• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare RosenMedTaggar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 8 811
Sv: E-vitamin

jag ger e-vitamin till min häst å på byrken står det att det kan vara farligt att ge för mkt. har aldrig hört att man även ska ge selen för att hjälpa till när det gäller att sätta muskler. för typ 1000 år sen gav jag min unghäst (som jag hade då) tokosel men har för mig att det var receptbelagt... stämmer det eller var får jag tag i det annars???

vad är det för skillnad på Tokosel och de nadra preparaten egentligen eftersom Tokosel ska ges en gång i veckan och de flesta andra varje dag?

Är det ngn skillnad för hästen att få det en gång i veckan eller varje dag? Ngn fördel/nackdel?

Jaghar alltid kört VSL men de andra i stallet kör Tokosel så blir lite fundersam....

De preparat jag har jämfört med har innehållit avsevärt lägre selenhalt än tokosel.

På det där föredraget jag var på som jag nämnde ovan, sa Clas Nydahl att även Tokosel borde ges dagligen i mindre doser.

*KL* Jag ger E-vitamin (med selen) varje dag och utan den så hade min häst inte satt sina muskler lika fort efter koliken han hade. obs han är 18år och har då inte så lätt att lägga till muskler. Kan tillägga att han är den som är mest musklad i stallet. =)

E-vitamin kan man ge till högpresterande hästar eftersom det hjälper dem att öka uthålligheten i musklerna. Det hjälper också till att minska återhämtningstiden efter ansträngning.
Det sägs också att e-vitamin har en positiv effekt på hästens immunförsvar.
Man kan inte jämföra hästar och människor. När det gäller människor har jag för mig att e-vitamin är blodförtunnande, man ska tex. aldrig äta e-vitamin i nära anslutning till en operation eftersom det hämmar läkningen. Men som sagt, det är människor det gäller, hästar är något helt annat.

knapplån

Jag lyssnade på vet. Clas Nydahl som föreläste häromveckan. Han sa att man i Tyskland och USA har funnit - och jag tror att han sa att man där rekommenderade - att ge hästar mångdubbelt högre dos E-vitamin än vad som normalt rekommenderas här i Sverige. Han tyckte att hästen med fördel kunde ges 1 000 - 1 500 mg/dag och att det inte fanns tillförlitliga studier som visade att E-vitamin skulle kunna vara skadligt i måttliga-ganska stora överdoseringar. Han sa också att man inte borde ge lika mycket selen om man höjde E-vitamingivan.

Det här lät intressant, tyckte jag. Är det fler som har hört detsamma? Jag skulle gärna lyssna på fler innan jag ger mig på att öka E-vitamingivan till mina hästar. Men till mig själv ska jag gå och köpa en ask på en gång!
Nu vill jag stoppa lite här... Tyskland och USA har andra förutsättningar för gräsets tillväxt än vi har i Sverige = inte samma vitamin och mineralinnehåll = inte samma bristproblem. I svenskt vallfoder är det ofta selenfattigt vilket gör att vi många gånger måste tillföra selen separat i våra foderstater vilket inte är en lika vanlig brist i många andra länder/kontinenter. Jag tror säkert att hästar kan få i sig ganska stora mängder e-vitamin utan att må särskilt dåligt av det, men man ska ändå tänka på att e-vitamin är en fettlöslig vitamin och fettlösliga vitaminer ska man inte ge i för stora doser.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
725
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka