Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Glöm inte Earth Hour ikväll mellan 20.30-21.30!
Såklart! Men alla uppmärksammanden är braGlöm inte Earth Millennium 2000-3000, och tänk på din miljöbelastning även imorgon. Och övermorgon.
För mig är det självklart att göra miljömedvetna val men jag tror att sådana här uppmärksammanden får människor som inte gör det att tänka till lite extra. Dessutom är väl Earth Hour främst en signal till de stora makthavarna att ta klimatfrågan på allvar, en chans att visa att man gör dessa valen och tycker att det är viktigt.Jag glömde släcka ner, som väntat, men är mycket miljömedveten alla dagar i veckan som kompensation. Miljön finns med som en stor del i alla mina och även sambons beslut vi tar i vardagen. Alltifrån val av tandkräm till huruvida vi behöver ta bil till olika platser och varifrån vår mat kommer ifrån. Självklart påverkas även våra val i politiken av detta.
Att släcka lampor och TV en timme är för mig mer en mysfaktor utan betydande värde för vår miljö men om det skulle vara vad som krävs för att få folk att tänka till i morgon med så kör på. Allt för många tänker dock bara den timmen och sätter sig nästa stund i bilen och rullar en km till ICA för att köpa chips friterat med palmolja...
Den stora signalen till makthavarna anser jag är att parkera bilen och kräva fungerande kollektivtrafik överallt, tänka igenom sina val av mat samt ge tusan i att se sig ha rätt att flyga till Thailand ett par gånger om året. Släcka lite lampor är för lite. Man behöver växla upp lite.För mig är det självklart att göra miljömedvetna val men jag tror att sådana här uppmärksammanden får människor som inte gör det att tänka till lite extra. Dessutom är väl Earth Hour främst en signal till de stora makthavarna att ta klimatfrågan på allvar, en chans att visa att man gör dessa valen och tycker att det är viktigt.