e. Nactus ue. Stanford- värt att avla?

Sv: e. Nactus ue. Stanford- värt att avla?

Jag skrev inte att just du hade ridit hästen dåligt och ogenomtänkt utan syftade mer på ditt tidigare inlägg

men har satts igång LUGNT under 5 månaders tid, fick henne i början på mars efter ett års vila/ oregelbunden ridning..

Tycker att du säger emot dig själv lite eftersom du i tidigare inlägg har skrivit att hästen gått från klarhet till klarhet innan besiktningen. Tyckte du att den kändes fräsch då alltså?:confused: Men nu säger dig din magkänsla att det är något fel på den.

Nåväl. Det är väl vettigt att göra en hältutredning om du känner dig osäker.

Jag tänker inte gå in på det vidare men nej, jag anser absolut inte att jag har ridit hästen ogenomtänkt. Hur de tidigare ägarna har ridit henne vet jag dock inte.

Ja, enligt mig har hon gått från klarhet till klarhet i fråga om att vi har blivit väldigt samspelta och jag tycker att hon har gjort det jag bett henne om och hon har känts allt mer balanserad och välriden under den här tiden hon har varit igång och jag har upplevt tydliga framsteg.

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara min magkänsla för hästen har känts bra och hon har sett bra ut, jag har ridit för tränare flera gånger i sommar utan att få anmärkningar och folk som har sett oss tillsammans har sagt att hon går jättefint i alla tre gångarter, hon har bjudit på hinder, varit pigg och framåt utan att bli stökig när jag ridit henne ute och inte stretat emot när jag bett henne göra saker.
Trots det så har jag haft med mig min dressyrtränares ord i bakhuvudet när jag berättade att jag skulle ta just den här hästen; "om du får hästen för 25 k och hon är så pass fin så låter det för bra för att vara sant, och oftast är det det också"..

Kanske är det de orden som har legat och gnagt i bakhuvudet på mig under den här tiden, men hästen gick igenom u.a på allt i mars trots gallorna vänster fram och varken jag eller någon annan har sett att det finns något att anmärka på. Kalla mig gärna konstig eller ouppmärksam men jag har inte velat åka in till klinik för ingenting, nog för att jag är petig men så petig har jag faktiskt inte varit.

självklart ska du gå på din magkänsla, om inte annat för att du ska kunna njuta av att ha häst överhuvudtaget och inte bara sitta och känna efter och oroa dig, leta efter rörelsestörningar "känns det inte lite..."

hoppas att det blir ett positivt besked! helt rätt att åka in och kolla upp!

Stanford är bäst i hela stammen! Nactus däremot har dåligt rykte i en del kretsar men gott i andra, det finns diskuterat i flera trådar här. Vad som hände med Musketör efter att han skars vet jag inte och arabblod gör vissa skeptiska fast Elims far lämnade bra även i rihästaveln. Mödernelinjen har inte lämnat mycket.

Vad menar du med consensus?

Stanford tillhör inte dom lätt avlade hingstarna.

Antar att du menar att de kunde vara knepiga i temperamentet?

Samtidigt, så blev han elit-premierad och har lämnat flera duktiga tävlingshästar. Jag är inte expert på Stanford men ser inte det negativt om han finns med i en stamtavla. Dessutom kommer han i 3:e led på en eventuell avkomma.
Nactusavkommorna är det olika bud på, antinget är de knäppa eller underbara låter det som i trådarna.. Kan vara att vi som tycker att de är underbara är lite knäppa:idea:.. Skämt å sido (min Nactus är inte komplicerad eller dum än, men det är lite temperament i henne, samtidigt som hon är snällaste gosehästen). Nactus var e.Napoleon och det var även Bernstein, Amiral mfl. Lite nerv och mycket arbetsvilja. Nactus morfar var Maraton och det ska ha varit en hyfsat temperamentsfull herre. Vem vet, det är kanske lite temperament i generna på TSs sto, och det är något hon kan ha med sig vid ett ev. hingstval.
OM TS får klartecken av veterinär att avla och väljer att ta sig an stoet så hade jag nog funderat mest på fertiliteten. Valt en hingst som står på AI och en bra station i närheten om det är möjligt.

Jag svarar alla...
Vi åkte in med hästen till klinik idag, hon var halt både höger och vänster fram, oavsett hur vet. bedövade och släckte var hon lika halt vid såväl böjprov som longering, och när han väl böjde "rätt" på benet så var det baske mig ingen halv grad längre.... Gallorna var, som han uttryckte det, "magnifika", speciellt när de rakat benet...:S Så efter ett antal röntgenplåtar kom domen, pålagringar båda fram, uttänjd ledkapsel, onormalt höga kotleder(?), även bak vid kotan syntes röntgenförändringar, där senan fäster..
Vet inte om det tyder på en gammal senskada som inte läkt ordentligt. I alla fall, veterinären sade att han kunde intyga att förändringarna inte uppkommit efter köpet för 3 dagar sen, och gallorna fanns ju där redan i mars när hon gick igenom "u.a" på allt, det står till och med antecknat att hon hade en galla vänster fram..

Summan av det hela är att han dömde ut hästen som ridhäst efter första besöket, och jag behöver bara ringa honom för att han ska skriva en bekräftelse till försäkringsbolaget om att hästen är utdömd och inte kommer hålla. Ägaren är underrättad och hon blev förvånad för hon har tydligen inte märkt något alls, men hon ska betala tillbaka köpeskillingen och stå för mellanskillnaden vid avlivning då konsumentskyddslagen gäller i det här fallet.

Behöver jag säga att jag känner mig fruktansvärd för att jag inte åkt in tidigare? Jag har aldrig känt mig så usel som hästmänniska som har ridit hästen i detta skicket, ännu mer upprörd är jag över att sannolikheten för att de här pålagringarna kommit sen i mars är väldigt liten, det har min tränare- som var med för övrigt, intygat, tillsammans med veterinären som besiktigade henne förra onsdagen. Veterinären idag var väldigt försiktig när han uttalade sig men han tyckte absolut att jag skulle propsa på att få köpet hävt.
Då hästen har ont och det är väldigt sent på betäckningssäsongen har jag valt att låta henne vandra vidare, då har hon åtminstone inte ont längre och det minsta jag är skyldig henne nu är att få somna in fridfullt hemma.

Senast ändrad:

För allt i världen!!!!!!!!!!!! Ha inte dåligt samvete och känn ingen skam! DU har följd magkänslan och tack och lov för det! Förstår hur du känner det och skickar en uppmuntrande kram i den svåra stunden!!!

Ingen skugga över dig. Du hade din magkänsla och följde den. Magen blir snabbare och sinnet mer vässat med tiden, och det blir också lättare att bortse från vad alla andra tycker och tänker.

Ditt samvete är rent, gläd dig åt att du gjort hästen en tjänst och förkortat lidandet.

Det är så klart lätt att säga men jag har ridit på min bästa vän trots att hon haft ont och ändå har hon ställt upp till 110% på mig, klart som tusan att jag känner mig elak...

Däremot hoppas jag innerligt att de här skadorna har uppstått på grund av okunskap och omedvetenhet, så att hästen inte har slussats till mig trots att skadorna varit kända sedan tidigare och att hon ändå har lånats ut och sålts som ridhäst... I vilket fall som helst så kommer hon slippa åka runt mer nu och resten av tiden ska hon bara bli ompysslad och få beta gräs.

Förstår att du har svårt att se det som jag ser...men den hästen kunde ha kommit till någon som inte haft den där inre rösten som du har...i mina ögon har du gjort henne en tjänst. Tufft att gå igenom men ingen skugga faller på dig.

Kanske inte.. Jag antar att det blir bättre men just nu är hjärtat helt krossat på mig, den hästen har verkligen hunnit komma mig så nära på den här tiden och även om jag var inställd på en dålig prognos så kunde jag inte föreställa mig att det skulle vara så illa.. Jag ska nog ta och krypa ner och dra täcket över huvudet, imorgon är en ny dag och den kommer förhoppningsvis att bli lite lättare än den föregående..:)

Vad tråkigt att det slutade som det gjorde!

Du ska vara nöjd med dig själv att du såg och förstod och sökte hjälp, du handlade helt rätt!

Nämen fy, stackars dig! :(
Och du ska ju inte ha dåligt samvete, du har ju inte på något sätt behandlat hästen fel! Du har ju sett till att kolla upp henne ordentligt! Har någon gjort fel är det ju säljaren, om det är så att den visste om att hästen var sliten!

Jag börjar så smått att ta in och bearbeta det faktum att jag bara fick ha Nejlica som "min" i 3 dagar innan det här tråkiga beskedet kom, det är fortfarande lika jobbigt känslomässigt men någonstans kan jag ändå komma till insikt om att mitt liv kommer fortsätta även när hon är borta och att det enda jag kan göra är att inte göra om samma misstag som med henne.
Jag kommer alltid vilja ha häst och har börjat blicka framåt igen, men jag kan fortfarande tycka att det är oerhört tragiskt att hon har gått och haft ont så pass länge utan att någon har kollat upp de här gallorna som hon har haft i flera års tid som jag har förstått det. Enligt veterinären har ju de hängt ihop med problemen i kotorna..

Det är lätt att vara efterklok men jag har åtminstone lovat mig att nästa hästköp ska genomföras enligt konstens alla regler och hästen ska röntgas så till den milda grad att den sänder ut radioaktiv strålning. Självklart kan man aldrig försäkra sig helt och hållet mot skador, men man kan i alla fall förhindra att man köper en häst som är skadad redan vid köpetillfället. Man får hoppas att i takt med att köparnas medvetenhet ökar så lär väl säljarna bli mer måna om att vara seriösa. Med det inte sagt att "min" säljare var oseriös, men visst blir man en aning bitter efter att ha varit med om något sånt här..

Du ska inte ha något dåligt samvete över att du inte kollat henne innan .

Du ska istället var lättad att du följde din magkänsla och inte gjorde vad dina vänner ansåg dvs fortsätt rid hästen .....

Du är precis en sådan anvarsägande människa som varje uppfödare vill sälja en häst till .

Skickar dig några styrkekramar att använda nu när du har det svårt . Kram Mia

Många tröstkramar till dig! Du har ju gjort allt ordentligt och tagit väl hand om din häst! Även om du haft en ohygglig otur så är det härligt att se att det finns hästägare som dig!

Lycka till i ditt fortsatta hästletande! :)

Ett tips jag fick av en tränare som har mycket erfarenhet av försäljning och köp av häst är att ta ett blodprov vid veterinärbesiktningen. Det för att om det blir tveksamheter längre fram och man undrar hur 17 en så pass sliten häst kunde gå igenom en veterinärbesiktning, då kan man analysera blodprovet och se om hästen hade något smärtstillande i kroppen vid besiktningstillfället och/eller provridningen och därför inte visade smärta.

Ett annat tips är att "snoka" lite när man köper häst! Känner man någon som kan känna till hästen? Tex så har en bekant till mig, en fd tränare ett enormt kontaktnät inom häst! Hon känner hästfolk i många vrår i Sverige, och hon har hjälpt många med att hon genom sina kontakter kunnat kolla upp hästar köpare varit intresserade av!
När jag letade häst tex och hittade ett sto jag hade bestämt att provrida, då hade ovanstående hästmänniska en kompis som kände till just den hästen. Och berättade att ägaren (alltså säljaren) hade så stora problem med hästens brunster att den var oridbar! Den stod helt enkelt stilla på tävlingar och sparkade mot skänkeln under brunst! Inte några problem jag ville köpa kände jag!

Senast ändrad:

Efter att ha läst nästan hela tråden så kan jag bara beklaga.....
Med risk att bli overfallen så har jag själv en Nactus avkomma som jag har problem med...ligament och broskskador han är bara sex år, så det är en mycket dålig prognos han har. Har en kompis han fick avliva sin Nactus avkomma den hade spatt i bakbenen..... och så nu denne.......
Nu är det så jag vill inte föra skam över Nactus men lite reflektion finns det ju...
Jag tycker väldigt mycket om min Nactus det är därför han finns fortfarande
jag kunne få honom utdömd då prognosen var under 50% men det är svårt att hitta en sådan som honom oehört hög ridbarhet .....det vet jag nu när jag har varit ute och letat häst.

Liknande trådar

Avel Mitt 5-åriga halvblodssto har dessvärre fått en allvarlig nackskada som gör att hon kanske aldrig kommer hålla för träning/tävling och...
2
Svar
33
· Visningar
8 498
Senast: cikoria
·
Avel Ja nu har jag ju gått och köpt mig ett halvblod med full stam, så då börjar jag ju såklart direkt tänka på att avla på henne :D Allting...
2
Svar
35
· Visningar
2 868
Senast: fia-lisa
·
Avel Då en häst jag tidigare skött fick spatt och ännu används i avel så blev jag lite nyfiken och började forska mer på denna sjukdom...
Svar
2
· Visningar
1 183
Senast: Welsh
·
Avel Allt lutar nu åt att jag ska betäcka mitt sto till våren, om allt går som det ska *nervös* Men det behövs ju en pappa också ;) Jag...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 225
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka