E.Akribori

M

Meja

Hej är det någon som har erfarenhe av Akribori avkommer? Har köpt en oinriden 4 åring e.Akribori. erkar bra i psyket.

Sv: E.Akribori

Jag rider en ibland och den är trevlig! Väldigt sansad både i huvudet och kroppen och rör sig grymt bra! Lite skarp bara i de situationer då den vill något som jag inte vill, men det är inte så att de inte går att ta sig runt.

HAR varit väldigt rå att hantera, men det beror nog mest på hur den hanterats tidigare. Nu en jättemysig häst att hålla på med.

Den har Sack som morfar och mamman är VÄLDIGT stark i sig själv, det är det som ligger närmast bakom...

Har rykte om sig att inte ge roliga avkommor, har nu bara sett en riden och där stämmer det. Resten är unghästar och man vet inte ridbarheten . Men det finns säkert trevliga men vet att en del har svårt att bli av med dem som ska säljas.

Min Akribori ett åring är helt underbar i psyket har aldrig varit med om en så stabil unghäst! Då fick jag ändå kommentaren "Hur vågar du lägga Akribori på det stoet" (syftar på hennes humör)

Ryktena om att Akriboris avkommor ska vara svåra är på väldigt lösagrunder av vad jag har fått höra från väldigt säkra källor:D

När jag var på Flyinges avelsclinic sa de att de har de haft några Akribori avkommor och ridit in och de var väldigt trevliga i psyket och lätta att ha att göra med samt rida in. Deras hästar går på lösdrift och är inte jättemycket hanterade innan de kommer in för inridning.

...i slutändan handlar djurens psyke till största del om hur de fostras...:angel:

Vi hade en akribori avkomma på inridning hos oss i våras. Hon hade tidigare varit hos en annan beridare som inte lyckades så bra med henne. Men jag gillade henna skarpt. En något osäker dam som hade potential att bli en riktig mardröm med någon som hantedae henne som kaxig, men som var helt underbar om hon hanterades med lugn och vänlig hand (dock med tydliga regler). Extremt ridbar och ovanligt tillgiven häst som inte var det minsta bufflig eller knuffig i sitt beteende. En sådan som försiktigt kunde smyga in sitt huvud i en famn och bara stå och njuta. Både jag och min sambo gillade henne skarpt. Inget supersteg i trav men trevlig skritt och galopp och bra bakben.
En av mina elever har också en akribori häst som vi ridit in tillsammans (han är nu 4). Var väldigt sent utvecklad, men börjar ta sig nu och kommer nog att bli helt ok. Har stått pga skada, men började innan dess visa lite steg i traven, och hopptekniken och galoppen är god.

/Marie

Har ett 4årigt sto efter honom. Ett mycket ranghögt sto, går i flock på 10hästar, det har aldrig varit tvekan om vem som bestämmer. Dock är hon snäll och trevlig mot människor ifrågasätter inte ledarskapet men då har vi varit tydliga med henne från första stund.

Att rida är hon oftast trevlig men kan bli ganska energifull uppåt. Var aldrig några problem att rida in henne men hon kan som "glömma bort" att man sitter på henne ibland :)

Har en valack född 2005 efter Akribori-Stanford. Han är HELT UNDERBAR! Alltid glad, social och positiv! Har aldrig krånglat och är inkörd som 2-åring och tömkörd som 1,5-åring. Nu är han sutten på som 3-åring och sadelvan. Ranglåg i hagen och snäll mot både hästar och människor. 172 cm manken. Grym kille! :love:

18230196.jpg
[/url][/IMG]

18230142.jpg
[/url][/IMG]

*lån*

Jag fick igår hem en 4-årig vallack efter Akribori - Briar som jag ska ha på foder en längre tid. Han reste lång väg, och har stått hos uppfödaren ända tills nu, men verkar hantera allt som händer (lång resa, nytt stall, ny människa..) med bravur. Blir spännande att se hur det utvecklar sig!

Slänger in ett par bilder på honom, eftersom jag bara haft honom sen igår så har jag tyvärr inga kanonbilder än :)

18219220.jpg

18218502.jpg

Känner två akribori avkommor. en 2 år och en 3 år. Båda har ett kanontemperament. Otroligt vänliga. Snygga är dom också :D

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 323
Utrustning Hej Denna ponny har en schleese dressyr sadel som ligger bra, söker efter en liknande hoppsadel men i en betydligt billigare prisklass...
Svar
0
· Visningar
252
Hästvård Hej ! Har köpt hem beckolja, djungelolja till att blanda medel mot flugor. Nu hittar jag inte receptet med hur mycket som är lagom, har...
Svar
0
· Visningar
224
Senast: Empalie
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 815
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar