e. Nactus ue. Stanford- värt att avla?

Sv: e. Nactus ue. Stanford- värt att avla?

Usch, stackars dig! :(
Så synd att en uppenbarligen så trevlig häst som din inte håller!

Och tyvärr är det ju så att om man ser flera hästar med samma stam gå sönder, klart man frågar sig om det är stammen det är fel på!

Tack för alla snälla svar, det hjälper mer än vad ni kan tro!
Om jag ska ge mig ut för att leta ny häst så kommer jag förmodligen att gå just via kontaktnät, det verkar vara lättare att sälja en häst med problem till någon som man inte känner, förståeligt nog..
När jag var inne på kliniken i tisdags så berättade veterinären att man hade tagit blodprov på 46 hästar som skulle besiktigas inför försäljning, varav 4 visade sig vara dopade med någon form av smärtstillande- skrämmande om det är så det går till!

Om Nactus-avkommor är mer drabbade när det kommer till den här typen av skador har jag ingen aning om, och vågar inte spekulera i heller då jag inte är insatt, men det vore väldigt tråkigt om det ligger någon sanning i det. Jag äger gärna en Nactus-häst igen med tanke på att han verkar nedärva sitt trevliga temperament.

En fråga som egentligen inte hör till tråden är vad det kostar att ta bort en häst på gården om man bultar den? Vi har kontakt med försäkringsbolaget nu men enligt dem kostar en avlivning runt 6000:- och ägaren får stå för hälften av kostnaden, kan det stämma? Jag tycker att det låter väldigt mycket, de jag har pratat med har sagt 4500:-

I östergötland betalar man har jag för mig 4200 kr vet inte om det är olika var man bor ?

Mia

En fråga som egentligen inte hör till tråden är vad det kostar att ta bort en häst på gården om man bultar den? Vi har kontakt med försäkringsbolaget nu men enligt dem kostar en avlivning runt 6000:- och ägaren får stå för hälften av kostnaden, kan det stämma? Jag tycker att det låter väldigt mycket, de jag har pratat med har sagt 4500:-
Vad det kostar beror lite på var man bor och vem man använder. Men här kostar det 5000 för en stor häst i bara bortforslings kostnader. Då är alltså inte själva avlivningen inräknad.
Denna länken går till en entreprenör som är rikstäckande och där kan du själv se vart och till vilken kostnad det blir där du bor. http://www.svensklantbrukstjanst.se/
Men det brukar ibland finns lokala alternativ också fast här där jag bor tar lika mycket eller mer.

Mitt försäkringsbolag och den typ av försäkring som jag har tar inte en krona av kostnaden för avlivning eller bortforsling.

Okej, det stämmer säkert men det låter som att den summan ligger närmare det jag hört än hela 6000:-, det blir ju jättedyrt i så fall! Inte nog med att hästen måste tas bort, vilket är jobbigt nog, allt det administrativa måste fixas också, det blir sten på börda.
Säljaren har ingen juridisk skyldighet att ta tillbaka henne, av olika skäl, så hon har fått mer pengar för hästen än vad jag får ut i livförsäkring när hon tas bort, och då har jag inte kunnat rida henne en enda gång sen jag köpte henne...
Det är självklart inte hästens fel och egentligen borde jag inte ha någon rätt att gnälla men snacka om att jag har blivit bitter efter den här historien.:(

Tack för era tips, nu har jag en aning om vart jag ska vända mig men jag hoppas att jag inte kommer bli någon återkommande besökare på den hemsidan..

Läste på gnägg att du ev hade en valack på gång?
Men jag kanske har fel, hoppas att det blir bättre, inte kul med trasiga hästar beklagar det som har hänt.

Ägaren vill alltså nu inte låta köpet gå tillbaka ?

Mia

Men enligt inlägg 53 så har du ju ridit henne?? Hon hade ju flera "lager" att ta av och du behövde ju inte alltid sitta på helspänn?? Visst är det jobbigt och tråkigt när man köper en trasig häst, men vad jag kan utläsa nu när jag verkligen har läst igenom dina inlägg så har du ju ridit henne??

Ja, det stämmer, och ja jag letar häst för att det är det enda jag kan göra för att inte tappa lusten att hålla på med hästar helt. Det är det enda som muntrar upp mig just nu, att jag efter det här kommer få en ny, frisk häst att rida och träna och ha roligt med.
Jag orkar faktiskt inte tänka så mycket på Nejlica ännu, det räcker med att jag börjar gråta så fort jag kommer ut till stallet. Istället väljer jag att tänka framåt, för det är jobbigt nog som det är utan att jag behöver gräva ner mig i det faktum att min häst kommer avlivas snart.

Det är klart att jag har ridit henne under tiden jag hade henne på foder, eller vad menar du? Allt det här rullades ju upp i onsdags förra veckan men jag har haft henne hos mig på foder sen i början på mars och ja hon har gått framåt väldigt mycket under tiden hos mig, även om vi har lullat runt i skogen mest.

Senast ändrad:

Så här är det, jag har haft ett litet helsike sen i tisdags med att reda ut vad som gäller i det här fallet när jag köpte hästen trots att hon inte gick igenom besiktningen helt utan anmärkning. Enligt en hästjurist så har säljaren ingen skyldighet att låta köpet gå tillbaka då jag har köpt en defekt häst. Sen att hon bara markerade på vänster fram men att hon i själva verket har pålagringar på båda fram spelar tydligen ingen roll.
När vi har pratat med försäkringsbolaget så har de en annan syn på saker och ting, och vi håller på att nysta i det där nu. Jag har varit ganska avvaktande i min kontakt med säljaren då jag vill veta precis vad som gäller och vad jag kan begära av henne.

Just nu vet jag faktiskt inte hur hon ställer sig till det hela men min förhoppning är att vi ska komma fram till en lösning som båda är nöjda med..

Jag förstår dig till fullo när det gäller att skaffa ny häst.. men jag reagerade på att du skrev att du inte hade ridit ännu? Kanska var fel läst av mig och då ber jag så mycket om ursäkt, jag vet att det är svårt att göra sig av med en häst som man fastnat vid, jag har lika svårt, men jag läste sista som om du inte hade ridit henne sen du fick henne men i tidigare inlägg så hade du ridit henne? Blev lite konfundersam..Ber så mycket om ursäkt om det blev mer jobbigt än vad skulle behöva vara..

fler "lager" att ta av när man rider henne och jag behöver inte alltid sitta på helspänn och göra mitt yttersta utan vissa dagar kan vi bara lufsa ut i skogen och mysa.
:)

Här skriver du att du har ridit? Men senare har du inte ridigt.. jag blir fundersam av dubbla budskap... jag är bara hobby ryttare:grin: men jag vet vad jag skriver och visst kan jag ha fel i många frågor, allra helst vad som gäller avel då jag är nybörjare innom det och är öppen för förslag till mitt sto, men det är en annan femma.

Ahaa, nu förstår jag vad du reagerade på. Det jag menade var att jag har inte kunnat rida hästen en enda gång sedan jag köpte henne förra veckan.. Men innan dess så har jag ridit henne kontinuerligt fram till besiktningen i onsdags.

Uttryckte mig kanske lite otydligt men det är så det förhåller sig. Hoppas du inte tyckte att jag var otrevlig, i så fall var det inte meningen men jag är nog lite extra känslig nu..

Förstår att du är både ledsen, upprörd och känner dig "liten"! Men som de andra skriver - du har handlat ansvarsfullt OCH följt din magkänsla! Beklagar verkligen att det blev så här. :(

Nej då:) Inte alls hoppas inte du tyckte att jag var näsvis som skrev så.
Men jag blev lite fundersam då jag verkligen satt mig in och lusläste allt:)
Hoppas verkligen att du hittar hästen med stora Dèt. Jag har förhoppningsvist gjort det nu, men vem vet??:)

Riktigt fint sto! Eftersom att det är stanford i henne ärdet absolut värt det! Jag vet många som vill ha stanford i stammen just då han är så duktig!
Men jag vet inte så mycket om Nactus, men jag tror det går bra bara det är en hingst som passar i temprament med ditt sto!
Lycka till ! :laugh:

Riktigt fint sto! Eftersom att det är stanford i henne ärdet absolut värt det! Jag vet många som vill ha stanford i stammen just då han är så duktig!
Men jag vet inte så mycket om Nactus, men jag tror det går bra bara det är en hingst som passar i temprament med ditt sto!
Lycka till ! :laugh:

Och varför läser man inte hela tråden innan man svarar i den för att se var den slutat ....:confused:

Liknande trådar

Avel Mitt 5-åriga halvblodssto har dessvärre fått en allvarlig nackskada som gör att hon kanske aldrig kommer hålla för träning/tävling och...
2
Svar
33
· Visningar
8 498
Senast: cikoria
·
Avel Ja nu har jag ju gått och köpt mig ett halvblod med full stam, så då börjar jag ju såklart direkt tänka på att avla på henne :D Allting...
2
Svar
35
· Visningar
2 868
Senast: fia-lisa
·
Avel Då en häst jag tidigare skött fick spatt och ännu används i avel så blev jag lite nyfiken och började forska mer på denna sjukdom...
Svar
2
· Visningar
1 183
Senast: Welsh
·
Avel Allt lutar nu åt att jag ska betäcka mitt sto till våren, om allt går som det ska *nervös* Men det behövs ju en pappa också ;) Jag...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 225
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka