Dyrt med häst 2 pass per dag?

Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Jag har varit medryttare i Stockholm. Beroende på var/hur du har hästen uppstallad kan det vara en fördel med dubbla pass. Många har ju väldigt lite utevistelse och rätt små hagar. Då är det bättre för hästen att komma ut två gånger än bara en gång, särskilt om medryttarna också vill rida ut.

Många vill dock rida runt för instruktör i ridhus eller som jag hoppa. Det är ialla fall det man betalar för. Då får du som hästägare räkna med att ta uteritterna själv om du inte hittar någon bra naturtörstande medryttare.

Men i Stockholm kan det gå. Alla vet att det är dyrt att ha häst och har du en bra häst kan du hitta betalande rätt duktiga medryttare särskilt om du stallar upp på en central ridskola.

I mindre orter är det mer medryttarna som kan ställa villkor. Jag betalar en närmast symbolisk summa nu för min medryttarhäst som ändå hoppar bra. Samma häst i Stockholm hade kostat mig flera hundra per pass.
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

KL.
Vad har TS ekonomi med frågeställningen att göra?
Varför ifrågasätter en del att TS vill spara pengar?

Till TS: jag ser inget problem med att hästen vissa dagar går två pass per dag. Jag ser heller inget stort problem med att hästen vissa dagar får två "träningspass" (antar att kommentatorerna menar två pass på ridbana) samma dag.

Det är väl som vanligt: man får bedöma förmågan och kunskapen hos de presumtiva medryttarna och välja den eller de som ser ut att rida trevligt på hästen.
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

*kl*

Om hästen för tillfället är en för stor utgift i sin helhet, kan inte halvfodervärd vara ett alternativ då? Det känns dels som ett pålitligare system än att ha flertalet ryttare som skall samsas om hästen och till och med lyckas göra detta på ett fungerande sätt på samma dagar och sedan så känns det spontant lättare att "hålla koll" på den som rider hästen om det bara är en ytterligare person.

För mig känns det inte som problemet är faktumet att hästen skall gå två pass per dag. Är det en sådan typ av häst som behöver stimulans och motion så är det ofta bara bra med rörelsen om den är varierande. Vi får väl förutsätta att ingen slänger upp en ryttare på sin häst utan att bedöma att denne inte kommer att tillfoga några ridmässiga problem. Problemet känns som om det ligger i att arrangera och schemalägga hela apparaten av personer som ska komma överens, vara nöjda, få ut det som de betalar för och hålla tider som passar med varandra. Är det inte då smidigare att en ytterligare person tar över en del av det ekonomiska och praktiska hästen vilket borde förenkla logistiken avsevärt. Är inte det kostnadslättnad nog så kanske helfodervärd under en period är ett alternativ för att verkligen spara in på utgifterna.
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Min häst hade mått toppen av att gå två pass om dagen. Ett lösgörande (antingen på bana eller ute) och sen ett "arbetsinriktat". Men tiden finns inte.

Dock ser jag inte riktigt varför du måste låta din häst gå två pass om dagen - måste du själv rida 7 ggr/v? Vill du inte själv ha lite "ledigt"?
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Jag uppfattar det som att hon vill ha flera medryttare, därav två pass om dagen...
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Jag har en delägare på min häst, och 1 dag i veckan har vi en extra tjej som rider ut eller hoppar honom, så vi är tre på min häst - och ändå ser jag inte att hästen ska "behöva" gå två pass om dan för det.

Men det är klart - ska man vara tio på en häst, då behövs det kanske?
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Absolut ska hästens välbefinnande gå i första hand, men hästar är olika individer och min häst är inte känslig för nya ryttare.

Jag kommer att prova och se hur han reagerar helt enkelt.
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Men hur många medryttare finns det som är riktigt duktiga och som vill betala för att rida?? De som är duktiga har antigen egna hästar eller så har de fullt upp med hästar som de rider helt gratis, och får träna som de vill.
Jag håller med.

När jag var yngre och hade medryttarehäst vid sidan om mina egna, så hade jag kunnat betala en slant för att få rida en riktigt välutbildad häst! Som jag kunde rida för tränare med där hästen verkligen redan kunde en hel del.
Men inte annars.
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Jag har diskuterat upplägget med mina medryttare och de verkar inte ha ngt emot det. Jag riktar in mig på att börja med tre medryttare och så får man se därefter hur hästen känns och hur det fungerar.

Jag har en häst som står uppstallad centralt i sthlm så det är väldigt lätt att hitta duktiga flexibla medryttare.
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Men två pass per dag kommer hästen endast gå en eller max två dagar per vecka och då jag har ett väldigt flexibelt jobb ser jag inte att detta är ett problem då mina medryttare rider kvällstid.
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Intressant att du skriver det här om två pass för jag har nämligen oxå hört detta av några som varit på en clinique.

Jag tror att det är bra för hästarna att röra på sig och med en vettig planering tror jag att det kan gå fint.
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Jag har råd att ha häst, men som sagt behöver spara till hus och försöker att spara in så gott det går.
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Jag tror att upplägget är viktigt, men som sagt tror inte att det kommer att vara några problem att hålla honom motiverad med roligt jobb!
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Jag har tänkt mig tre medryttare. Ja, det blir en del planering och schemaläggning, men det är jag van vid. Tycker om att planera och att ha struktur.
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Jag har redan kommit överens med mina medryttare om att jag kommer att ha ett ridschema varannan vecka rider de ut och varannan inne och så får jag lägga upp ridning efter det.
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Nä, ridskola känns inte lockande. Känns bättre att ha samma ryttare hela tiden. Men jag förstår poängen, men känner mig trygg med att jag har hittat ansvarsfulla medryttare.
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Jag kommer att rida 4-5 dagar per vecka och kommer att ha medryttare 3 dagar en gång i månaden kommer varje medryttare att köra ett vilopass (ute skritt och joggning) aktiv vila.

Känner inte att jag vill sälja älskar min häst och att rida och därför försöker jag att lösa det med fler medryttare under tiden vi sparar till hus.
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Visst finns det billigare stall, men det är både jag och hästen som ska trivas.
Jag blir omotiverad om jag står i ett stall utan ridhus och träningsmöjligheter och då blir det bara ännu dyrare att åka iväg med bensinpengar och hyra transport.

Jag förstår inte ens varför du bryr dig om hur många medryttare andra har. Så länge hästarna inte far illa lägger jag mig inte hur folk sköter sina djur. Hade jag haft ett halvtidsjobb så skulle jag gärna tagit hand om min häst helt själv, men jobbar man 60h/vecka och har man även en familj att tänka på så kan man inte vara egoistisk och sätta sina egna intressen först varje dag man behöver kompromissa.

Att ha häst är för mig som ett beroende, ett bra beroende. Jag älskar det! Jag kommer att försöka att hitta lösningar som gör att jag har möjlighet att ha kvar min häst, men ändå kunna spara!
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 217
Senast: Shixle
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
858
Senast: Stekspaden
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 928
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp