Kolik av kallt vatten?

Sv: Kolik av kallt vatten?

nä, det va väl ganska väntat. hon hade kvickdrag och denna "vinter" har inte varit riktigt "snäll". hon svarade inte längre på behandlingen, som hon dessutom gått på mer eller mindre sedan i höstas. varken lösdrift eller hösilage underlättade för henne längre :cry: så det va på veterinärens rekomendation att avsluta nu :cry:

Usch då.. jag lider med dig :(
vad är kvickdag? är det något de har lätt att få?
Det är så hemskt när man inte kan göra något.

Min gamla sköthäst dog för två sommrar sedan. De hade smitit ur hagen, och hon hann inte stanna för en sten utan slog huvudet i den. 1månad senare avlivades hennes mamma. Så det var väldigt tungt i stallet den sommaren. Usch, det är riktigt hemskt! Nu blir jag ledsen också :cry:

fy vad ledsamt för dig :cry: kvickdrag är väl en (gammal ?)benämning på luftrörs sjukdommar- typ bronkit

jag ger bara i hagen om det inte är för kallt, men i boxen får de ljummet - som jag kånkar!!

usch det är alltid sorgligt när hästar dör oavsett om de är gamla eller inte är det en vän man mister

ja, det är så himla tråkigt. Orättvist på något sätt.
Okej, vill absolut inte att min pålle får det. Vill inte att någons pålle ska få det. Det är så taskigt när man inte kan göra något åt det också.

Det var så hemskt, för den här lilla donnan var ängeln själv. Hon gjorde aldrig en fluga förnär, och hon tog hand om precis allt och alla.
Så himla orättvist!

Skit i vad stallägaren tycker i frågan om vatten...hon har liksom ingen talan. Hon är ju ändå inte engagerad i sina hästar o i stallet, så varför skulle hon plötsligt ha rätt att ha massa synpunkter på sina inackoderingar?

Senast ändrad:

hmm.. jag ar frågat mig det samma.
Såg idag att det fanns vatten i hagen (frusit såklart). men ändå. Kanske har nåååågon annan varit snäll nog att fylla på ändå.. :banana:

Pållarna så törstiga att de knackar hål på isen i hagen (i vattenpölarna) och slickar i sig det lilla vatten som kommer fram.
Vattnet i stallet har nu också frusit, och det blir besvärligare att bära ut till pållarna. Jobbigt med vatten ibland.

Senast ändrad av en moderator:

Hej Tebazz,
Min thermobara har inte kommit ännu, men jag pmar dig så snart det är på plats. Vi har nu kört stenhårt med ljummet vatten både ute och inne. Alltså kånkat för hand då förstås i dunkar hit och dit. Men det har det varit värt. Hon som drack för lite är som en annan häst nu. Dricker mycket, mycket bättre. Men som sagt, detta problem har vi inte haft tidigare. De andra har gnagt hål på isen. Man lär så länge man lever:-)

Låter jobbigt, men jag förstår er verkligen. Det är ju viktigt attd e får i sig vatten. Våra små pållar i hagen skrapar med hoven på isen (vattenpölarna), och slickar upp det lilla vattnet som kommer fram. Men vi får väl hoppas att det tinar upp snart, och att sommaren kommer strax.
Nästa år ska jag minsann köpa en sån vattenhink som du pratar om, låter ju otroligt bra.

Jag har en themobar på lösdriften och den är super! Fyller på den dagligen men de har alltid tillgång till vatten oavsett hur kallt det blir. :bow:

Ska också köpa en sån. Ska se om någon har lust att dela den med mig, eller om jag får ställa killen i en egen hage med den ;) haha :rofl:

*kl*
Gäller det inte längre att man ska lägga lite hö i hinken eller låta hästen dricka med bettet i munnen om den är varm och får kallt vatten? Eller är det något som inte lärs ut längre, som så mycken annan gammal och beprövad kunskap? :confused:

Sara Nyman tog upp detta som skrönor. Fakta är att:

*Hästar kan inte dricka för fort
*Hästar får inte fång eller kolik av kallt vatten

Detta är vetenskapligt framtagna fakta.

Liknande trådar

Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 951
Senast: Dopy
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 216
Senast: Efwa
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 923
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hästskrället dricker alldeles för dåligt, speciellt nu sedan det blev kallt :nailbiting: Tar bort is och fyller på med varmvatten ute 2...
2
Svar
38
· Visningar
3 783
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar