Få reda på vad medellönen är hos det motsatta könet

Med tanke på hur mycket onödig tid och energi det tar både för arbetssökande och rekryterare pga dålig info i annonserna så är jag positiv till allt som gör det tydligare.

Förvisso söker folk jobb de inte vill ha ändå, men det brukar framgå tydligt redan i ansökningen då.

En till fördel för mig personligen är att det blir SÅ mycket mindre ångestfyllt när rekryterare ber om löneanspråk. Har man ingen aning pga ny bransch så är det hopplöst. Att fråga vad de tänkt sig för spann har för mig resulterat i att de totalvägrar säga något och när jag sedan kommit med ett förslag så har jag inte fått tjänsten eftersom jag föreslog för hög lön. Detta trots att jag sa att lönen inte kommer påverka huruvida jag vill ha jobbet eller inte, jag ville ha jobbet.

Information är bra, men det kommer ju ändå vara ett jobb att förändra lönerna. Jag jobbar i region där lön är en offentlig uppgift. Jag begär ut länelistor varje år (alltså lista på vad alla individer med samma yrke på samma arbetsplats tjänar) så jag har stenkoll, men det är ändå jättesvårt att få till en större förändring. Även om man är överens med chef om att ens lön borde justeras..

Du vet ju inte om det högre spannet gäller dig och just din erfarenhet eller om det är någon viss spetskompetens som kan ligga där uppe där du tänkt dig. Företaget kanske bara är beredda att betala w och inte x för någon med just din kompetens.
Absolut kan det hända. Men hälften av de tjänsterna jag just sökt hade jag kunnat låta bli att söka om det stått.

När man dessutom får börja med dessa störiga tester innan första intervju så hade det varit ännu skönare att slippa söka!

Information är bra, men det kommer ju ändå vara ett jobb att förändra lönerna. Jag jobbar i region där lön är en offentlig uppgift. Jag begär ut länelistor varje år (alltså lista på vad alla individer med samma yrke på samma arbetsplats tjänar) så jag har stenkoll, men det är ändå jättesvårt att få till en större förändring. Även om man är överens med chef om att ens lön borde justeras..
Ja det är svårt att driva upp sin lön vid löneförhandling. I mitt läge har jag både män och kvinnor som kollegor som går under samma tjänstebeskrivning. Det är i en mansdominerad bransch och jag har på känn att mina manliga kollegor har högre lön än jag. Det behöver verkligen inte vara så och jag skulle bli oerhört glad om det visar sig att mina misstankar är helt obefogade. Om det tvärtemot skulle visa sig att mina misstankar besannas så tänker jag att jag ett gott utgångsläge. AG får helt enkelt förklara varför vissa av mina kollegor får högre lön -vad gör dom som är så "extra" som inte jag gör så att säga.

Ja det är svårt att driva upp sin lön vid löneförhandling. I mitt läge har jag både män och kvinnor som kollegor som går under samma tjänstebeskrivning. Det är i en mansdominerad bransch och jag har på känn att mina manliga kollegor har högre lön än jag. Det behöver verkligen inte vara så och jag skulle bli oerhört glad om det visar sig att mina misstankar är helt obefogade. Om det tvärtemot skulle visa sig att mina misstankar besannas så tänker jag att jag ett gott utgångsläge. AG får helt enkelt förklara varför vissa av mina kollegor får högre lön -vad gör dom som är så "extra" som inte jag gör så att säga.

Och det extra ska också faktiskt vara ett lönekriterie på företaget då, annars är det fortfarande inte en saklig skillnad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Vad gör vi? Del CCVI
  • Whamageddon 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka