Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej,
Det är dyrt att ha häst. Därför funderar jag nu på att skaffa flera medryttare och tänker att hästen skulle kunna gå dubbelpass ett par ggr i veckan. Jag tänker ett pass på förmiddagen och ett pass på eftermiddag. Vad säger ni om detta? Jag vill inte slita ut min häst men tänker att man får planera ridningen så att han inte går inne exempelvis båda passen samma dag osv.
Tacksam för att höra era synpunkter gällande att rida sin häst två pass per dag.
Hej,
nej, inte som en överraskning, men flyttar man från småstad till storstad så är det en betydlig skillnad. Skaffar man en sambo som man vill spara till hus med i en storstad där man behöver en handpenning på 500 000 kr så behöver man spara in pengar på alla sätt det är möjligt.
Ja, man vet aldrig hästen kan även bryta benet i hagen och jag kan ha en medryttare som har otur och skadar honom. Eftersom som jag arbetar med att göra personbedömningar dagligen gör jag bedömningen att jag kan urskilja vettiga medryttare från ovettiga medryttare, sen kan allt hända... även mig.
Det finns de som vill ha medryttare för ekonomins skull och det finns de som vill ha medryttare för att frigöra tid för annat. Vad orsaken är spelar väl ingen roll? Huvudsaken att man hittar en lösning som passar en själv.Medryttare ska inte finnas där för du behöver pengar utan för du behöver avlastning!
Skaffa billigare stallplats, köp mindre saker åt hästen, sänk i värsta fall försäkringar.
Hmmm för hus på 5 milj kräver bankerna generellt 1,25 milj i handpenning. Om man ska få ner det lär det behöva vara ett hus i ett attraktivt område och det får du knappt under 5 milj i Sthlm.
Zaida - Som många andra skriver så mår inte hästen illa av 2 pass om dagen. Däremot kan den lätt bli avtrubbad för dina hjälper (tänk ridskola).
Handpenningen brukar väl vara 10% av köpeskillingen? Eller är det andra normer i storstäderna? Jag har ingen som helst aning, vet bara hur det har sett ut när vi har letat och när man kikat i annonser...
Den duktiga, seriösa medryttaren som dessutom vill båda betala och anpassa sig efter ägaren känns som en utopi.