Efter förstoppning

B

bumbi_608

Min polle blev förstoppad här dagen efter nyår då hos sin fodervärd.

Ville bara kolla upp om det är normalt att få ordination av vetrinär att hästen då enbart skulle äta betfor, inget annat
hon har dock haft problem med vikten förra sommaren även då hos fodervärden.

Är det inte så att när en häst har haft förstoppning så ska den äta så tarmarna får jobba ordentligt eller är jag ute åh cyklar helt

Hästen är nu hemma hos mig igen pga olika omständigheter men hon äter som vanligt o har lagt på mig mye i vikt sen hon kom för 2v sen.

Sv: Efter förstoppning

Men den får väl hö också? Betfor är bra mot förstoppning däremot ska man nog vara försiktigt med kraftfoder ett tag. Mycket grovfoder gör att tarmarna får jobba

Senast ändrad:

Jo då hon fick hö men dubbelt så minder än vad hon får nu.
jag har bara aldrig hört att betfor ska bara bra efter förstoppning.
kan ju bara kolla på en annan om magen skulle trassla då ska man ju äte mycket fibrer så magen får jobba ordentligt

Mycket och väldigt blöt betfor är vad man brukar rekommendera till hästar som haft förstoppningskolik, grovfoder i minimigiva som ökas succesivt, till den kommer upp i normal nivå. Då brukar man kunna dra tillbaka betfor succesivt, för att sen ta bort den helt om fodret inte används i normala fall.

Liknande trådar

Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
3 277
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
785
Senast: Acto
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 084
Senast: lizzie
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka