Dyrt med häst 2 pass per dag?

Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

För att min häst är bäst!;)

I sthlm är det lätt att hitta duktiga medryttare som är villiga att betala. Alla vet hur dyrt det är.
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Nej det måste jag inte men om jag skulle vilja så vill jag kunna. Jag tänker att jag kommer att rida 5-6 dagar per vecka och vara ledig två. Så dubbel pass kommer det att bli en dag per vecka eller två
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Om den står på typ Ryttis måste det ju vara en fördel ju mer den får komma ut om dagarna, jag skulle verkligen inte vilja ha häst i centrala Sthlm, så funkar det för dina medryttare och du hittar någon som är villig att betala så lycka till.
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Det är klart du KAN. Om jag skulle känna för att rida en av de dagar min häst ändå gör "annat" (typ rids ut) skulle jag inte tveka!
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Jag tycker att det är exakt tvärt om.

Mina hästar blir bara bättre och mer lyhörda av att ridas av olika personer. När jag ridit gammelhästen själv ett tag så fastnar vi i mina brister, har jag då en medryttare eller så som har andra brister - men löser de knutar jag ställer till så är det bara stora fördelar
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Håller med cirkus. En enda ryttare för lättare över sina egna brister till hästen, jämfört med om det är flera ryttare med varierande brister som rider samma häst. En hästägare rider inte alltid sin häst bäst, även om den kanske känner den bäst.

Jag har sett flera exempel på där "dåliga" ryttare faktiskt rider en "svår" häst mycket bättre än de "duktiga" ryttarna. Ibland handlar det om att den "dåliga" ryttaren helt enkelt inte håller på och stör hästen på samma sätt. Hästen blir knappast förstörd av att ridas av olika ryttare, så länge man ser till att hästen får jobba på ett sunt och bra sätt.

/V
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Jag har sett flera exempel på där "dåliga" ryttare faktiskt rider en "svår" häst mycket bättre än de "duktiga" ryttarna. Ibland handlar det om att den "dåliga" ryttaren helt enkelt inte håller på och stör hästen på samma sätt. Hästen blir knappast förstörd av att ridas av olika ryttare, så länge man ser till att hästen får jobba på ett sunt och bra sätt.

/V

Fast då är den "duktiga" ryttaren knappast särskillt duktig om den stör hästen. Det där är sånt som oftast dom på en mera mellannivå gör, dom som vet hur det ska se ut men får inte till det.

Hästar kan definitivt bli förstörda av olika ryttare, alla hästar har inte psyken att klara av många olika ryttare hur bra dom än rider. Finns många duktiga hästar som inte kan ridas av alla duktiga ryttare hur rätt dom än gör pga att det inte fungerar på en annan nivå helt enkelt.
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Observera "" runt ordet "duktig". Jag vet inte vad du syftar till i det här sammanhanget, men jag menar vanliga hästar med vanliga ryttare i Sverige. Ingen elit hit eller dit, inte heller ovanligt instabila hästar med problem.

Antalet ryttare vi pratar om är ju heller inte 30 st olika i månaden, utan snarare ett par st kontinuerliga.

En häst kan bli förstörd av en enda ryttare, det behövs inte mer.

/V
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Tycker du ska följa din magkännsla vad som känns rätt för dig och din häst.
Två pass per dag är bra anser jag.
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Observera "" runt ordet "duktig". Jag vet inte vad du syftar till i det här sammanhanget, men jag menar vanliga hästar med vanliga ryttare i Sverige. Ingen elit hit eller dit, inte heller ovanligt instabila hästar med problem.

Antalet ryttare vi pratar om är ju heller inte 30 st olika i månaden, utan snarare ett par st kontinuerliga.

En häst kan bli förstörd av en enda ryttare, det behövs inte mer.

/V

Antalat spelar ingen roll tror jag, klarar hästen olika så klarar den nog många olika sålänge dom rider hästen rätt. Klarar inte hästen av olika så kan två stycken vara för mycket. Även vanliga hästar kan ha svårt för två olika ridstilar i veckan. Alla vanliga normala snälla hästar anpassar sig inte till ryttaren. Dom behöver inte vara problemhästar för att det inte ska gå att vara flera på dom.

En duktig ryttare för mig är en ryttare som känner av hästen och kan anpassa sig efter den, anpassa ridningen till hästen. En som faktiskt kan rida hästen i bra balans och en bra form, en sådan ryttare sitter inte och stör hästen för då är den inte duktig.
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 217
Senast: Shixle
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
858
Senast: Stekspaden
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 928
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp