Efter olycka i transporten?

pannis

Trådstartare
Var med om en liten olycka igår, hästen hade rivit ner främre halvan av mellanväggen och bommarna och ställt sig bak o fram.
Han fick ett sår vid ena bakknät som fick sys igen men med tanke på hur det såg ut i transporten kom han väldigt lindrigt undan.

Det känns inte så roligt att behöva transportera hästen igen, men det går nog inte att undvika då han bara är tre år.

I alla fall, det bästa vore väl att "börja från början", att han ska kunna stå i transporten utan att bli stressad och sen köra en kort bit och utöka efter hand? Det är inte aktuellt i dagsläget att börja träna på det här för han måste läka först, men det är nog dumt att dra ut på det för mycket?
Hur har ni andra gjort när ni transporterat era hästar efter transportolyckor?

Sv: Efter olycka i transporten?

hej
du måste lasta han idag.
han behöver bara gå på inget mer.om du inte gör detta nu kommer du ha stora problem sen om du gör detta nu så blir inte jobbet så stort sen,så snälla lasta han idag.
helst av allt så skulle du lastat han igår efter det har hänt,men man ska ta det lugnt,märker du att han är jätte rädd för transporten så ge han något att äta men ta det lugnt bli inte arg om det tar 3-4timmar att lasta han men han ska in.du behöver inte stänga.men ha tålamod. det kan också vara så att han går in och att du får problem sen, men det viktigaste är att han går in nu.
lycka till mvh pillan
PS skriv och berätta hur det gick DS

Jag har tyvärr ingen egen transport så jag kunde inte göra det idag, så jag väntar nog tills jag lärt känna hästen lite bättre och kan låna en transport över några dagar och träna ordentligt:idea:

Jag hade inget annat val än att köra min häst direkt efter olyckan. Hände på hemväg från en träning (ca 3 km kvar hem), och jag fick hjälp att lägga tryckförband på hästen (fortfarande i transporten) på plats, och körde därefter hem, där jourhavande distriktsveterinär väntade. Lastade ur, tog in i stallgången, tog bort tryckförband (det hade slutat blöda), veterinären petade på såret och blodet började spruta igen. När veterinären tog upp telefonen för att ringa och rådfråga en kollega (utan att försöka stoppa blödningen först :crazy:) så sa jag att "glöm det, vi kör in honom till Skara istället" (min kära far hade varit i kontakt med jourhavande veterinär där under tiden distriktaren tittade på hästen), så vi lade nytt tryckförband, lastade och körde honom de 5,5 milen till kliniken. Jag var ganska orolig när vi skulle hämta hem honom 12 dagar senare, ville inte transportera honom (trots att han var väldigt van att åka transport, åkte i snitt 2-3 ggr/vecka och hade så gjort i 4 års tid utan några som helst problem innan olyckan), men han gick lugnt på (efter att ha showat lite, lycklig över att få komma ut i friska luften för första gången på 12 dagar ;)), och åkte utan problem. Tror inte att han förknippade vare sig lastningen eller själva transportåkandet med smärtan/olyckan.

Vet ju inte vad som hände när din häst skadade sig (anledningen till att den rev mellanvägg + bommar), så då är det svårt att säga hur du ska gå tillväga.
Hade du precis lastat när det hände? Eller var det under transportering?
Har hästen transporterats innan, och isf mycket/lite?
Sen beror det ju till viss del på hur hästen beter sig när du försöker lasta igen. Panikslagen = börja om lugnt från scratch, lugn/oberörd = gör ingen big deal av det hela.

Min häst fastnade under frambommen för några år sedan så brandkåren fick komma ock skära loss honom, då tänkte jag herregud hur ska jag nu få hem honom men en kompis kom med sin transport och vi lastade som vanligt och han stog helt snällt hela vägen hem ( var visserligen i schock). Men vi har fortsatt att lasta som vanligt och det har inte varit några som helst problem.:)

Jag tror att hästens "människa" spelar stor roll precis efter olyckan.
Du hade ju bara ett val, din häst skall in (igen och igen) visst kan man vara upprörd inombords, men aldrig skall man göra en sak av det.

Precis som du har jag fått lasta om efter en olycka, jag lät inte hästen få veta min sinnesstämning alls, (det kom i bilen sen) varav hästen gick in direkt.

Jag ser inget negativt med att lasta direkt efter en olycka, men, och nu menar jag verkligen men, allt beror på människans sinnesstämning. Om jag hade varit upprörd så hade jag gett fan i det. Det finns alldeles för många hästägare som i de lägena säger till hästen att den där transporten är livsfarlig och just nu mår jag inte så bra och kan tyvärr inte vara något stöd för dig.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 965
Senast: Robina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 442
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 911
Senast: Tennessee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar