Ny avstängning för Andreas Helgstrand efter uppmärksammad video

Exakt, det handlar ju om att respektera sin egen brist på fantasi :) och (uhm försöka) tänka främst väl om andra tills de bevisat att tänka väl var fel. Bara för att jag inte kan föreställa mig någonting så betyder ju inte det att det inte händer. :laugh: (delvis för att jag är så himla trött från när jag var liten på tisslandet och tasslandet o illapratandet.)

(ridning i andra kulturer hamnar ju där. Har mött några fantastiska ryttare som jag beundrar oerhört som rätt och slätt rider i stolssits om de sitter ned i galopp. Det ser fel ut för mig såklart, men jag vet också att de är 100 gånger bättre än jag är på att rida och har ridit sedan de var små och alla från det landet rider i stolssits. Så jag tänker inte tänka att de gör fel och min kultur gör rätt utan tänker anta att båda är rätt.)
Funkar det bra är det rätt :) Jag tror mycket på att först och främst känna efter vad som känns bra och se teorier om ridsits, löpsteg, tramp vid cykling osv. som just teorier där beprövad egen erfarenhet går före.
 
Så egentligen borde man då alltid rida med sporrar och spö ifall man skulle hamna i en sån situation där man behöver flytta hästen?
Mitt svar på det är ja. Med tillägget att för sporrar gäller det ENDAST när ryttaren har sådan kontroll på skänkeln att den inte använder dem i onödan. Tyvärr är det alltför många ryttare som rider med sporrar utan att ha tillräcklig kontroll på sin skänkel, så därför anser jag ändå att sporrar bör användas sparsamt vid all ridning.

Avseende spö anser jag, som är av den gamla skolan, att så länge hästen inte är spörädd är det en del av grundutrustningen vid ridning. Och ett måste vid uteritt, just för att man kan hamna i situationer där det kan bli farligt om hästen inte lyssnar. Själv använder jag spöt framförallt till att kittla lite vid skänkeln, för att få lite mer reaktion när jag böjer eller flyttar. Så för mig är inte ett spö något för att primärt straffa eller driva framåt med. Och för en ryttare med stadig och kontrollerad skänkel, och en häst som svarar bättre för retning av sporren, så kan jag mycket väl se att ett par sporrar kan komplettera eller ersätta spöt som säkerhetslina vid uteritt.
 
"problemet" är väl kanske att han väl egentligen inte själv har fångats på bild görandes handlingar? (rätta mig om jag har fel).

Dvs allting som hänt nära honom har kunnat skyllas på andra, dvs de som gjort det har kunnat skylla på en kultur eller att de trott att han velat det och han har kunnat skylla på dem som gjort det och att de missuppfattat vad han velat. Dvs att han behandlat människor dåligt, så de mått dåligt, så de behandlat hästar dåligt. På ngt vis. (det är inte vad jag tror såklart, eller vad någon tror, men jag tror att rättsinstanser måste se det så)

Så det här är ju egentligen det närmsta man kommer en direkt handling från honom som visar att han faktiskt är precis så som folk misstänkt? (känns som en viktig del isf.)

Jo det har han. Flera gånger faktiskt. Blivit avstängd från landslaget tidigare
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Turerna kring danska Carina Cassøe Krüth efter att videon med hennes hårda spöanvändning på en häst för några år sedan blev känd...
Svar
0
· Visningar
115
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Filmen som visar hur danska dressyrryttaren Carina Cassøe Krüth piskar en häst har nu läckt ut. Enligt tidningen Nordjyske avslöjar den...
Svar
0
· Visningar
197
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter att en video där Grand Prix-ryttaren Carina Cassøe Krüth slår sin häst med spö spridits blev hon avstängd och förlorade sin plats...
Svar
3
· Visningar
888
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Andreas Helgstrands misshandel av sina hästar uppmärksammades i dokumentären ”Operation X”. Det ledde bland annat till att han blev...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp