E vitamin med selen mix

M

marina w

Detta får min häst som tillskott.Har hört att det inte är bra att blanda detta med salt, så det gör jag inte får tillskottet varannan dag och salt varannan dag. Men är det någon som vet om detta stämmer och varför??
 
Sv: E vitamin med selen mix

Nu vet jag inte ngt om just ditt tillskott. Men men det finns ingen som helst anledning att inte ge salt samtidigt som e-vit el selen.
PL (15+++)
 
Sv: E vitamin med selen mix

peter_lundin skrev:
Nu vet jag inte ngt om just ditt tillskott. Men men det finns ingen som helst anledning att inte ge salt samtidigt som e-vit el selen.
PL (15+++)
Ok. Vad jag fått höra så innehåller saltet selen och eftersom jag gett selentillskott så kunde han tydligen få selenförgiftning om det blir för mycket. Han har fått eggermans. Han har givetvis inte varit utan salt utan fått det varannan dag, men har nu gått över till fri tillgång på salt och slutat med selen. Svårt att veta vad man ska tro till slut, alla säger olika så man blir helt rörig i huvet till slut:crazy:
 
Sv: E vitamin med selen mix

Det står väl hur mycket selen saltet innehåller. Sen beror det på hur mycket salt hästen får i sig om det räcker eller ej.
Om du är osäker kanske det är bättre att använda vanligt salt utan selentillskott.
Spannet mellan rekomenderad dos o max toleransgräns är 25 ggr när det gäller selen så säkerhetsmaringalen är stor.
PL
 

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
344
Senast: screen
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
366
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 644
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp