Edsbyritten

Sv: Edsbyritten

Någon som kan uppdatera oss på hemmaplan hur det går?

För mig gick det i alla fall inte bra tyvärr. CR-banan var inte någon lättriden bana precis och min häst kämpade så gott hon kunde men hon kändes inte som vanligt efter första sträckan och jag valde därför att bryta. Hade inte lust att klafsa runt ett varv till i skogen på steniga och stundtals mycket leriga stigar så det var lika bra. Titta på resultatet i 80-klassen så förstår ni vad jag pratar om: 2 av 8 blev godkända i mål.

Surt sa räven kan man kanske tycka om mitt inlägg men ska inte en clear round vara inbjudande? Jag fick skritta halva banan och tokgaloppera resten där det gick att rida på. Titta på ridtiderna i CR.

Arrangemanget och funktionärerna var otroligt bra men kanske ska ni fundera på bansträckningen till nästa år?

Jag tycker att Edsbyritten var kanonrolig! Jättebra varierad och kuperad bana. Själv travade jag fram överallt. Självklart blir det en lägre snitt hastighet än normalt,men det är ju lika för alla. Vill man rida platta banor på grusvägar så finns det gott om andra tävlingar som bjuder på det. En stor eloge till Edsbyritten för en bra inte alltför lätt bana.:banana:

Det är inte speciellt ovanligt - framförallt på hösten - att svenska ritter delvis går på leriga och steniga stigar med mycket trädrötter. När man är ovan är det jobbigt.

I 80 km klassen kan man ju även - förutom antalet uteslutna - titta på hastigheterna på de två första; 17,3 respektive 16, 3 km/h

Det är inte speciellt ovanligt - framförallt på hösten - att svenska ritter delvis går på leriga och steniga stigar med mycket trädrötter. När man är ovan är det jobbigt.

I 80 km klassen kan man ju även - förutom antalet uteslutna - titta på hastigheterna på de två första; 17,3 respektive 16, 3 km/h

Banan inte mycket att säga om mer än att den var mycket normal...
"Endurance" betyder "förmåga att uthärda", den som tror att Distansritt är skogsmullepromenad (ens som CR) har kommit fel! Lite besvärligt ska det vara!

Edsbyritten var en mycket positiv upplevelse, välarrangerad, glad, ett fantastiskt prisbord och dessutom kanonförhöstväder (är det årligen återkommande så har Edsbyn en konkurrensfördel utan dess like!). Synd att det alltid är längre norrut än söderut!!!!!!

Vad gäller tempo och uteslutningar: Hästen som vann på 17,3km/tim är en välmeriterad, vältränad häst som genomfört 16 mil. Då är 17,3 ingen särskilt anmärkningsvärd hastighet!
Däremot att somliga försöker ta upp fighten utan att ens vara nationellt kvalade!
Som alltid ligger individuella orsaker bakom varje eliminering, för vår del ett snedsteg på sista sträckan i 14-tempo, inget konstigt för en häst som ännu inte är helt rutinerad. Dra inte för snabba slutsatser av statistik på så få starter!

Tack arrangörer o funktionärer för en fin tävlingsdag!!

Jag red Edsbyritten förra året och tyckte den var jättetrevlig.
Däremot red jag 5-milen och jag misstänker att CR rider 2-milsslingan två gånger? Den hade ett ganska långt parti som var lerigt och stenigt. Det var helt okej när man red fem mil för en höstritt är man faktiskt beredd på att underlaget delvis kommer att vara lite geggigt. Om man rider samma slinga två gånger kanske det känns som lite för mycket lera.
Arrangörerna skulle kanske dra ner till en tremils PP och använda 3-milsslingan istället? Eller köra CR på fem mil också så att även CR-ekipagen får gå den finare 3-milsslingan? Bara en idé.

Jag (eller nån annan person ur min familj) skulle dock gärna återkomma till Edsbyritten framöver, när vi har en häst att rida...

Självklart är det förmågan att uthärda som men borde inte en CR, som är en port in i sporten för oss nya, vara just det den ska vara: en trevlig runda i lagom tempo (10km/timme) och inte en kamp för att hinna runt?

Jag har en orutinerad häst och är själv ny i sporten (dock tidigare ryttare på hög nivå i fälttävlan så jag är knappast någon mes) och jag trodde att en CR-bana var lite mer anpassad för oss nybörjare men ok, jag trodde fel. Lite elakt att säga att man har hamnat fel och i mitt fall väldigt trist eftersom jag har fem araber hemma i stallet och vill satsa. Jag undrar vad jag ska göra med dem istället...hm.

;-)

Senast ändrad:

Och som tillägg: det var inte bara jag som tyckte att banan var lite väl tuff men nu råkade det vara jag som yttrade mig.

Senast ändrad:

Håller med om att nån kanske var lite onödigt vass, men det var nog inte så illa ment. Själv red jag flera PP innan jag vågade mig på en längre ritt, så jag kände mig ganska väl förberedd vid min första CR för några veckor sen. Även den banan var ganska tuff, med lera och stenar, men det gick bra ändå. Hade jag däremot börjat med den ritten och inte testat några 2-milare först hade jag kroknat totalt :) Så jag slår ett slag för PP.

Det är väl ett bra förslag, att kanske ge lite info i proppen om typ av bana? Det finns ju flera skäl till att man startar en CR. Alla gör det nog inte för att man helt enkelt måste följa kvaltrappen för att gå vidare i klasserna. Man kanske just bara vill prova på? Och jadå, det finns klasser som heter just Prova På, men även där kan det ju vara så att ryttaren trots allt gjort bedömningen att en CR skulle vara en roligare utmaning. Kan väl vara bra att påminna sig själv ibland hur jobbig den allra första femman trots allt var eller??

Och ska man diskutera kring ordet "endurance" så får man klart för sig i Marcy Pavords bok "Endurance, Start to Finish" att det börjar först vid klasserna från 8 mil. Dessförinnan är träningsklasser o kval..

Så, Ifolkung, tappa inte modet utan känn dig välkommen och kom igen på en annan CR! Det finns många trevliga och lämpliga nybörjarbanor. Lovisedalsritten är en tex. Börkviksritten är super, men de ordnar LAG-SM nästa år så då blir det ingen ordinarie ritt. Hoppas vi se:-)

Ja, inte vågar jag mig på en CR till nu i år i alla fall, det blir PP på Fjällnora helt klart och CR framåt våren på en mindre kuperad bana. Någon som kan tipsa om bra nybörjarbana (4 el 5 mil)?

Det är väl ett bra förslag, att kanske ge lite info i proppen om typ av bana? Det finns ju flera skäl till att man startar en CR. Alla gör det nog inte för att man helt enkelt måste följa kvaltrappen för att gå vidare i klasserna. Man kanske just bara vill prova på? Och jadå, det finns klasser som heter just Prova På, men även där kan det ju vara så att ryttaren trots allt gjort bedömningen att en CR skulle vara en roligare utmaning. Kan väl vara bra att påminna sig själv ibland hur jobbig den allra första femman trots allt var eller??

Och ska man diskutera kring ordet "endurance" så får man klart för sig i Marcy Pavords bok "Endurance, Start to Finish" att det börjar först vid klasserna från 8 mil. Dessförinnan är träningsklasser o kval..

Så, Ifolkung, tappa inte modet utan känn dig välkommen och kom igen på en annan CR! Det finns många trevliga och lämpliga nybörjarbanor. Lovisedalsritten är en tex. Börkviksritten är super, men de ordnar LAG-SM nästa år så då blir det ingen ordinarie ritt. Hoppas vi se:-)

Tack så jättemycket för ditt trevliga svar och dina tips på ritter! Jag hoppas också att vi ses :-)

*KL*

Jag tycker nog att PP och CR ska ha relativt enkla slingor.
Jag fick mig en tankeställare efter en tävling, där vi råkat lägga slingorna intill en motorcrossbana.
Jag, som var båda banansvarig och tävlingsledare, hade inte en tanke på att det skulle åka motocrosscyklar där tävlingsdagen... :o

Det kändes inte alls bra att veta att man skickat ut minderåriga barn på ponnyer, och unghästar att rida bredvid crossbanan när de tränade för fullt.

Att rutinerade hästar ska tåla sånt, med bara några mindre skutt kan man begära, men att utsätta 10-åriga barn för sånt?

