e. Nactus ue. Stanford- värt att avla?

Sv: e. Nactus ue. Stanford- värt att avla?

Man kan väl operera om det inte räcker att spruta/vila? Det låter ganska drastiskt att avliva en i övrigt frisk och trevlig häst för 0,5 grads hälta vid böjprov. Nu är jag inte veterinär, bara glad amatörtyckare. Ser fram emot att höra hur du gör.
/U

*lite kl*

Visst var det väl Jager ox som var pappa till en hel hop med hästar på Örsta ridskola? Inga som finns stamboksförda, men som höll i ur och skur...

Som sagt- nu har jag målat upp värsta tänkbara scenario i mitt huvud- jag menar alltså INTE att jag ska avliva den stackars hästen för att hon inte går att rida på just nu, i så fall hade jag inte köpt henne över huvud taget.:) Om det däremot visar sig vara röntgenförändringar eller något annat som inte kommer försvinna och det inte finns något att göra så att hon kan fungera som ridhäst- eller inom aveln, då skulle avlivning bli ett alternativ.
Det var syftet med den här tråden- att undersöka möjligheten att låta henne verka vidare inom aveln ifall inget annat skulle gå att lösa, då jag har fått berättat av mig (från partisk källa förvisso) att hon har en bra och hederlig svensk stam bakom sig.

Jag utgår från att hon kommer bli frisk och kry igen, men om inte annat så vill jag gärna ha en plan B så jag inte står där handfallen om jag skulle få ett tråkigt besked. Så nej, jag kommer inte bulta henne för en halv grads hälta, det behöver ingen oroa sig för.:)

Jag har ingen aning, jag kan tyvärr alldeles för lite om avel, men om det är som du säger låter det ju lovande för framtiden.
Ägaren har berättat för mig ett antal gånger att min häst är en frisk och sund individ och jag är benägen att hålla med trots reaktionen på böjprovet. För mig som bara är amatör känns det som att hästen är ett stadigt bygge, kraftiga ben och över lag ganska bastant, jag hoppas att det inte bara är en synvilla.:)

Över lag så är jag mycket intresserad av att veta mer om hennes morfar och pappa, någon nämnde tidigare i tråden att hon hade en Nactus-avkomma och det skulle vara väldigt kul att höra mer om dessa trevliga individer. Veterinären som var ute till Nejlica hade även besiktigat Stanford, som står inte så långt härifrån, och tyckte att han var väldigt trevlig. När jag kollat hästannonser har jag nog nästan aldrig stött på hästar med varken Nactus eller Stanford i stammen, hur pass kända är/var de egentligen? Det skulle vara kul att veta vem min häst hade ärvt sitt trevliga temperament ifrån.

Min dam är otroligt samarbetsvillig, har alltid öronen framåt och ger sitt absolut bästa även om piloten inte alltid gör rätt.:) Hon är knappast det första halvblodsstoet jag träffat men jag skulle våga påstå att hon är det i särklass mest trevliga, hon brukar ofta få uppskattande kommentarer både för sitt uppförande och för sitt utseende, båda delar gör matte väldigt stolt så klart.

Om hon inte håller för ridning och det inte är pga yttre trauma så tycker inte jag att hon har i avelsboxen att göra.

Fast generellt kan man inte säga så heller med tanke på alla ston som aldrig någonsin presterar något och som ändå används i avel :crazy:

Det är stor skillnad på ett sto som går sönder och som tävlar svår klass och ett sto som går sönder som bara rids hemma

Tycker det beror helt på om skadad är ärftlig eller inte allt annat är ganska irrelevant ;)

Jag tycker mycket om Stanford och hade tänkt betäcka mitt sto med honom för sex år sen, men han hann dö mellan hennes första och andra brunst.
Stanford var elitpremierad, vilket är det allra bästa man kan bli. Hans mest kända avkomma är Stand By Me, OS i fälttävlan, 20 år gammal och tävlas fortfarande med framgång! Jag känner också till avkommor upp till svår internationell hoppning men inte så många avkommor som tävlats i dressyr trots att Stanford själv rörde sig bra och fick höga betyg på sina gångarter på bruksprovet.

Jag har faktiskt kollat upp de båda hingstarna nu och det verkar som att iaf Nactus är väldigt känd för att nedärva ett trevligt temperament, även om han bara är AB-premierad. Jag såg bilder på Stanford och tyckte att han var väldigt lik min häst, jag är otroligt svag för fuxar och fuxston i synnerhet.:)

OM det nu skulle vara så att jag tar föl på henne, vilka hingstar skulle vara bra alternativ till Nejlica om jag vill behålla det fantastiska temperamentet och den lite kraftigare exteriören? För mig är det väldigt viktigt att få fram en hållbar häst, vilket givetvis inte bara beror på stammen utan på väldigt många faktorer, finns det vissa hingstar som man i så fall skulle hålla sig borta från så att säga?

Jag har hört att tyskarna numer satsar mer på kvantitet än kvalitét när det kommer till avel, och att holländarna och danskarna ligger steget före, är det bara rykten eller ligger det något i det? Jag skulle gärna välja en svensk hingst eftersom jag tycker det ligger en viss charm i att fortsätta på det "svenska" spåret, förutsatt att det är en bra hingst som passar stoet, givetvis.

Jag har också haft ett Nactus-sto född -95. Trevlig häst på det sättet att hon rörde sig trevligt och hoppade bra. Tävlad MsvB dressyr (tränade MsvA), 130cm hoppning och Lätt fälttävlan. Inga problem att slänga upp en total nybörjare på ryggen, hon ställde upp och tog hand om sin ryttare. Älskade att vara ute på tävling och visa upp sig, då förvandlades hon och blev en riktig Ferrari! Sen var just den här hästen en riktig bitch i stallet på hemmaplan men det är nog inget man kan beskylla Nactus för:angel:

Hip Hop har väl egentligen inte så mycket svensk blod fast hans mödernelinje har funnits i Sverige i generationer. Men med honom får du ett trevligt temperament och förutom hoppförmåga har det även visat sig att hans avkommor rör sig bra.

Det låter lite som min Nejlica, hon är hur snäll som helst men hon kan också tända till ordentligt om man kräver det av henne, så jag skulle vilja säga att hon är precis så komplicerad som ryttaren vill ha henne. När det dessutom dyker upp en kamera i närheten av henne så blir hon 10 cm högre och en riktig donna så hon älskar verkligen att visa upp sig.:)
Däremot gör hon aldrig några dumheter bara för att se om hon kan slippa undan arbete, utan man märker hur gärna hon vill vara till lags och blir helt förtvivlad när hon inte förstår vad det är man kräver av henne.

Hip Hop ska jag kolla vidare på, jag har inte speciellt bra koll på de svenska hopphingstarna utan har- dressyrnörd som jag är, mest fokuserat på hingstar som är "inne" inom dressyren just nu.

Liten rättelse bara, Nactus är A-premierad :)
Gjorde praktik på Nactus' station sista året han levde. Otroligt fin och snäll hingst!

Om du vill fortsätta svenskt men inte för tungt, så hade jag tittat på Ravell eller Saigon...
Ravell har jag mest fastnat för hingsten själv men har inte jätte mycket koll på hans avkommor, men med bernstein i nästa led som bör han ju som minst ge hästar som rör sig...
Saigon-avkommorna jag sett är jag överlag väldigt förtjust i, verkar nedärva ett helt otroligt temperament och bra typ oavsett stoet, och mitt sto har fått både tre bra gångarter och hoppförmåga.

/Camilla

Ja men den här hade ju inte gjort någonting.

Att efter flera års tävlande på högre nivå bli utsliten är inte vad jag kallar att inte hålla för ridning.

Jag skulle heller inte avla på ett sto som inte presterat något. Jag tycker det är B att det är så höga krav på hingstarna men man kan avla på vilket sto som helst :crazy:

Stanford är bäst i hela stammen! Nactus däremot har dåligt rykte i en del kretsar men gott i andra, det finns diskuterat i flera trådar här. Vad som hände med Musketör efter att han skars vet jag inte och arabblod gör vissa skeptiska fast Elims far lämnade bra även i rihästaveln. Mödernelinjen har inte lämnat mycket.

Vad menar du med consensus?

Hej! Menade den allmanna uppfattningen, vilket du svarat pa ocksa :) Tack!

Tack för tipset, det ska jag absolut kolla upp,, jag har ingen koll på varken Saigon eller Ravell men de kanske har precis de egenskaperna jag söker i en häst!

Lil-Sis: Jag förstår hur du tänker, hon har inte har presterat något varken på tävlingsbanorna eller inom aveln och jag hade inte haft några invändningar mot ditt resonemang om det inte vore så att jag i så fall kommer behålla avkomman för eget bruk. Det handlar alltså inte om att avla och sälja vidare i mitt fall utan jag vill ha en ny individ efter mitt älskade sto.
För mig spelar det därför mindre roll om Nejlica har presterat något i tävlingssammanhang, jag köper ju henne som individ för att jag tycker om de egenskaper hon har och jag har heller inga ambitioner för avkomman vad gäller att tävla högre klasser.
Däremot skulle jag inte avla på henne om det finns risk att hennes avkommor ärver hennes skadehistorik, det skulle i mina ögon vara ganska korkat och själviskt.

För övrigt blev hästen min idag och jag tror och hoppas *peppar peppar* att allt kommer lösa sig så att jag får ha min fina häst till det hon är ämnad för- nämligen avancerad dressyr i skogsmulle-format, ingen skulle bli gladare än jag om hon får leva många år till frisk och skadefri, med eller utan föl.:)

Jag tycker du agerar klokt som låter göra en riktig klinikutredning och fattar beslut utifrån vad som kommer fram av den. :)

Klokt köpa en trasig häst som har haft svårt att bli dräktig ?

Usch vad jag känner mig elak nu ... Jag hoppas verkligen att saken löser sig för TS som tycker om sin häst ,men klokt är det inte .

Mia

Fast det jag skrev var att det är klokt att låta utreda hästen ordentligt, om köpet har jag inget skrivit och tycker heller inte att det finns någon anledning att kritisera det.

Liknande trådar

Avel Mitt 5-åriga halvblodssto har dessvärre fått en allvarlig nackskada som gör att hon kanske aldrig kommer hålla för träning/tävling och...
2
Svar
33
· Visningar
8 498
Senast: cikoria
·
Avel Ja nu har jag ju gått och köpt mig ett halvblod med full stam, så då börjar jag ju såklart direkt tänka på att avla på henne :D Allting...
2
Svar
35
· Visningar
2 868
Senast: fia-lisa
·
Avel Då en häst jag tidigare skött fick spatt och ännu används i avel så blev jag lite nyfiken och började forska mer på denna sjukdom...
Svar
2
· Visningar
1 183
Senast: Welsh
·
Avel Allt lutar nu åt att jag ska betäcka mitt sto till våren, om allt går som det ska *nervös* Men det behövs ju en pappa också ;) Jag...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 225
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka