E
ettan00
Någon som kan uppdatera oss på hemmaplan hur det går?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Någon som kan uppdatera oss på hemmaplan hur det går?
Det är inte speciellt ovanligt - framförallt på hösten - att svenska ritter delvis går på leriga och steniga stigar med mycket trädrötter. När man är ovan är det jobbigt.
I 80 km klassen kan man ju även - förutom antalet uteslutna - titta på hastigheterna på de två första; 17,3 respektive 16, 3 km/h
Det är väl ett bra förslag, att kanske ge lite info i proppen om typ av bana? Det finns ju flera skäl till att man startar en CR. Alla gör det nog inte för att man helt enkelt måste följa kvaltrappen för att gå vidare i klasserna. Man kanske just bara vill prova på? Och jadå, det finns klasser som heter just Prova På, men även där kan det ju vara så att ryttaren trots allt gjort bedömningen att en CR skulle vara en roligare utmaning. Kan väl vara bra att påminna sig själv ibland hur jobbig den allra första femman trots allt var eller??
Och ska man diskutera kring ordet "endurance" så får man klart för sig i Marcy Pavords bok "Endurance, Start to Finish" att det börjar först vid klasserna från 8 mil. Dessförinnan är träningsklasser o kval..
Så, Ifolkung, tappa inte modet utan känn dig välkommen och kom igen på en annan CR! Det finns många trevliga och lämpliga nybörjarbanor. Lovisedalsritten är en tex. Börkviksritten är super, men de ordnar LAG-SM nästa år så då blir det ingen ordinarie ritt. Hoppas vi se:-)
Och när nu CK dök upp så kom jag på Sydnärkeritten. Också lämplig CR. Fornaboda är kanon, men i år blev det ingen. Tävlignsterminen kommer någon gång vid årsskiftet. Vi ses väl på Fjällnora då, Ifolkung! Vi ska förhoppningsvis anmäla Agobra så chic och Thunder Beach, så kom fram o hälsa och fråga om du har några funderingar:-)
*KL*
Jag tycker nog att PP och CR ska ha relativt enkla slingor.
Jag fick mig en tankeställare efter en tävling, där vi råkat lägga slingorna intill en motorcrossbana.
Jag, som var båda banansvarig och tävlingsledare, hade inte en tanke på att det skulle åka motocrosscyklar där tävlingsdagen...
Det kändes inte alls bra att veta att man skickat ut minderåriga barn på ponnyer, och unghästar att rida bredvid crossbanan när de tränade för fullt.
Att rutinerade hästar ska tåla sånt, med bara några mindre skutt kan man begära, men att utsätta 10-åriga barn för sånt?
Hade det hänt nåt allvarligt hade jag aldrig förlåtit mig själv.
Däremot skulle jag gärna ha en lite tuffare bana i form av backar och sådant istället för bara slät mark. Det är ju inte farligt som tung trafik, trånga broar och liknande, kräver bara att hästen tidigare ridits utomhus i varierande terräng. Det ska man nog kunna kräva även av barn och oruttade ekipage.