Hade det hänt nåt allvarligt hade jag aldrig förlåtit mig själv.

Och när nu CK dök upp så kom jag på Sydnärkeritten. Också lämplig CR. Fornaboda är kanon, men i år blev det ingen. Tävlignsterminen kommer någon gång vid årsskiftet. Vi ses väl på Fjällnora då, Ifolkung! Vi ska förhoppningsvis anmäla Agobra så chic och Thunder Beach, så kom fram o hälsa och fråga om du har några funderingar:-)

Och anordnas Ekenäsritten nästa år är den också enkel o fin och startområdet är på en fälttävlansbana:-)

Och när nu CK dök upp så kom jag på Sydnärkeritten. Också lämplig CR. Fornaboda är kanon, men i år blev det ingen. Tävlignsterminen kommer någon gång vid årsskiftet. Vi ses väl på Fjällnora då, Ifolkung! Vi ska förhoppningsvis anmäla Agobra så chic och Thunder Beach, så kom fram o hälsa och fråga om du har några funderingar:-)

Det ska jag absolut göra :laugh:

*KL*

Jag tycker nog att PP och CR ska ha relativt enkla slingor.
Jag fick mig en tankeställare efter en tävling, där vi råkat lägga slingorna intill en motorcrossbana.
Jag, som var båda banansvarig och tävlingsledare, hade inte en tanke på att det skulle åka motocrosscyklar där tävlingsdagen... :o

Det kändes inte alls bra att veta att man skickat ut minderåriga barn på ponnyer, och unghästar att rida bredvid crossbanan när de tränade för fullt.

Att rutinerade hästar ska tåla sånt, med bara några mindre skutt kan man begära, men att utsätta 10-åriga barn för sånt?

Hade det hänt nåt allvarligt hade jag aldrig förlåtit mig själv.

Jag brukar tänka precis likadant:
- Skulle jag vilja att mitt barn red den här slingan. (Nu är han väl tillräckligt stor och rutinerad ryttare att klara en del, men första gången han red en PP på sin B-ponny?)

Jag kanske inte lyckats undvika precis allt "läskigt" på PP/CR på Rimboritten, men jag har lagt slingorna med tanke på att yngre och orutinerade ekipage ska ha en "safe journey". Däremot skulle jag gärna ha en lite tuffare bana i form av backar och sådant istället för bara slät mark. Det är ju inte farligt som tung trafik, trånga broar och liknande, kräver bara att hästen tidigare ridits utomhus i varierande terräng. Det ska man nog kunna kräva även av barn och oruttade ekipage.

Passar på och slår ett slag för Lovisedalsritten. Den är snorenkel och trevlig. Liite kul finns att se när man rider i det stora sandtaget i allafall.

Nu kanske jag säger för mkt, men så vitt jag vet så kommer ingen ekenäsritt ordnas. Klubben ville att alla där den dagen skulle betala 150 kr/ekipage bara för att få vara där, och med den kostnaden (eller framförallt attityden hos klubben tror jag...) så går det inte genomföra någon ritt.

Det är möjligt att det dyker upp framigenom, men just nu verkar det som att ingen orkar engagera sig. Jag är en av dem som inte orkar engagera mig, så att alla vet att jag inte skyller ifrån mig :p

Däremot skulle jag gärna ha en lite tuffare bana i form av backar och sådant istället för bara slät mark. Det är ju inte farligt som tung trafik, trånga broar och liknande, kräver bara att hästen tidigare ridits utomhus i varierande terräng. Det ska man nog kunna kräva även av barn och oruttade ekipage.

Liknande trådar

Dressyr Som en avknoppning av ”förändring i domarkåren” som var en avknoppning av ”Helgstrand Dressage dokumentären” 😎 Hur behöver tränarna...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
11 614
Senast: Fiorano
·
Bukefalosnyheter Jag planerar att uppdatera ett antal tilläggsprogram inom kort, förhoppningsvis ställer det inte till det. Det är delvis en del...
Svar
13
· Visningar
1 030
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Ny lag från och med 2026 att arbetstagare får insyn i vad medellönen är hos det motsatta könet med samma arbetsuppgifter. Jag kommer...
2
Svar
24
· Visningar
1 860
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 813
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar