Oavsett, så som jag skrev innan, man kan ju lägga in massor av bilder som "bevis" men jag har alltid haft hästar som är fina i kroppen genom att kombinera kraftfoder och grovfoder på ett bra sätt och sen förstås ridningen med
Så gott man kan.....
Jo, men att sänka grovfodret och därmed göra en onaturlig förändring är inget jag tycker man ska alltför lättvindligt rekommendera, speciellt om hästen bara har inaktiv bukmuskulatur och inte är fet.
Bättre med en mage som invärtes är i trim än att hästen som hänger i hagen ser estetiskt tilltalande ut. (Även om för stor höbuk givetvis ska undvikas).
Men just med Blå ville jag mest visa att bara grovfodergivan behöver inte ha NÅGON effekt på lilla 'hängmagen'. 8 kg silage som hon fick på första bilden är ju en väldigt liten giva ur alla aspekter, och värre hängmage då än med 20 kg silage (och mer utevistelse, mer träning och andra hagar förvisso)
Sen var väl Blå lite köttbullemodell.....vilket jag tycker är bra modell
Absolut, hon var aldrig det där 'slimmade' fullblodiga. Det är btw inte nuvarande killen heller, han har betydligt mer 'maghäng' när han bara 'står och går' än Blå. Samtidigt är han inte i högt hull, men han har dåliga bukmuskler helt enkelt (tror inte jag har några bra kort, mer än från när han kom t ex). Och han har ju stått på lite grovfoder innan, och äter 'lite' (mot vad jag skulle önska) nu med. 12 kg silage en bra dag, 10 en normal. Massor med kraftfoder. Men jag tror aldrig han, hur i topptrim jag än skulle försöka få honom, blir det där 'slimmade'. I hans fall spelar nog åldern in lite med dock.