• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare RosenMedTaggar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 8 811
R

RosenMedTaggar

Min kompis häst får E-vitamin en gång i veckan för att det ska hjälpa henne att bygga muskler, så det låter ju bra, för min häst behöver också muskler. Kan E-vitamin vara bra då?

Sv: E-vitamin

Tillsammans med Selen och en ordentligt uträknad foderstat med bra proteinvärde + träning så kan hästen bygga mer muskler Ja! Men inte enbart med E-vitamin.. däremot så hjälper E-vitamin och Selen och vitaminer att hästen öht ska kunna sätta muskler.. Men nummer ett tycker jag är att räkna ut en bra foderstat och se vad som verkligen behövs.

Hörde att om man ska ge hästen Glucos så bör man ge e-vitamin som tillskott också. Kan det stämma?

Det har jag aldrig hört nåt om.

Det man ska tänka på är ju oxå att e-vitamin i för stora doser kan skada hästen i stället för att hjälpa den. Jag ger min häst chevinal plus och när hon har gått hårdare så får hon även VSL e-vitamin. Nu är det en 5 åring som går relativt hårt (hon blir elak om hon inte får jobba) och rider jag henne som en "normal" 5 åring så är inte hon rolig att tas med

Vill, precis som confettiCavat, varna dig lite för e-vitamin. Det finns publicerade studier på människor som visat att e-vitamin tillskott (även i små mängder) kan vara farligt för imunförsvaret. Framförallt såg man en ökad risk för urinvägsinfektion (varför det var just denna sjukdom som ökade fanns det inget bra svar på i studien). Observera dock att detta en studie gjord på människor! Har inte lyckats hitta någon liknande studie gjord på hästar. Det är alltid svårt att veta hur överförbara resultat är från människor till häst. Men det kan som sagt vara värt att notera.

min häst får tokosel en gång i veckan.. det är e-vitamin och selen i det.. jättebra tycker jag iaf då min häst tidigare har haft svårt att sätta muskler.. :D

en gång i veckan?
Jag ger det varje dag.
Han får det i perioder då han behöver hjälp med muskelsättning.

Gör det ens nån nytta om man ger det en gång / vecka?

Tokosel är anpassat för att ges 1 gång/vecka, andra tillskott är anpassade för att ges varje dag.

Min kompis häst får E-vitamin en gång i veckan för att det ska hjälpa henne att bygga muskler, så det låter ju bra, för min häst behöver också muskler. Kan E-vitamin vara bra då?

Under de år jag räknat foderstater (på analyserade fodermedel) så har i princip alltid E-vitaminerna blivit en bristvara. Om man däremot ger färdigfoder som är vitaminiserat så kan E-vitaminbehovet täckas ändå. Jag har dock sällan "fått ihop" det och köper då extra e-vitaminer i flytande form som jag ger 2-3 ggr/vecka.

Det viktiga är ju att först och främst veta: vad får din häst i sig idag via den vanliga foderstaten? Täcks inte behovet? i så fall kan extra E-vitamin vara på sin plats.

Tokosel är anpassat för att ges 1 gång/vecka, andra tillskott är anpassade för att ges varje dag.

Jag undrade varför kompisen bara gav E-vitamin en gång i veckan..
men du kanske vet nåt som inte jag vet..

Vill, precis som confettiCavat, varna dig lite för e-vitamin. Det finns publicerade studier på människor som visat att e-vitamin tillskott (även i små mängder) kan vara farligt för imunförsvaret. Framförallt såg man en ökad risk för urinvägsinfektion (varför det var just denna sjukdom som ökade fanns det inget bra svar på i studien). Observera dock att detta en studie gjord på människor! Har inte lyckats hitta någon liknande studie gjord på hästar. Det är alltid svårt att veta hur överförbara resultat är från människor till häst. Men det kan som sagt vara värt att notera.

Nu är inte människan en häst. Människan är bla inte gräsätare.
Hästar tål ganska så stora doser av E-vitamin. Jämfört med de andra fettlösliga vitaminerna.

Jag undrade varför kompisen bara gav E-vitamin en gång i veckan..
men du kanske vet nåt som inte jag vet..

Det framgår ju inte om "kompisen" ger Tokosel eller något annat E-vitaminpreparat, därför skrev jag så.
Det kan ju vara så att kompisen använder just Tokosel, och då räcker det ju med en gång/vecka.:idea:

jag har gett tokosel förut, men har nu sett ett preparat som heter selenvital och det verkar vara samma saker vad jag fattar...kan någon annan som vet säga om det är "samma" eller inte?

Det var därför jag undrade.

Jag utgår iaf om man skriver e-vitamin så är det e-vitamin,
och använder man tokosel så skriver man tokosel.

Eller?

E-vitamin kan iaf ges dagligen.
Tokosel har jag inte provat.

knapplån

Jag lyssnade på vet. Clas Nydahl som föreläste häromveckan. Han sa att man i Tyskland och USA har funnit - och jag tror att han sa att man där rekommenderade - att ge hästar mångdubbelt högre dos E-vitamin än vad som normalt rekommenderas här i Sverige. Han tyckte att hästen med fördel kunde ges 1 000 - 1 500 mg/dag och att det inte fanns tillförlitliga studier som visade att E-vitamin skulle kunna vara skadligt i måttliga-ganska stora överdoseringar. Han sa också att man inte borde ge lika mycket selen om man höjde E-vitamingivan.

Det här lät intressant, tyckte jag. Är det fler som har hört detsamma? Jag skulle gärna lyssna på fler innan jag ger mig på att öka E-vitamingivan till mina hästar. Men till mig själv ska jag gå och köpa en ask på en gång!

Kapar tråden här lite :)

Jag ger min häst biomineral, biomag, foderjäst samt chevinal plus tillskott varje dag, har räknat ut foderstat och allt men får aldrig selen att räcka till. Vågar ja ge Tokosel tillskott trotts att jag ger dessa andra fodertillskotten?? Så de inte blir förmycket av ex e-vitamin??

:confused:

Vilken sorts E-vitamin ?? som man kan ge dubbelt mer till hästen om de i Tyskland o USA säger att man kan. Intressant det där. vill ju ha MUSKELPACK i min lilla flock. ;)

en gång i veckan?
Jag ger det varje dag.
Han får det i perioder då han behöver hjälp med muskelsättning.

Gör det ens nån nytta om man ger det en gång / vecka?

det är anpassat för att ges en gång i veckan, kolla på rekommendationerna eller på innehållsförteckningen! Du ger alldeles för mycket om du ger varje dag, kolla upp det, eftersom det inte är vattenlösligt kan det vara farligt att ge för mycket.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
725
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka