Efter kejsarsnitt

V

virrpANNA

Hejsan Hoppsan!

Tänkte bara höra med er som födde med Kejsarsnitt. Hur lång tid läkningen tog. Hur länge ni hade ont i såret, när ni kunde börja leva "normalt" igen med bärandet och promenader och så vidare.

Hur lång tid tog det innan ni vågade er upp i sadeln igen?

Sv: Efter kejsarsnitt

jag häftades med agraffer (akutsnitt), promenerade dagen vi kom hem från BB, 4 dagar efter snittet, inga längre sträckor men det hade att göra med mkt annat som -35 grader och tissar som förfrös, ischias och fogarna som krånglade osv :rofl: tog agrafferna 10 dagar efter snittet ungefär efter det gjorde det inte så ont :) jag lyfte inte i bilbarnstolen förrän efter flera veckor men annars var jag igång som vanligt :)

Jag tog min första långpromenad dagen efter snittet, och lyfte sonen själv från dag 1. Körde barnvagnen och gick på stan dag 2 då.
Jag kom hem på dag 3, och då gick vi på en promenad med vår ystra unghund, och sen levde jag som vanligt i princip. Det kändes att använda magmusklerna bara, när man satte sig upp eller lade sig ner, såret i sig gjorde inte ont alls.
Efter ca 2 veckor började jag bära mina vanliga tunga lass med ved dagligen, allt annat gjorde jag direkt från början. Tränade hunden, gick promenader, handlade, städade osv.

Det kändes lugnande att höra :) Folk är alltid så snälla när man ska göra något sådant här och berättar bara alla skräckhistorier. :crazy:

Jag blev sydd med upplösningsbar tråd. Låg kvar 5 dagar på sjukan men inte pga snittet. Var jättepigg efteråt, jag ville upp så fort bedövningen släppt. Började promenera långpromenader direkt när jag kom hem. Började träna på gymmet efter ca 5 veckor. Hade dock inga magmuskler alls, kändes det som i alla fall:o

Fick tyvärr en infektion i snittet och jag ville inte ta antibiotika pga amning, är dessutom PC allergiker och då fanns det inga amningsvänliga antibiotika att ta. Det löste sig dock med fucidinsalva på bara ett par dagar:D Så det tog nog 5-6 veckor innan det var läkt.

jag syddes med upplösningsbar tråd o fick ett hematom (?) alltså någon sorts blodsamling precis vid ett ställe som blev som en hård golfboll) hematomen gjorde ASONT, annars var jag på benen efter en god natts sömn! Bar o körde gjorde jag från dag 1, konstigt med folk som ska skrämma upp en så fort man frågar om KS.

Mitt var planerat.

konstigt med folk som ska skrämma upp en så fort man frågar om KS.
Det är knappast bara då, utan när det handlar om förlossningar öht och amning. Det är de som har haft det jobbigt som pratar mest.

Jag var oerhört rädd att röra på mig efter snittet och hade problem att koppla hur jag skulle flytta mig när jag var så van att använda magmusklerna. Orörligheten gjorde att jag fick världens förstoppning, jag lovar, det var värre än värkarna, fy bubblan.

Tog bort klamrarna efter 1v. Red efter 6v men bara på min ytterst snälla häst och ingen galopp och bara slät mark. Hade foglossning innan och det tog ju ett bra tag innan det lugnat sig.

Jag blev akutsnittad förra måndagen 2/2. Jag var uppe dagen efter,men det gjorde ont, inte så mycket i såret utan i resten av kroppen. Dom fick böka lite för att få ut Theo. Det var värst första dagen, men nu är jag på benen och som vanligt, men svag. Det beror säkert på omständigheterna, jag hade otur på operationsbordet.

Om allt går som det ska så är det säkert inte något som säger att du snart är uppe på benen.

Jag gjorde KS 2005, pga att lillen på 4585 gr inte kom "ut" då mitt bäcken inte var rakt.
Det blev ett akutsnitt och jag fick panik men det gick bra förutom en avtuppad praktikant.... :rofl:

Mådde apa efteråt & var okej efter 10 veckor. Lyfte bara Emil i princip & hade smärtor ganska länge. provade dock på att rida efter 3 veckor men det gick inte så bra.
Syddes med självförsvinnande stygn. Tyckte det var obehagligt & var rädd för att det skulle gå hål i magen ;)

Kan man jämföra med att plocka en blindtarm så skuttade jag obehindrat efter en vecka *bukoperation som bukoperation* :angel: ;)

Planerat snitt fick jag. Ihophäftad. Läkte snabbt och bra tycker jag. Kunde sköta sonen själv fr om andra natten på BB, åkte hem efter tre dygn. Det var lite knepigt att komma i o ur sängen de första 5 dygnen ungefär (man kan ju inte använda magmusklerna riktigt). Åt Alvedon regelbundet första 5 dygnen ungefär, sen behövdes det inte. Efter en vecka gick jag ut och gick en promenad. "Klamrarna" spände lite och det var lite smårött runt några när de togs bort, men när de var borta kände jag mig snabbt okej. Lyfte det som kändes okej att lyfta direkt från början (bland annat vagnen).

Lite känselbortfall på ärret det första halvåret, men nu har jag full känsel.

Väntade med att rida ett par månader efter snittet (men mest var det nog av helt andra skäl än just snittet i sig).

Kan man jämföra med att plocka en blindtarm så skuttade jag obehindrat efter en vecka *bukoperation som bukoperation* :angel: ;)

Jag tror inte man kan det. De sa till mig inför operation att just snitt är den största bukoperationen man kan göra. Hur sant det är vet jag inte, men så sa de i alla fall.... ;)

Jag snittades vid 13-tiden på en onsdag och fick inte gå upp den dagen eftersom dom ville bara säkra på att bedövningen hade släppt ordentligt. Klockan 8 på morgonen efter stod jag i duschen mot min barnmorskas förvåning (jag hade frågat om det gick bra och det gick bra så länge jag orkade komma upp ur sängen). Jag var uppe och gick hela tiden så många mammor som fött vaginalt hade mer ont än mig så dom hade framfört klagomål och undrat om jag verkligen var snittad. Som snittad på "mitt" BB får man eget rum. Även barnmorskorna som började på onsdagen undrade om jag verkligen var snittad för dom hade aldrig sett en så pigg mamma efter ett kejsarsnitt. Eftersom dom hade sonen under uppsikt så fick jag inte åka hem förrän på lördagkväll. Då berättade en mycket snäll barnmorska att jag fick antingen åka hem eller byta över till fler-sals rum eftersom jag mådde så bra. På söndagen var vi ute och gick som vanligt. Visst kändes såret ordentligt stundtals men inte överdrivet ont. Lyfte sonen redan från början och utökade försiktigt att lyfta tungt för att se vad såret orkade med utan att smärta.

Eftersom man skär ner genom 7 lager så är det nog en av det största operationerna, men jag vill påstå att det inte gör i närheten som ont att bara gå genom fläsket som vid bukplastik :rofl: Kroppen är minsann himla duktig på att läka... 7 lager, tänk er!

Jag blev snittad i förrgår, och kom hem i dag. Jag är uppe och rör på mig i stort sett obehindrat, och går endast på alvedon.

Har nog haft det ungefär som KisseNova beskrev det, förutom att vi skrev ut oss själva i dag :) (Med personalens OK)

På tal om bukoperationer. En släkting till mig valde att sterilesera sig och hon hade mer ont än vad jag någonsin hade vid mitt kejsarsnitt. Så smärtgränsen är induviduell.

På tal om bukoperationer. En släkting till mig valde att sterilesera sig och hon hade mer ont än vad jag någonsin hade vid mitt kejsarsnitt. Så smärtgränsen är induviduell.

Mmm sedan tänker jag att det inte behöver vara storleken och avancgrad på operationen som avgör hur ont man ska ha efteråt?

Att sy fast en fingertopp och sviterna efteråt var flera resor jäkligare än ett gäng operationer av ett krossat finger med "stödimplantat".

På tal om smärta, att äta en korv med rå pepparkaksdeg och sen bli förstoppad i 4 dagar.... vet ni hur ont det gör när magen kommer igång igen? :rofl: jag snittar mig hellre än gör om den upplevelsen :angel:

Jag tror inte man kan det. De sa till mig inför operation att just snitt är den största bukoperationen man kan göra. Hur sant det är vet jag inte, men så sa de i alla fall.... ;)

Det är inte den största bukoperationen man kan göra. Jag jobbar på en kirurgavd där de gör de största bukoperationerna och de är lite mer "komplicerade" än snitt. Dock så har de kvar sina Edor i 3 dygn så oftast slipper de den värsta efter operationen smärtan. Sedan är ju smärta väldigt individuell och ont gör det alltid när man har gått igenom bukhinnan.

Jag snittades vid 13-tiden på en onsdag och fick inte gå upp den dagen eftersom dom ville bara säkra på att bedövningen hade släppt ordentligt. Klockan 8 på morgonen efter stod jag i duschen mot min barnmorskas förvåning
(klipper lite i ditt inlägg)

Mitt tredje snitt utfördes vid lunchtid nån gång och framåt 11-tiden på kvällen bad jag att de skulle dra katetern så jag skulle kunna gå och ställa mig i duschen... Då hade jag fått nog av att ligga i sängen.
Ja, ont gjorde det men vem bryr sig, jag behövde ju duscha ju... :rofl:
(jag får hysterisk klåda över hela kroppen av morfinet i bedövningsvätskan, det var anledningen till att jag ville duscha)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 262
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 177
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Linda_A
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar