easyboot epic, föe små?

jis

Trådstartare
Hej! Jag har köpt ett par easyboots Epic strl 5.
Hästens mått är precis i den övre gränsen för storlek 5 och det står på hemsidan att de är lite stora i storlek så om hästen hamnar mellan två storlekar ska man ta den mindre.
Så därför tänkte jag att den borde ju passa bra.
Men nu när jag fått hem dem så passar de inte alls. Hur jag än gör så får jag inte på dem på hoven.
Jag får byta även om de är provade (behöver bara stå för frakten). Men frågan är om strl 6 kommer passa eller bli alldeles för stora?
Vad tror ni? Är det stor skillnad mellan 5 och 6?
Jag vet inte om jag ska prova 6an eller strunta i det och bara skicka tillbaka 5an, för det känns ju surt om de är jättestora och jag får skicka tillbaka dem också och stå för den frakten också. :(

Easyboots är ju lite speciella att passa in och ska sitta exakt. Måtten ska du ta på verkade hovar. Är hästen nyverkad och bootsen inte passar så är det nog fel storlek.

Men måtten ska passa. Det är precis på övre gränsen för att de ska passa. Därför vågar jag inte byta till större storlek och säljaren trodde också att en större storlek blir för stor.

Men måtten ska passa. Det är precis på övre gränsen för att de ska passa. Därför vågar jag inte byta till större storlek och säljaren trodde också att en större storlek blir för stor.
Men om måtten är rätt, är frågan VAR de tar i? Tån för lång? Hoven för bred? Går det att verka ner det specifika stället och på så sätt få dem på hoven?

Jag tror att det är bredden. Hovarna är nästan lika breda som långa. Skulle jag ta storleken större så skulle de kanske vara lagom på bredden men alldeles för långa.

Men jag ska kolla nästa gång hovis kommer om det går att ta mer på hoven. Men man vill ju att bootsen ska passa även mellan verkningarna och inte bara när de är nyverkade.

Annars vet jag inte om det är min teknik som är fel när det gäller att ta på dem.
Någon som kan beskriva precis hur man ska göra?

Jag tror att det är bredden. Hovarna är nästan lika breda som långa. Skulle jag ta storleken större så skulle de kanske vara lagom på bredden men alldeles för långa.

Men jag ska kolla nästa gång hovis kommer om det går att ta mer på hoven. Men man vill ju att bootsen ska passa även mellan verkningarna och inte bara när de är nyverkade.

Annars vet jag inte om det är min teknik som är fel när det gäller att ta på dem.
Någon som kan beskriva precis hur man ska göra?
Men då kanske dessa boots inte passar hästens hovform helt enkelt? Hör med säljaren vad hon rekommenderar. Vissa boots passar för runda hovar, andra mer avlånga.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 237
Senast: Johanna1988
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 650
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag har den senaste tiden sett en hel del studier som försöker ta reda på om hur mycket av sin egen vikt hästen kan bära. Man verkar... 2 3
Svar
47
· Visningar
3 271
Senast: VegaL
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna... 2
Svar
35
· Visningar
8 060
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka