Kolik av kallt vatten?

Sv: Kolik av kallt vatten?

Ja, verkligen! Djurmännsikor tycker jag över lag är lite mystiska ;) haha. Inte så att de är elaka, men de är lite.. egna. Mest äldre människor som har haft hästar hela sitt liv. det ska vara på deras sätt, även om världen har förändrats på 40år.

Kan ju tillägga att det inte finns något varmvatten i stallet.
Så det går varken att ge de varmt/ljummet vatten i hagen eller i boxarna. Dvs att de får näsan lika kallt vatten i boxen som de skulle få i hagen, förutom att hagvattnet skulle dra åt sig kylan i luften snabbare.

Kolik så här års brukar (så vitt jag förstått det) inte bero på akllt vatten - utan på att hästen vid knaggel och halka rör sig förlite.. Två stora saker för att förbygga kolik är ju mkt grovfoder (så tarmen får jobba) och motion (för att hålla igång allt)..

Är hästen akuttörstig för att den fått i sig förlite vatten och klunkar på snabbt kan kanske nedkylningen av tarmen ge kolik.. (usch, jag måste läsa på om kolik igen)..

Att hålla hästarna utan vatten är - i mina ögon - att tigga om prob.. så jag tycker du ska ta ett seriöst snack med henne...

Jag var och lyssnade på Sara Nyman för ett par veckor sedan. Hon berättade att hästar inte får kolik av kallt vatten.

Hon berättade vidare att alla hästar dricker "stötvis" dvs dricker mycket på en gång och sen ingenting på ett tag. Det är en anledning till att vattenkoppar med litet flöde är kass.

Gå och lyssna på Sara Nyman om ni får en chans. Hon slog hål på en hel del myter kring hästar och vatten den här eftermiddagen. Och hon gav en massa fakta runt vatten-träning-häst.

Kan ju tillägga att det inte finns något varmvatten i stallet.
Så det går varken att ge de varmt/ljummet vatten i hagen eller i boxarna. Dvs att de får näsan lika kallt vatten i boxen som de skulle få i hagen, förutom att hagvattnet skulle dra åt sig kylan i luften snabbare.

Du skall kanske vara glad för det, det finns massor av människor som ger sina hästar varmvatten ur kranen. Jag lovar att prognosen är klart sämre på en listeriainfektion än kolik!

Har hästarna ngt att tugga på i hagen så dom inte blir tomma i magen och frusna.....?
//Fpl

Enligt Sara Nymann som är veterinär och har doktorerat och skrivit en avhandling om Hästar och vatten skriver hon bla
"Tidiga tecken på ett för litet vattenintag är fodervägran och en
minskad urinmängd. Efter en period av ett minskat vattenintag kan prestationsförmågan påverkas och även leda till sjukdom, förstoppningskolik."
Själv har jag två st Thermobar och är helnöjd, hästarna dricker mycket mer nu än tidigare.

Nyp tag i hästens hud och se om den slätar ut sig med det samma, gör den det inte har hästen vätskebrist( någt grovt mätmedel men ändå lätt).

Det låter väldigt sunt och förnuftigt det du skriver.
Min häst motioneras varje dag, och om han vilar leder jag honom hellre en sväng än att bara släppa in honom i boxen.
I hagen kan de knappt röra sig, eftersom leran står de upp till hasorna. Så jag kan mycket väl tänka mig att du har rätt i det du skriver.

Att hetsdricka lär ju inte vara särskilt bra. og för att hästar dricker i perioder, men inte hetsdricker de upp 10liter så fort de kommer in.

Han har fri tillgång till hö i hagen, och får havre och betfor, med myyycket vatten till kvällsmat. jag blandar också i 1dl krossade linfrön i maten, för tarmens skull. och han har blivit mycket bättre av det. Så jag tror han är på rätt spår. har vart väldigt försiktig med havren, och har precis nått hans vanliga foderstat, efter en månad.

Jag ska prata med henne. Skriva upp på tavlan att alla måste vara noga med vattnet i hagen. och får jag ilskna kommentarer ska jag antingen flytta hästen, eller byta hage utan tillstånd :mad:
Att försöka svälta en häst på vatten löser ju liksom inga problem, snarare förvärrar de tycker jag.

kan ju lägga in som parentes, att när jag sa att min häst får linfrö, sa hon att det inte var bra för honom. För då var de tvugna att dricka så mycket vatten för att det inte skulle fastna i tarmen. Så ge de vatten då!!

Hrm.. jag är hjärtinnerligt tacksam för att min stallägare inte skulle våga säga sånt till mig.. han hade fått en rak höger.

En häst dricker nånstans mellan 40-60 liter per dag, beroende på väder och motion. Att inte ge en häst fri tillgång till vatten är i mina ögon jämställt med djurplågeri.

Vi hade en gång för flera år sedan en gammal Tant hemma hos oss.. så fort det blev knaggligt, halt eller "obekvämt" för henne att knalla runt i hagen fick hon kolik.. först trodde vi det berodde på frostgräset, men det visade sig vara motionsbrist :D Morsan fick gå med henne fyra timmar en julafton, hon band hästen runt sin mage och skottade snö.. :rofl: det såg rätt roligt ut och så här i efterhand är det ett fint skämt.

Mycket, mycket fibrer ska en sån känslig herre som din ha.. :D någon åsikt om din foderstat har jag inte.. men nog börjar jag bli rätt sur på din stallägare...

Jo, jag tycker liksom det samma. Det är förfärligt att så stora djur som ska ha så mycket vatten inte får tillgång till det. USCH!!

haha. Vad gulligt. Din mamma lär ha skottat rätt fort, om hon skull gå med ;) haha. Låter som en rätt bra morion i alla fall.

Alltså, han får ju mer mat så sett, men inget som är farligt för hans lilla mage. Har aldrig haft så här balanserad mage förr, det kan jag lova. Utom när han går på sommarbete då.

Jag börjar också bli rätt trött på det här. Hon sa för ett tag sen att hon hade glömt att köpa linfrö-olja som hon skulle ge honom. Hade hon tänkt säga det till mig, eller vad? Vill inte att han ska få någonting som jag itne vet om. Sen har jag hört att linfrö-olja är laxerande. Och han behöver det inte, speciellt itne nu när han får linfrö.

Låter nästan som du måste göra en ordentlig markering.. det är ju DIN häst.. hon ska hålla truten ang. honom... ärligt talat.. jag hade varit vansinnig, konstruktiv kritik är en sak.. men att neka en häst vatten baserat på en dum idé, köpa linfröolja utan att du visste om det osvosvosv...

Jiiis.... nog för att jag kan ha ett rätt ordentligt temperament.. men jag tycker det låter som om du verkligen, verkligen, verkligen behöver sätta ner foten ordentligt..

jag tror inte din "hyresvärd" har förstått att hon inte har med skötslen/fodret av sina inackoderingar att göra så länge hästägaren klarar det bra själv och inte ber om hjälp.

Fantastiskt bra att veta. Min häst med anlag för kolik (gammal och rör sig inte så mycket längre) visade nämligen tecken på kolik igår efter att han kommit in och druckit mycket. Törstig. Det gick faktiskt över ganska snabbt. Tack för upplysningen!

Jag är så himla dålig på sånt. Är väldigt tillbakadragen, och blir lättare arg inombords istället. Vilket jag vet är väldigt dåligt, och jag borde ta tag i det, men får ingen kraft.
Sen är hon en sån som skiftar humör i en handvändning, och att få henne emot sig är inget skoj alls. En i mitt stall har fått det, och visst jag gillar henne inte, men att prata illa om henne och hur hon behandlar sin häst, när hon inte är där.. det är elakt av en stallägare tycker jag.

Letar stall för fullt, och ska se o jag nu kan hitta ett dit jag vill flytta. Problemet är ju bara att jag inte har fått någonstans att bo ännu, och att flytta honom tidigare lär ju inte vara någon hit.
Sen att flytta honom fram och tillbaka är inte speciellt bra heller, eftersom han blir väldigt stressad vid nya miljöer.

Jag blir så trött på folk, som tror de vet och kan allt.
Hon engagerar sig liksom inte alls i något som har med stallet att göra. men verkar friskt veta hur man ska göra, och lägga sig i hur andra gör. Ibland kan det hända att man ser henne på helgerna, när hon kanske mockar till hästarna. Men hon är väldigt kär i hästar, och vill deras bästa.. men på fel sätt.
och visst hon hjälpte mig när min häst hade kolik, och det är jag otroligt tacksam för. Men det resterande liksom. nja, jag börjar må dåligt på allt. Vill helst inte "offra" min hästs hälsa för den sakens skull.

jag tror inte din "hyresvärd" har förstått att hon inte har med skötslen/fodret av sina inackoderingar att göra så länge hästägaren klarar det bra själv och inte ber om hjälp.

Nej, det verkar inte riktigt så.
Man kan ha åsikter om hur någons häst sköts, men man ska för tusan inte göra så som man själv tycker om ägaren sagt annorlunda. Frågar man är det ju självklart en helt annan sak.

hennes dotter vill börja rida min häst, och jag vill helst inte det av olika anledningar. Men den huvudsakliga anledningen är att jag inte tror att hon skulle göra så som jag sa till henne, utan på hennes eget sätt. Inte lägga på honom täcke, för att han inte behöver det, sluta ge honom linfrö för att hennes mamma sagt att det inte är bra, osv. Det är ju riktigt tröttsamt att det ska behöva vara så.

hoppas det löser sig snart för dig och du kan stalla in på ett bättre ställe.
dom får väl helt enkelt köpa (fler?) hästar och låta bli att försöka "ta över" sin/sina inackoderingar, jag hade absolut inte lånat ut min häst till dottern, troligt är ju att hon gör som hon blivit lärd.

jag och min vännina har våra hästar "ihop" (så vi kan dela skötslen) när jag hade gård va det bara vi 2 , nu hyr vi en lösdrift som vi själva sköter. blir minst tjafs/konflikter så (vi har ungefär samma "grundsyn" på hästhållning)

*kl*
Gäller det inte längre att man ska lägga lite hö i hinken eller låta hästen dricka med bettet i munnen om den är varm och får kallt vatten? Eller är det något som inte lärs ut längre, som så mycken annan gammal och beprövad kunskap? :confused:

Åååh, deet låter ju toppen.
Hade gärna också haft en häst med min kompis. men hon har ingen egen, utan rider en annan i stallet och så har vi ingen gård.
men jag skulle jättegärna vilja ha det allså. Vore ju helt underbart och få bestämma allting själv. Men som alltid i alla samanhang.. pengar :( isch.

Problemet är det också att jag verkar få alla i stallet emot mig i denna frågan. När jag frågar om vi ska gå ut med hinkar till hagen säger de bara; är det så smart? det var ju därför din häst fick kolik.
Men vad sjutton svarar man? de lyssnar inte när jag säger nej, utan låtsas inte om det. Jag frågar om de tycker det är bättre att de dricker ur lerpölarna, men de svarar inte på det heller. Vad ska man göra för att få de att förstå, att det inte var därför han fick kolik. Han fick det ju dagen efter han hade vart i hagen, när hovslagaren hade vart där och bankat, och han fick gå in i boxen igen.

men det är precis det jag menar. Hon skulle precis göra så som hon var uppfostrad till att göra, och min häst skulle inte få det han behövde. Men hon får inte det ändå av andra anledningar som jag kan säga istället :devil:

Senast ändrad av en moderator:

Jo, det var någon som skrev det är tror jag. Om höet i alla fall, och det låter ju som en bra idé :idea: Ska jag testa

vi har inte heller gård längre. vi åkte runt där det stod tomt och frågade om vi kunde få hyra och sköta oss själva. den plats vi hyr betalar vi 900 kr/mån. för och där har vi haft våra 6 hästar (förra veckan fick vi ta bort en så nu är dom 5 :cry: )

gårdsägaren uppskattar att vi har röjt markerna, fixat staket o.s.v
vi får "fixa" så som vi vill ha det.

skit i vad dom andra säger och ställ ut vatten till din pålle.

Ååh, det lter ju helt underbart. Så vill jag också ha det. men alla som har gårdad här omkring har redan hästar i sina stall. men det vore ju helt underbart att ha edt precis så som man själv vill ha det.

Nej, men usch då :( vad hemskt. Hoppas att hästen får det bättre i trappalanda nu då istället? Kom det som en chock? :cry:

Jo, jag ska göra det. Nu åker nämligen alla mna stallkompisar bort, och en tjej som rider stallägarens häst, ska komma och ta hand om den enes pålle. och hon och jag har ganska lika värderingar vad gäller hästskötsel, och hur stallet sköts i övrigt. Så henne har jag nog på min sida.

Liknande trådar

Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 951
Senast: Dopy
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 216
Senast: Efwa
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 923
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hästskrället dricker alldeles för dåligt, speciellt nu sedan det blev kallt :nailbiting: Tar bort is och fyller på med varmvatten ute 2...
2
Svar
38
· Visningar
3 783
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar