e det smart att köpa exem/flugtäcke?

lovehorses

Trådstartare
Mitt lilla varmblod har en massa knölar på sig, vissa är så att säga proteinknölar. Andra är bett och hon har mycket tycker jag. Ser väldigt fult ut. Ser ut som hon har böldpest.:o:D

Satt och funderade om man skulle nästa sommar sätta ett flugtäcke/exemtäcke på henne, nu är det ju för sent.
Hon kanske skulle få mindre besvär och knölar?!

Finns det någon som gör så till sin häst?
Man måste ju börja väldigt tidigt på våren för att få det att funka.

Sv: e det smart att köpa exem/flugtäcke?

varför nästa sommar?är långt kvar med knott o flugor i år....

Köp ett på en gång! Det är om du har en exemhäst du bör börja tidigt på våren så att hästen inte börjar klia sönder sig. Får den "bara" bett så lindrar det ju resten av sommaren och betten som finns går ner. Kan finnas täcken på rea nu, letar reservtäcke själv till exemponnyn...

Även ett "billigt" flugtäcke tar bort en hel del av insekttrycket för hästarna så om man bor nära hagen och enkelt kan passa insekttiderna med på/avtagning av täcke så underlättar det en hel del för hästen. Riktiga exemtäcken är ju jättebra och skyddar hästen mycket bättre, men som sagt, även de vanliga enkla flugtäcken är användbara.

Iår tänkte jag att det var försent hon ser ju redan knottrig ut, dock blir hon ju bättre av ett täcke.
Nej hon har inte exem men hon blir så himla knottrig att det är hemskt, när de annars brukar vara så blanka och släta.
Jag tänkte om det fanns på rea, tänkte att jag skulle bara ta ett flugtäcka, exem låter så drastikt när hon inte har exem.
Ska gå till en affär och undersöka vad de kostar om de alls har flugtäcke.

använder du flugmedel?

mitt fullblod har aldrig behövt flugtäcke en enda sommar, för jag använder flugmedel och smetar in/sprayar på varje dag. han har inga bett eller bulor ngnstans. det krävs lite arbete men det är det värt. kompisen har ett fullblod med ännu tunnare hud, RIKTIGT känslig, inte heller han har ngra bett att tala om, om man som sagt smörjer/sprayar in med rätt medel, dvs medel som håller bra och länge.

Jag brukar använda Fly shield, equimin, samt tjärsalva på underredet. effol bremsen blocker är rätt bra också, men det som håller sig längst är equiminet och tjärsalvan.

vissa är så att säga proteinknölar

Finns inget som heter proteinknölar. Någon allergi troligtvis mot något i fodret, men knappast proteinet. Varför kan inte hästfolk avliva denna myt snart ?

Iår tänkte jag att det var försent hon ser ju redan knottrig ut, dock blir hon ju bättre av ett täcke.

För vems skull ska hon ha täcke egentligen? För att du tycker att hon blir 'ful' eller för att hon ska få slippa alla insekter? :confused:

har du ingen bild? kan vara nässelfeber eftersom du beskriver det som bölder. Min häst fick det och fick sprutas med kortison. Han hade reagerat mot insektsbett, han tål inte flugspray så det blev ett flugtäcke. Tycker verkligen att du ska tillkalla vet eller köpa ett flugtäcke med en gång så att inte hästen börjar klia sönder knutarna!

Jag vill starkt rekommendera eksemtäcke!
Min eksemhäst är väldigt nöjd i sitt och slipper de flesta av alla förbannade flygfän och får ett bra solskydd. Även en av våra ridskolehästar som inte har eksem men som är extremt irriterad av flygfän har ett eksemtäcke och tycker att det är jätteskönt.

Visst, dom ser inte ut som tävlingsobjekt precis, men så mycket som täckena iallafall ger mina hästar, är det värt precis allting.

M-oaa

Jag sprayar på an massa medel nästan varje dag, varannan dag åtminstånde.

Hon ser ju hemsk ut i pälsen och visst är de irriterade av alla flugor,mygg brömsar m.m. brömsarna är ju gigantiska nu för tiden.:o

Tyvärr har jag ingen bild på det.

Det var därför jag kallade "vissa är så att säga proteinknölar" men det är säkert enallergisk reaktion på något men jag vet inte vad. men de är i storlek med myggbet och liknar mugg, kan klösa dem.

Ska till stan idag och kolla in vad de kostar!

men de är i storlek med myggbet och liknar mugg, kan klösa dem.

Har din häst delat stall eller hage med en tinker eller annan "hårig om benen hästras"? Fotskabbskvalstrena ger mugg-aktiga utslag och kan vara var som helst på kroppen. :crazy:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 226
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 572
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 227
Senast: Hedwig
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 391
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka