cowgirl73

Trådstartare
Ja, långt om länge fick jag reggat mig på tyska Ebay ;)
Med hjälp av google translator går det mesta !

Hursomhelst, nu har jag lite funderingar.
Har hittat en sadel som jag tänkte bjuda på......

Men har inte helt förstått hur betalning går till....det görs väl i förväg, innan varan skickas ?
Har Ebay nån typ av försäkring så man inte blir blåst på pengarna ?
Finns det något säkert sätt att betala ? Paypal ??

Enligt säljaren står DHL endast för försäkring upp tom ca 5000 kr men sadeln komemr ju kosta mer än så.....

Någon annan som beställt från DE och vet hur man går tillväga med försäkring ?
DHL i Sverige sa att om man är företag kan man teckna en extra försäkring men verkade inte som det gick för privatpersoner.....:confused:

Smått förvirrad känner jag mig och vågar man då verkligen sig på ens ådan sak ??
Det är ju ändå mer än en månadsinkomst, för mig, det handlar om.......

Sv: Ebay

Om säljaren är 100% i omdömen och du betalar med Paypal så ska det mycket till för att det inte skulle fungera. Paketet är ju spårbart.... =)

Om säljaren är 100% i omdömen och du betalar med Paypal så ska det mycket till för att det inte skulle fungera. Paketet är ju spårbart.... =)

Ja, det får jag kolla upp.
Är nog inte säkert hon ens har ett omdöme, tyckte inte mig kunna se det.
de tär ju inte alla som säljer mycket utan kanske bara nångång ibland.

Jag är inte rädd för att paketet ska försvinna utan mera att om något händer, att det går sönder, så finns ingen försäkring som täcker hela värdet.....

Jag frå se vad hon svara ang tilläggsförsäkring, om det går.

Annars får jag nog avstå.

Du kan få min adress i Tyskland om det hjälper. Sen kan jag skicka paketet till Sverige.

Vas snällt av dig :)

Men då undrar jag hur det skulle hjälpa med försäkringsvärdet ?
Har du företag ?
Kan du fixa tilläggsförsäkringen menar du så värdet på varan är ok ?

Eller skickar du det med något annat än DHL då ?

Jag har inte fått ytterligare svar ifrån säljaren, hon kanske tröttnade på mina frågor......:(
Bad om fler bilder oxå.....

Ska man vara 100% säker alla gånger är det svårt att göra fynd. Jag förstår självklart att det handlar om mycket pengar som man inte vill ska bli förlorade, men man får avgöra själv helt enkelt om man tycker det är värt risken med transporten. Jag har själv handlat mycket (för mycket kanske ska skrivas) utomlands och jag har aldrig varit med om att paket har blivit skadade. Men oturen kan vara framme. Jag har köpt sadlar i 10 000-20 000:- klassen ett flertal tillfällen och det har gått fint. Bara det är väl paketerat i bra kartonger. ;) Annars ska man nog hålla sig till att köpa saker med överlämnade av pengar och vara samtidigt i vårt land.

Nej, 100% fattar jag att man inte kan bli......:)

Jag har köpt hästar från Island utan att tänka två gånger ofta, bara sett en bild och sen beslutat mig...:rofl:

Så lite gambler är jag väl !

Det är kanske bara att kasta sig i det......

( Nn kommer det en sadelprovare hem till mig i eftermiddag, jag får ta ställning efter det ).

Hej!

Jag har köpt många olika saker från Ebay tyskland.
Främst sadlar.

Har faktiskt aldrig blivit lurad eller besviken på något jag fått hem :)

Säkert uppe i över 100 saker därifrån just nu :)

Blev inte mycket klokare av sadelprovaren......

Nåja, jag har fått mera exakt besked av säljaren i Tyskland.
Det går att få hit sadeln och försäkring täcker upp till 1500 euro, det bör ju räcka.

Nu gäller det bara att jag vågar buda då ;)

Hittade dessutom en eller två till jag kunde tänka mig men men.....:angel:

Nu är det inte så långt kvar på bjudgivningen.....eller ja, drygt 1 dygn förstås ;)

Jag har inte lagt något bud ännu....

Funkar det som på Tradera, att man lägger ett högsta bud och så bjuder ebay upp till det för min räkning om någon bjuder under tiden ?

Får man mail om att man är överbjuden ?

Jag kan inte besluta mig om jag vill ha just den eller inte, inte så vanlig modell....än så länge bra pris, under 1000 euro.....

Den andre kan jag få hem för sammanlagt ca 820 euro, ovanlig modell, typ Oldtimer men ser väldigt fin ut.
Den är det 5 dygn kvar på...

Spännande nu.....drygt 5 minuter kvar, mitt bud håller sig än så länge, de andra verkar ha gett sig men man vet aldrig, kanske de väntar till sista sekund.....

Bäst att hålla stenkoll !

Yippi !!

Jag fick sadeln, hoppas nu bara den passar hästen :o
Det vet jag ju inte till 100 procent......

Men man måste ju chansa ibland ;)

Nu stundar dagar av väntan dock.....:angel:

Jo, hrm.....en litenf råga till den som köpt på Ebay förr....

Betalning...
Jag vill betala via Paypal men säljaren har inget sånt konto....inte jag heller men kan ju inte vara så svårt att skaffa.....

Är det likaså bra eller ska man lite på att överföra pengar via banken och sen vänta på sadeln ?

Fungerar Paypal så att säljaren inte kommer åt pengarna förrän varan är mottagen till köparen ??

Om säljaren accepterar betalning via paylpal brukar det stå i auktionsbeskrivningen :)
Om inte så får man betala över via sitt vanliga bankkonto.
Men det är superlätt att skaffa ett paypal konto så om säljaren kan tänka sig att göra det så är ju saken biff!
Dock kostar det ju att använda tjänsten och du kommer nog få betala lite extra för att täcka säljarens avgifter för transaktionen.
Med paypal så får säljaren oftast pengarna någon dag efter överföringen så det är en förskottsbetalning! (precis som det blir om man betalar från vanligt bankkonto) :)

Tack för ditt svar.

Jag har betalat via PayPal nu och jag hoppas säljaren godtar det och registrerar sig.
OM inte så går ju pengarna tillbaka till mig och då får jag väl göra en banköverföring.

Det fanns det alternativet på säljbeksrivningen men när jag frågade så visste hon inte vad det betydde eller hur man gjorde.
Men jag klurade ut det själv :)
Nu är det upp till säljaren då.......

Enligt den info som står på Ebay så är det kostnadsfritt, iallafall för mig som köpare.
Jag har ju redan betalt min "räkning"......vi får se vad som händer !

Det tar väl ett par veckor innan sadeln är här :banana:

Kolla bara med säljaren att hon sett pengarna på sitt paypal konto, så hon inte tror att de kommer in på hennes bankkonto för det har hänt mig att de tagit fel och trott att paypal sätter in pengarna på deras bankkonto...=) Det är lätt hänt när det är första gången....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka