö eller sporrar så jag försvarar det inte, jag bara förklarar logiken bakom.
Jag får nog säga att risken att man hamnar i situationer där man *MÅSTE* flytta hästen omedelbart oavsett vad som krävs är tämligen liten i den vardagliga ridningen men jag kan ändå tänka mig situationer vid uteritt där det potentiellt skulle kunna hända. Det tråkiga är ju att vi kan kontrollera vad vi själva gör men inte vad andra människor gör.