Edsbyritten

Sv: Edsbyritten

Däremot skulle jag gärna ha en lite tuffare bana i form av backar och sådant istället för bara slät mark. Det är ju inte farligt som tung trafik, trånga broar och liknande, kräver bara att hästen tidigare ridits utomhus i varierande terräng. Det ska man nog kunna kräva även av barn och oruttade ekipage.

Är distanssporten full av ödmjuka personer som du, groom-pelle, så förstår jag inte varför den inte växer. Eller du kanske bara har en tråkig kväll.
Men ärligt talat: fram för en ödmjukare och mer välkomnande attityd inför nya ryttare. Sport är inte bara till för proffsen!

Senast ändrad:

Jag tycker i regel att distansryttare många ggr är betydligt ödmjukare än andra ryttare.

Men lera i detta väder som vi haft, det får man nog helt enkelt bara ta. Arrangörerna kan inte råda över vädret.

Rötter, ja är det inte det på alla stigar? mer eller mindre? även stenar har väl alla stigar. Dessa kommer givetvis fram mer om det dessutom är lerigt. Jag har nog aldrig varit på en bana där dessa saker inte funnits om det inte varit mkt mkt torrt!

För att kunna utföra en CR så bör man ju ändå vara en ryttare som är van vid uteritter och därmed både stigar, lera stenar i min värld. Sedan blir det givetvis mer lera på en tävling, framförallt med allt detta regn!

Nu vet ju inte jag hur illa det var, men med tanke på tiderna i de längre klasserna så känns det inte som att det kan ha varit så illa då de bör ha klarat av att både trava och galoppera ganska bra.

Men! Jag tycker nog att arrangörerna kanske borde ha förlängt tiden för CR något, 10 km/h kan vara snabbt om man inte är van vid att trava och galoppera långa sträckor. Runt 8,5 tycker jag är ganska lagom för en CR.

Jag kan ju ta min häst som ex, hon är lite snubblig i skritt i skogen, har aldrig snubblat i vare sig trav eller galopp trots jobbiga stigar! Mest snubblar hon i galopp på grusväg när det helt plötsligt blir en förändring och inte fokuserar på underlaget :angel:

Jag tycker att Edsbyns bana var väldigt trevlig och varierande. Småkuperad och lite kladdigt på sina håll men normalt för årstiden. Trevligt tycker jag att inte sitta mil efter mil på stenhårda grusvägar som jag gör hemma. Tyvärr har jag fått något rejält pulsvajsing men Pållen. Allt gick perfekt, han var stark och fin, åt och drack, verkade inte trött men fick skyhög puls:confused:

Jag är tillräckligt rutinerad för att se att allt inte stämmer?

Jag tycker i regel att distansryttare många ggr är betydligt ödmjukare än andra ryttare.

Men lera i detta väder som vi haft, det får man nog helt enkelt bara ta. Arrangörerna kan inte råda över vädret.

Rötter, ja är det inte det på alla stigar? mer eller mindre? även stenar har väl alla stigar. Dessa kommer givetvis fram mer om det dessutom är lerigt. Jag har nog aldrig varit på en bana där dessa saker inte funnits om det inte varit mkt mkt torrt!

För att kunna utföra en CR så bör man ju ändå vara en ryttare som är van vid uteritter och därmed både stigar, lera stenar i min värld. Sedan blir det givetvis mer lera på en tävling, framförallt med allt detta regn!

Nu vet ju inte jag hur illa det var, men med tanke på tiderna i de längre klasserna så känns det inte som att det kan ha varit så illa då de bör ha klarat av att både trava och galoppera ganska bra.

Men! Jag tycker nog att arrangörerna kanske borde ha förlängt tiden för CR något, 10 km/h kan vara snabbt om man inte är van vid att trava och galoppera långa sträckor. Runt 8,5 tycker jag är ganska lagom för en CR.

Jag kan ju ta min häst som ex, hon är lite snubblig i skritt i skogen, har aldrig snubblat i vare sig trav eller galopp trots jobbiga stigar! Mest snubblar hon i galopp på grusväg när det helt plötsligt blir en förändring och inte fokuserar på underlaget :angel:

Nu har jag ju inte sagt ett ord om rötter (och ja jag rider mycket i skogen med min häst) utan min åsikt var att tiden borde ha förlängts eftersom underlaget var mindre bra (dessutom två varv på samma bana för CR-ryttarna). Dessutom, eftersom det är många nybörjare i CR, kan ju vid bangenomgång påpekas att banan ser ut som den gör: att hälften av banan går på små stigar och att man måste trava på överallt för att hinna. Ingenting sas om detta utan det sas att banan var fin och inte blöt. Det var faktiskt inte sant! Med facit i hand: jag red för långsamt i början på skogsstigarna för jag trodde att banan skulle bli bättre längre fram men det blev den inte. Hade jag fått veta från början att det var tufft att klara tiden hade jag ridit på. Nu får jag se detta som en lärdom men jag tycker fortfarande att en CR ska vara just en CR. I hoppning är en CR trevligt och inbjudande byggd för att orutinerade ska kunna komma runt med en positiv upplevelse med sig hem i bagaget. I distans ska det tydligen inte vara så. Trist att se kommentarer att man inte hör hemma i sporten - det är baske mig inte ödmjukt!!

Nu sa funktionärerna att pga det fina vädret som varit skulle banan inte alls vara blöt. Bangenomgång på 3 minuter kanske är ok på en lätt bana men här hade det behövts påpekas att banan var väldigt kuperad och tidvis blöt. Men som sagt: man lär sig av misstag och nästa gång vet jag vem som kommer att trava på i skogen...

På PP brukar man kunna skritta väldigt stora delar av banan, men de flesta som rider CR gör det nog inte för att de är nya, utan antagligen för att hästen antingen bara är 5 år, eller att den måste kvalificera sig... Blir nog lätt att arragörerna glömmer bort de nya på CR. Tror många räknar kallt med att man har ridit PP innan och läst på en del om hur en tävling går till, hur fort 10 km/h igentligen är...

Men försök att se det som en erfarenhet! Du har ju trots att du inte fullföljde lärt dig väldigt mkt, ellerhur?

Upp i sadeln igen bara!

På PP brukar man kunna skritta väldigt stora delar av banan, men de flesta som rider CR gör det nog inte för att de är nya, utan antagligen för att hästen antingen bara är 5 år, eller att den måste kvalificera sig... Blir nog lätt att arragörerna glömmer bort de nya på CR. Tror många räknar kallt med att man har ridit PP innan och läst på en del om hur en tävling går till, hur fort 10 km/h igentligen är...

Men försök att se det som en erfarenhet! Du har ju trots att du inte fullföljde lärt dig väldigt mkt, ellerhur?

Upp i sadeln igen bara!

Självklart ska jag upp i sadeln igen :-) Nu har jag ju redan genomfört en PP20 med 10,5km i timmen på den här hästen (och hon var då helt oberörd) och en på en annan häst med 9,5km/h så helt ny är jag inte och jag vet hur snabbt 10km/h är. Funktionärerna var väldigt inriktade på att vi var nybörjare men de missade att informera om att halva banan var skog. Men som sagt: nu vet jag att det kan se ut så och jag kommer att rida på bättre nästa gång.

Fast att det var skog och stigar kan du väl se på kartan?

Jag memorerar alltid hela kartan :D

Tur att du inte blev bortskrämd! Det är kul med distans, men det är en rätt krånglig gren när man inte vet hur den funkar, men man kommer in i den efter ett par tävlingar!

Men du kan inte dömma alla CR på enbart en tävling där du misstog ditt tempo. För att kunna rida en CR eller tävling gäller det att man åtminstonde småjoggar i 10-12 tempo (i snitt) hela banan igenom oavsett underlag. Då hastigheten blir lägre när man ska pulsa in så måste man kompencera det ute på banan. Det är lätt att glömma bort den tiden. Då man i början vill ta lite tid till grinden.

Ifall man rider en CR i hoppning kan man knappast skritta runt banan för att man tycker hindrena inte ser ut som man trott. Man måste ändå ha lite tempo för att komma över dem.

Jag tycker att det är jättetrevligt att nya ryttare vill prova "min" sport! :) Distans är svårt. Verkar så lätt men ju mer man rider desto svårare blir det.

Hoppas du vågar prova en CR på Fjällnoraritten i stället!

För det är trevliga människor i sporten! Groom-Pelle (med familj) som du tycker har en otrevlig attityd hjälpte mig på min första CR där jag fick värmeslag och inte kunde fortsätta. Vi skrattar fortfarande åt det när vi möts ute på tävlingarna!!!

Men du kan inte dömma alla CR på enbart en tävling där du misstog ditt tempo. För att kunna rida en CR eller tävling gäller det att man åtminstonde småjoggar i 10-12 tempo (i snitt) hela banan igenom oavsett underlag. Då hastigheten blir lägre när man ska pulsa in så måste man kompencera det ute på banan. Det är lätt att glömma bort den tiden. Då man i början vill ta lite tid till grinden.

Ifall man rider en CR i hoppning kan man knappast skritta runt banan för att man tycker hindrena inte ser ut som man trott. Man måste ändå ha lite tempo för att komma över dem.

Jag tycker att det är jättetrevligt att nya ryttare vill prova "min" sport! :) Distans är svårt. Verkar så lätt men ju mer man rider desto svårare blir det.

Hoppas du vågar prova en CR på Fjällnoraritten i stället!

För det är trevliga människor i sporten! Groom-Pelle (med familj) som du tycker har en otrevlig attityd hjälpte mig på min första CR där jag fick värmeslag och inte kunde fortsätta. Vi skrattar fortfarande åt det när vi möts ute på tävlingarna!!!

Då fick jag kanske fel uppfattning av honom men det kändes ganska elakt att säga att man har kommit fel och att skogsmullar inte har i sporten att göra. Nu är jag inte precis någon skogsmulle utan vill satsa på den här sporten men jag tycker att även skogsmullar kan få känna sig välkomna och det är väl jätteroligt om fler vill prova distans?

Vågar jag mig på en CR på Fjällnora, är den väldigt kuperad? Någon som vet?

Det tog 5 min att få ner hennes puls och ytterligare 2 innan jag vågade gå till grinden, är det bra för en nybörjare efter 20km i en trots allt ganska tuff terräng? Hur vet ni när det är dags att gå? Går ni direkt när ni ser att pulsmätaren visar 60 eller väntar ni någon minut till?

Helt normal tid i början. Proffsen som kan sin häst börjar oftast gå till grinden när pulsen är mellan 66-68 (ifall det är 64 som gäller)

Fjällnora är en fin bana. Red den förra året i snö! Det kommer gå bra! Minns att det var mest skogsvägar.
Aprapå skogsmullar! I danmark var jag på en tävling där vi verkligen kan prata skogsmullar! Där var det säkert hundra startande i de lägre klasserna. folk kom man ur hus för att rida!

Helt normal tid i början. Proffsen som kan sin häst börjar oftast gå till grinden när pulsen är mellan 66-68 (ifall det är 64 som gäller)

Fjällnora är en fin bana. Red den förra året i snö! Det kommer gå bra! Minns att det var mest skogsvägar.
Aprapå skogsmullar! I danmark var jag på en tävling där vi verkligen kan prata skogsmullar! Där var det säkert hundra startande i de lägre klasserna. folk kom man ur hus för att rida!

Det låter ju som en dröm att en tävling får så många starter! Det borde vara så i Sverige också, undrar varför inte fler vill rida - det är ju mycket roligare än att sitta och harva i ridhuset (det tycker förstås inte alla men ändå).

Snö låter härligt men tufft! Nu i oktober blir det nog barnmark hoppas jag
;-) Satsar på Fjällnora nu och ska träna mer i backar och skog.

Jag tror att i Danmark blir det fler startande på kortare turer eftersom de inte har allemansrätten som vi har i Sverige!

Liknande trådar

Dressyr Som en avknoppning av ”förändring i domarkåren” som var en avknoppning av ”Helgstrand Dressage dokumentären” 😎 Hur behöver tränarna...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
11 614
Senast: Fiorano
·
Bukefalosnyheter Jag planerar att uppdatera ett antal tilläggsprogram inom kort, förhoppningsvis ställer det inte till det. Det är delvis en del...
Svar
13
· Visningar
1 030
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Ny lag från och med 2026 att arbetstagare får insyn i vad medellönen är hos det motsatta könet med samma arbetsuppgifter. Jag kommer...
2
Svar
24
· Visningar
1 860
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 813
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar