Sv: Economy Newmarket Rug
Messy skrev:
någon som har ett sånt?
med 80% ylle... de äkta har ju 100%... jag e fett sugen på ett Economy Newmarket Exercise Sheet..
kostar ju MYCKET mindre... men man vill ju inte att det inte ska andas så hästen får vämeslag
Jag har visserligen inte just den modellen som du vill ha men antar att det är samma matriel i täcket.
Jag köpte sådana täcken till mina hästar för 2 år sedan. Är väl ganska nöjd.
Vore ju förståss bra om dom inte hade vart så stora i bogarna(ändå så har jag grova irländare) att det hänger en aning.
Själva "yllet" i täckena går inte att jämföra med äkta "Earl of Whitneys" Golden Stripe saker. Det är väldigt stor skillnad på både kvalitet och utseende tycker jag. Man känner skillnaden.
Jag har ett gammalt äkta Golden Stripe täcke som hållt passformen och vart kanonbra i många år. Det är inte på något sätt dåligt ännu men det är en större storlek än vad mina hästar behöver. Det hade jag på min förra häst.
Har även ett ländtäcke i äkta GS som är helt outstanding och håller sig fint år efter år trots flitig använding.
Det gör ju inte detta Newmarket. Efter att ha använt dom ganska sparsamt i 2 år så börjar "yllet" att nötas bort på vissa ställen och man ser "vävtrådarna"(eller vad man ska kalla det?). Det som är under allt ylle. Täcket känns även lite syntetiskt tycker jag. Det känns även mycket tjockare än ett äkta, men det är nog för att det är mycket mer "luddigt" och inte alls lika bra vävt som det i 100 % ylle.
Men visst är det ett prisvärt täcke och har man ingen erfarenhet av de äkta så tror jag att man kommer att bli jättenöjd!
Det är dessutom mycket skarpare färger i det än i det äkta.