E. coli i vattnet till hästarna

P

Pews_med_Sudden

Har precis fått reda på att det förmodligen är e.coli-bakterier i vattnet som ges till hästarna på nya stallet. Jag har alltid fått lära mig att det vatten som hästarna ska dricka ska vara lika rent och fräscht som det vi själva dricker och det tycker jag är helt rimligt. MEN är det någon här som vet HUR farligt det är med om hästarna får i sig e.coli-bakterier.
Jag googlade lite på orden: e.coli på häst
och fick fram ngr länkar där jag klurade ut att man tom använde sig av e.coli-bakterier i någon form av läkemedel för hästar. Fast jag fattade inte riktigt vad det handlade om.

Vilka symptom får hästarna om de blir sjuka av vattnet. Min ena häst är jätte-jättekänslig i sin mage och kan bli rejält dålig av ett foderbyte till exempel. Jag är så rädd att han ska bli sjuk :(

Man kan lätt säga att vi är rejält arga :mad: på stallägaren, då vi inte alls blivit informerade om detta iförväg. Jag har själv druckit av vattnet för någon dag sedan, blev iof inte sjuk men drack heller inte så mycket.

Hoppas någon sitter inne med lite kunskaper i ämnet!
Sökte här på buke men fann inga inlägg med e.coli i.

Sv: E. coli i vattnet till hästarna

Tror inte det är nån stor fara men ni kan ju hålla lite extra koll.

Men FY vad ÄCKLIGT :crazy: Hade nog lutat mig över toan och spytt ifall jag hade druckigt de vattnet, hoppas du blev riktigt arg!! :mad:

Lycka till och hoppas hästarna klarar de fin! :)

Vi gjorde envattenkoll p åen brunn på gamla stället. Det framkom att det fanns en förhöjd e-coli i vattnet men det var tjänligt för människa. Moderskapet mycket misstänksam att så var fallet kläckte ur sig till apotekaren "ja ja, jag tror inte vi kommer ha det som dricksvatten men vi kan nog ge det till hästarna" varpå apotekaren utbrast "skall du ha ihjäl djuren? Vet du inte att de är mycket kännsligare än oss människor?"

Ingen av oss dog. Vare sig häst eller människa. Så om det är sant eller inte kan jag inte svara på.

E-coli i sig är oftast ingen fara men förekomst av E-coli i vatten indikerar att vatten är förorenat av avloppsvatten i någon form och därför kan innehålla andra, farligare organismer. Om vattnet i stallet inte anses tjänligt för människor skall man inte heller ge det till djuren.

Djur ska ha samma vattenkvalité som människa. Punkt slut:mad: Är vattnet otjänligt för människa ska det inte heller ges som enda vattenkälla till djur.

Djur ska ha samma vattenkvalité som människa. Punkt slut:mad: Är vattnet otjänligt för människa ska det inte heller ges som enda vattenkälla till djur.

Håller med!

Gamla bekanta till mig fick e-coli bakterier i sin brunn efter att hyresvärden kastat ut gödsel på gärdena innan tjälen gått ur. Så istället för att sjunka ner i jorden så rann det ner i deras brunn.

Tester gjordes och det visade på OTJÄNLIGT så det var bara för hyresvärden att köra ner vatten till mina bekantas djur (de körde ner en stor tank) från deras egen brunn som var oskadd.

Håller med!

Gamla bekanta till mig fick e-coli bakterier i sin brunn efter att hyresvärden kastat ut gödsel på gärdena innan tjälen gått ur. Så istället för att sjunka ner i jorden så rann det ner i deras brunn.

Tester gjordes och det visade på OTJÄNLIGT så det var bara för hyresvärden att köra ner vatten till mina bekantas djur (de körde ner en stor tank) från deras egen brunn som var oskadd.
Inte helt ovanligt att det blir så. Gamla vattenbrunnar grävde man ibland på de mest besynnerliga platser... Med enda vattenkälla menar jag att man inte kan hindra hästar att dricka ur diken och pölar om de önskar det, men de ska ha alternativet att dricka från "rent vatten". Kanske är bra att säga:bump:

Nu var det en hel del annat i detta hus som inte heller stämde riktigt, bla avloppet.

Att de ens kom på att det var något fel med vattnet var att det började lukta skunk när man spolade i kranen och vattnet smakade verkligen ÄCKEL! Det gick inte ens att brygga kaffe på för att smaken var så vidrig.
Och då gjordes det ett vattenprov.

Jag vill inte veta hur stor mängd båda människor och djur drack utav det vattnet innan någon förstod hur illa det var.

Men, som du säger så är det ett gammalt hus och någon la nog brunnen där det passade just då bara...
Att det sen kom en bonde som slängde gödsel på gärdena flera år senare hade man nog inte ens i åtanke då.

Be att få en kopia på vattenanalysen. Är vattnet otjänligt bör det inte användas till häst heller. Om det bara är spekulationer tycker jag att du ska ta ett prov.

Dricker man av vatten med för höga bakteriehalter finns risk för att man drabbas av akuta maginfluensasymptom, alltså kräks o har diarré. Hos häst kan den normala tarmfloran störas med risk för diarréer, kolik, kanske tom fång. Inte så bra alltså, men inte direkt vanligt heller.

Jag tror att det finns åtskilliga brunnar därute som innehåller för höga halter koliforma bakterier. Störst risk att drabbas av störningar i tarmen är om man inte är van vid vattnet. När magen väl vant sig så brukar man tolerera bakteriefloran.

Liknande trådar

Hästvård På måndag inväntar jag svar på blodproverna om min shetlandsponny har diabetes. Mycket kortfattat. Hon fick kraftig fång förra året...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 572
Senast: spaderÄss
·
T
Hästvård Jag ska försöka fatta mig kort. För en månad sedan fick min häst kolik. Stallägaren sa då att det kunde bero på många olika saker, t...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 393
Senast: Snuffsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar