e. Nactus ue. Stanford- värt att avla?

Sv: e. Nactus ue. Stanford- värt att avla?

KL
Vad grundar man uttalande på att den här hästen inte skulle hålla för ridning? Hon är 12 år gammal, har ridits oregelbundet under en längre tid och hade en 0.5 grads reaktion på ett ben vid böjprov. :confused: Har en ET gått igenom henne? Hon hade väl hoppats dagen innan och kunde mycket väl vara öm i muskelaturen om hon inte hoppas regelbundet.

Tror inte på att detta skulle vara en häst med dålig hållbarhet bara för att den har en halv grad reaktion efter böjprov på ett ben. Däremot riden och tränade på ett ganska ojämnt och ogenomtänkt sätt.

En god vän besiktigade sin häst häromveckan på klinik. Samtidigt gjordes en hältutredning på en annan häst där. Den visade reaktion på böjprov men veterinären testade att lossa muskelspänningarna med nålar och gjorde sedan ett nytt böjprov. Nu visade hästen nästan ingenting.
Reaktioner behöver inte bero på ledinflammationer. Tyvärr är dock många kliniker väldigt sprutglada oavsett vad reaktionen beror på.

Fast "nästan ingenting" är ju någonting. Att man får problem med muskler när man går med t ex en lätt vrickning är ju självklart. Jag som har aldrig så lite problem med knäna (jag är inte halt av det och klarar väl hobby och arbete) får ju rätt rejäla muskelproblem fast jag inte är halt, det innebär ju att jag faktiskt har problem med kroppen.

Allt hör ihop, det är helheten som räknas.

Nu kommer jag låta gräsligt hård och elak, men att göra som din kompis gjorde, det anser jag är djurplågeri.
Vet man att en häst inte håller för ridning, alltså att den går sönder redan under utbildningen, och man hittar sådana förändringar, då tycker inte jag man ska avla på en sådan individ! Och läser man djurskyddslagen så tolkar i allafall jag den som så att sådan avel faktiskt är förbjuden!
Och med facit i hand så fick hon ju ta bort avkomman i unga år också.
Jag säger som min mentor när det gäller hästar, han var tillika uppfödare, "köp ett föl i stället om din märr inte är lämplig för avel".

Men det är bara min personliga åsikt, jag har inte ens fått mitt första föl än! ;)

Tack för era svar, det är kul att diskussionen fortsätter och jag läser era tankar om det hela med intresse.
Jag kan medge att när jag startade tråden så var jag på mitt mest melodramatiska humör och hade målat upp både den ena och den andra domedagsbilden för mig, jag inser så här i efterhand att det kanske inte var det klokaste att bara förutsätta att hästen kommer bli klassad som oridbar för en halv grads hälta när jag inte vet vad det beror på, men jag är extremt nojjig när det kommer till mina hästar.:)

Jag är beredd att hålla med både Lovialeonora_ och Hedwig02, en halv grads hälta är inte speciellt ovanligt för en 12-årig ridhäst enligt flera jag har pratat med. Det är förvisso inga utbildade experter men flera av dem har både sålt och köpt hästar i den åldern som har reagerat på ungefär samma sätt och de hästarna har mig veterligen ridits i många år utan större problem. Nu har ju bara säljarens/köparens version av det hela,och jag vet inte med vilken intensitet hästarna har tränats heller - en veterinär kanske skulle kanske ha en helt annan version att ge. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att låsningen hon har i vänster bog kan orsaka reaktionen i vänster fram eller tvärtom, antingen om det är en inflammation som har uppstått på grund av låsningen, eller så har låsningen uppstått till följd av rörelsestörningen.
Hästfysioterapeuten kommer förhoppningsvis tillbaka snart och det första hon ska få göra är att gå igenom hästen från topp till tå igen och kiropraktor ska också kontaktas. Jag förutsätter och tror att problemen härstammar från vänster sida på hästen, eftersom hon har både låsning och reaktion där.

För att gå ifrån ämnet lite: Har ni egna liknande erfarenheter av hästar i den här åldern som inte går igenom böjprov? Där jag står finns det närmare 30 hästar och jag blir mer förvånad när hästarna faktiskt går igenom än när de inte gör det, oavsett diciplin. Har skadorna på våra ridhästar ökat eller är veterinärerna och ägarna helt enkelt mer nitiska nu?
Hur stor tilltro ska man egentligen sätta till ett böjprov? Jag vet flera som har hästar som ALDRIG har gått igenom ett böjprov, men de tävlas och rids precis som vanligt utan problem, en av dem är uppe och tävlar på LA-nivå i dressyr och verkar inte ha några besvär alls? Vissa verkar tycka att det inte "spelar så stor roll", medan andra verkar ha böjprov som mall för att det är en frisk häst man får. Åter andra har hästar som går igenom böjprov men de måste likt förbaskat avlivas eller utdömas några år senare på grund av upprepade hältor och andra problem.

Däremot förstår jag inte var det finns grund för att påstå att jag har ridit min häst på ett ojämnt och ogenomtänkt sätt? Jag har alltid ridit mina hästar ur en hållbarhetssynpunkt och försöker hålla mig väldigt uppdaterad med böcker, veterinärartiklar och genom diskussioner med duktiga personer. Jag har ringt till veterinär flera gånger för att rådfråga hur jag ska gå till väga med den här hästen för att hon inte ska pressas för hårt för snabbt. Och nej jag har inte haft en ET ute men jag har haft henne genomkollad av en utbildad hästfysioterapeut och massör, vilket jag nämnt tidigare i tråden. Jag har även försökt nå en kiropraktor som behandlar hästarna till några av våra främsta hoppryttare men ännu utan resultat.

Men jag är ingen OS-ryttare och självfallet kan något ha gått fel på vägen, men jag har min hästs bästa för ögonen och tycker faktiskt att det är ganska orättvist att förutsätta att jag har ridit och tränat henne dåligt under tiden jag har haft henne. Om det är så så vill jag höra det från behandlande veterinär/equiterapeut/kiropraktor, inte från någon som sitter och läser inne på ett forum.

Jag tycker absolut att det är en allvarlig indikation som bör undersökas om hästen uppvisar en halv grads hälta. Inte markeringen i sig, men vad den kan innebära. Jag har tagit 20+ hästar genom böjprov utan en anmärkning, trots avslutade karriärer på trav- och galoppbana. En frisk häst visar ingen markering. En markering på ett ben är betydligt allvarligare än halv grad runtom, som kan visa på stelhet t ex.

Den som säger att böjprovsreaktioner är normalt och något man får räkna med , vill jag påstå har ett ekonomiskt intresse i uttalandet. En böjprovsreaktion visar att hästen inte är fräsch, anledningen till reaktionen får man utreda om man vill gå djupare. Men hästen är ofräsch om den visar reaktion.

Jag har ridit en Nactusavkomma i sommar, en helt underbar individ! Kanongång, enligt dressyrdomare ett svårklassämne, han har i nuläget gått LA med placering. Ursnäll i alla lägen, älskar att jobba och hur snäll och go som helst. Enormt självbärig och stabil, en ren njutning att rida på honom! Men enligt ägaren så hoppade han hellre än bra!
Nu är denna häst extremt svår (skumpig) att sitta på, jag som ridit "i hundra år" kom som längst ett helt voltvarv i nedsittning! :o Men tjejen som tävlade honom innan han såldes lärde sig att sitta ner på ett par månader. Vem som helst kan rida honom, och han gick stundtals med på ridskolan/ridlägret där han bodde.

Och så hade han ju den vackraste färgen en häst kan ha, riktigt röd fux, mmmm! :d

I övrigt så tycker jag du gör klokt i att kolla upp din häst innan du betäcker! Så att du inte riskerar att eventuellt föl går sönder i unga år!
Lycka till!

*delvis knapplån då jag riktar mig både till dig och theJohanna*

Vilken typ av röntgenförändringar pratar vi om? Spelar det ingen roll, medför alla röntgenförändringar en risk för att ge dåliga avkommor eller finns det röntgenförändringar som är "bättre" eller "sämre" än andra i avelsammanhang? Jag vill självklart inte avla på en häst som riskerar att ge samma problem vidare till sin avkomma men säg om min häst har haft en inflammation som ingen märkt av under en längre tid och pålagringar har bildats till följd av att den inte behandlats, är det fortfarande risk för ärftlighet då?

Det kanske är tröga frågor, men jag vet inte hur det fungerar med nedärvning för hästar, vi fick inte lära oss sånt på naturkunskapen- tyvärr. :)

Det finns ju förändringar som kan bero på skador och det finns förändringar som kan bero på klenhet (eller vad man ska kalla det) finns även medfödda förändringar och de är ju helt klart ärftliga. Så man får helt se till vad det är för förändring. Förändringar som kommer av slitage med stigande ålder är ju helt naturliga och behöver ju inte ens ge några symptom för hästen. Medan t ex en urkalkning garanterat kommer att ge det om den inte redan gett det innan man röntgar. Slitage förändringar på en ung häst är ju mer allvarligt än på en gammal o s v.

Jag tror att det är vanligt att vissa tävlingshästar skulle visa böjprovsreaktioner om det testades. Vi hade ett halvblod som tävlades i 110-120 hoppning och verkligen bjöd på hindren och ville hoppa. Dessutom gick hon enstjärning fälttävlan med lätthet. Så vrickade hon sig på terrängbanan och blev behandlad. Det tog nästan ett halvår innan hon inte visade reaktion på böjprov trots behandling och vila. Nu var hon väldigt inåttåad men vi insåg då att hon troligen inte skulle hålla för tävling och att hon kanske alltid egentligen hade varit en halvgrad halt på sina framben. Sålde henne som promenadhäst och det har fungerat utan problem i tre år nu. Är säker på att hon gärna hade hoppat 120 banor igen om man man hade testat. Mycket beror på hästen huvud om de visar att de har ont eller ej. Eftersom denna häst var kraftigt inåttåad var hon inte lämplig för avel.
Har en Napoleonavkomma hemma som är den trevligaste häst jag har träffat på. Är ju släkt med din på håll.

Okej, det känns bra att jag får uppbackning här för jag har hört indikationer från mer än ett håll att jag ska strunta i undersökningen på tisdag och rida på och se om hon håller eftersom det handlar om små pengar i sammanhanget. Det är självklart en enklare utväg och framförallt billigare men jag tycker verkligen inte att det känns bra om hon skulle gå sönder "på riktigt" om det är något som faktiskt kan behandlas ännu.

Däremot har jag en kostnadsfråga till er som jag undrar om ni kan svara på. En hälta/markering har ju redan konstaterats, och veterinären som besiktigade ansåg att jag skulle göra ultraljud och/ eller röntgen, kan jag säga att jag bara vill ha röntgenplåtar eller ultraljud utförda på tisdag eller måste jag gå igenom "hela kitet" sas?
Innan jag köpte henne förde jag över försäkringen till mig och då passade jag på att höja hennes liv- och användbarhetsförsäkring till inköpspriset. Hon har även Veterinärvård Xtra upp till 100 k med 5 k i självrisk, påverkas den av att jag höjde livvärdet på henne?

Jag tecknade alltså ingen ny försäkring på henne och hon är försäkrad utan reservationer i If sen ett år tillbaka, men kommer de vägra betala om jag åker in med henne redan på tisdag bara för att jag höjde livvärdet på henne? Om de skulle strula, hur höga summor kan det handla om ifall jag bara röntgar alt. ultraljudar henne? 5000 får jag ju betala likt förbaskat men om vi ramlar upp i astronomiska summor så blir det svårt för mig att betala den räkningen.
Jag ringde ju kliniken redan i onsdags och bokade hältutredning, höjde livvärdet i fredags och köpte henne igår, det är ju inte svårt att lista ut hur man själv skulle tolka det om man var försäkringsombud, trots att jag vet att jag inte har för avsikt att blåsa dem på pengar, men det vet ju inte de...

Är det en ny veterinär som tittar på henne på kliniken? Då vill de säkert göra sin egen utredning. Eftersom hon är försäkrad i if borde de ju betala kalaset. Krävde de ingen besiktning för att höja livvärdet? Har säkert nån form av karensdagar innan det träder i kraft. Kan ju inte höja livvärdet på en halt häst utan hon måste ju bli frisk först.
Min uppfattning om veterinärer är att de inte är så glada när man lägger sig i vad som skall göras. Tex att man hellre vill ha ultraljud än röntgen eller tvärt om. De tycker att de kan bäst och det borde de väl också kunna...

Vad kul att höra att det är fler än jag som har upplevt det här trevliga temperamentet, jag tycker att min häst har en perfekt kombination av allt jag önskar i en häst, hon är coollugn i all hantering men när man önskar lite mer power i henne så tänder hon till rejält, det känns som att hon lägger sig på samma nivå som ryttaren och det är otroligt skönt för det finns hela tiden fler "lager" att ta av när man rider henne och jag behöver inte alltid sitta på helspänn och göra mitt yttersta utan vissa dagar kan vi bara lufsa ut i skogen och mysa.

Däremot låter det som att gångarterna på våra Nactus-avkommor skiljer sig åt en aning, min häst är som en soffa att sitta på, väldigt mjuk men har ändå kraftfulla rörelser, hon är som en liten gummiboll, otroligt elastisk och rörlig av sig. Min häst hoppar däremot väldigt bra till skillnad från din, skjuter ifrån ordentligt med ryggen och har en jämn språngkurva, andra hästar jag suttit på har gjort helikopterhopp ibland men det är aldrig svårt att sitta kvar på Nejlica.:)

Ja, det är en ny veterinär som jag inte träffat innan men jag har pratat med honom i telefon angående en annan häst och han verkar väldigt kunnig. Hästen är bara försäkrad för 20 k och det var bara en höjning med 5000 sedan innan så det var ju inga större summor det handlar om. Lönar det sig att ringa till dem imorgon och berätta hur det står till?
I så fall kanske de kan avvakta med att höja liv tills jag varit på klinik, om det inte redan är gjort. Hästen har ju inga reservationer sedan tidigare och det är ingen ny försäkring, så det känns ju otroligt att de skulle totalvägra att betala bara för att hon bytt ägare..

Det är bra att du skrev det för min häst är lite likadan, hon är väldigt pigg och alert och älskar att jobba och man märker inte alls på henne att något skulle vara fel, vilket kanske är vilseledande i sig..
Däremot trodde tjejen som ägde henne innan att om hon hade haft ont så skulle hon visa det ganska tydligt, och i andra sammanhang så visar hästen faktiskt med all önskvärd tydlighet att hon inte gillar läget.

Hästen är väldigt aktiv i sig och kör gärna rundor i hagen, veterinären tyckte som tidigare nämnt att jag kunde rida henne med förstånd tills hon har blivit utredd. Det känns lite som ett moment 22-dilemma, om jag inte rider henne så kompenserar hon det med att busa mer i hagen och om jag skulle ta in henne på box och mindre hage skulle hon bli extremt jobbig..

Senast ändrad:

Du fick ju jättebra svar på den frågan, men jag gör ett litet tillägg hur jag gjorde! Jag köpte häst med vissa förändringar på röntgen och frågade helt enkelt en skicklig veterinär som sett plåtarna! Jag frågade om förändringarna kan vara ärftliga, fick svaret nej. Så det i kombination med att min häst tävlat regelbundet sedan hon var fem år utan skador (hon var 9 år när jag köpte henne), så tyckte veterinären att mitt sto var lämplig att avla på.
Så alltså, diskutera med veterinär!

Lycka till i allafall, hur du än väljer att göra! :)

Ja, det har du rätt i, ibland skriver man innan man hinner tänka en extra gång.:)
Tack för råden, det är lätt att bli enkelspårig om man för en diskussion med sig själv men jag tycker att jag har fått mycket matnyttiga råd och tips här.

Jag kan minimalt om avel, men hade man om man velat, med gott samvete kunna betäcka det stoet med en hingst med korrekt exteriör? Och dessutom vara petnoga med att hingsten kompletterar just det stoets exteriöra svagheter?

Låter som om du har en härlig häst! :)

Jag känner en tjej till som har en Nactus - Pontus häst, den hoppar visst också kanon! Den hästen är tänkt som dressyrhäst och går numera LA med bra resultat, men tjejens sambo "stjäl" hennes Nactushäst och hoppar med den så fort han får möjlighet! För Nactusmärren hoppar bättre än hennes sambos HOPP-häst :D

Haha det låter som min, Nactus verkar ge härliga allroundhästar, jag tycker det är sällan man ser såna nu för tiden, åtminstone när man tittar på annonser är det ofta hästar som ska passa en viss diciplin men det kanske beror mer på att intressenterna eftersträvar det och inte för att hästarna antingen bara kan hoppa eller dressyra.:)

Är den här Nactus-avkomman också lika trevlig i temperamentet? Det är sällan man ser hästar med den stammen ute på annons, kanske är de så bra att ägarna inte vill sälja dem? ;)

Liknande trådar

Avel Mitt 5-åriga halvblodssto har dessvärre fått en allvarlig nackskada som gör att hon kanske aldrig kommer hålla för träning/tävling och...
2
Svar
33
· Visningar
8 498
Senast: cikoria
·
Avel Ja nu har jag ju gått och köpt mig ett halvblod med full stam, så då börjar jag ju såklart direkt tänka på att avla på henne :D Allting...
2
Svar
35
· Visningar
2 868
Senast: fia-lisa
·
Avel Då en häst jag tidigare skött fick spatt och ännu används i avel så blev jag lite nyfiken och började forska mer på denna sjukdom...
Svar
2
· Visningar
1 183
Senast: Welsh
·
Avel Allt lutar nu åt att jag ska betäcka mitt sto till våren, om allt går som det ska *nervös* Men det behövs ju en pappa också ;) Jag...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 225
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka