Dyrt med häst 2 pass per dag?

Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Ja, du får att alla hästar går att motivera om det känns bra för dig.
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Hej,
Det är dyrt att ha häst. Därför funderar jag nu på att skaffa flera medryttare och tänker att hästen skulle kunna gå dubbelpass ett par ggr i veckan. Jag tänker ett pass på förmiddagen och ett pass på eftermiddag. Vad säger ni om detta? Jag vill inte slita ut min häst men tänker att man får planera ridningen så att han inte går inne exempelvis båda passen samma dag osv.

Tacksam för att höra era synpunkter gällande att rida sin häst två pass per dag.


Dubbelpass är ofta bara bra, så länge det är vettigt upplagt. Men hur många medisar hade du tänkt dig? Två, tre, fyra? Det blir lite pussel med schemaläggning kanske. Medis X har hästen måndag 08-11, medis Y måndag em 15-18... Men visst. kommer ni överens och alla medisar följer träningsplanen så varför inte.

Sedan finns möjligheten att låta hästen gå lektion, stalla upp på en ridskola. I så fall så finns en ridlärare med hela tiden och ser till att inga konstigheter sker. Många här har sina privathästar så, att de går lektion två dagar i veckan eller liknande. Men det kräver att hästen pallar att anpassa sig till olika ryttare.
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Jag har ridit flertalet hästar som behövt gå två timmarspass två gånger dagligen för att må bra i skallen.
Det finns hästar av olika modeller. Min egen skulle jag aldrig rida mer än en gång per dag. Jag startar inte ens
två klasser på tävling på henne.
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Hej,
nej, inte som en överraskning, men flyttar man från småstad till storstad så är det en betydlig skillnad. Skaffar man en sambo som man vill spara till hus med i en storstad där man behöver en handpenning på 500 000 kr så behöver man spara in pengar på alla sätt det är möjligt.

Ja, man vet aldrig hästen kan även bryta benet i hagen och jag kan ha en medryttare som har otur och skadar honom. Eftersom som jag arbetar med att göra personbedömningar dagligen gör jag bedömningen att jag kan urskilja vettiga medryttare från ovettiga medryttare, sen kan allt hända... även mig.

Kankse inte hör till saken egentligen, men om man behöver hjälp med ekonomin till hästen så varför titta på så dyra hus som kräver 500 000 i handpenning? Även om det är en storstad så måste det ju finnas bostäder för under 5 miljoner?
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Hmmm för hus på 5 milj kräver bankerna generellt 1,25 milj i handpenning. Om man ska få ner det lär det behöva vara ett hus i ett attraktivt område och det får du knappt under 5 milj i Sthlm.

Zaida - Som många andra skriver så mår inte hästen illa av 2 pass om dagen. Däremot kan den lätt bli avtrubbad för dina hjälper (tänk ridskola).
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Medryttare ska inte finnas där för du behöver pengar utan för du behöver avlastning!

Skaffa billigare stallplats, köp mindre saker åt hästen, sänk i värsta fall försäkringar.
Det finns de som vill ha medryttare för ekonomins skull och det finns de som vill ha medryttare för att frigöra tid för annat. Vad orsaken är spelar väl ingen roll? Huvudsaken att man hittar en lösning som passar en själv.:)
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Jag ser inte problemet i att ha 2 medryttare och låta hästen gå 2 pass/dag vissa dagar. Och jag tror verkligen inte, som vissa verkar tro, att hästen mår dåligt av det om orsaken är att du vill få lite mer pengar ;)

Det du kanske ska tänka på är att det nog är du som får anpassa dig, inte medryttarna. Om medryttaren t.ex. vill rida dressyr på eftermiddagen kanske du får ta en lugnare uteritt på förmiddagen och så. Men att gå två pass om dagen tror jag de flesta hästar (så länge de är friska såklart) bara mår bra av.
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Hmmm för hus på 5 milj kräver bankerna generellt 1,25 milj i handpenning. Om man ska få ner det lär det behöva vara ett hus i ett attraktivt område och det får du knappt under 5 milj i Sthlm.

Zaida - Som många andra skriver så mår inte hästen illa av 2 pass om dagen. Däremot kan den lätt bli avtrubbad för dina hjälper (tänk ridskola).

Handpenningen brukar väl vara 10% av köpeskillingen? Eller är det andra normer i storstäderna? Jag har ingen som helst aning, vet bara hur det har sett ut när vi har letat och när man kikat i annonser...

Jag tror inte heller att hästen far illa av att ridas flera gånger om dagen, det skulle jag själv gärna göra om jag hade tid och ork. Det man får tänka på är väl kanske att hitta ryttare som har någorlunda lika tänk och ridstil.
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Handpenningen brukar väl vara 10% av köpeskillingen? Eller är det andra normer i storstäderna? Jag har ingen som helst aning, vet bara hur det har sett ut när vi har letat och när man kikat i annonser...

Vi har just köpt gård i västernorrland och här behövde vi lägga 25% i kontantinsatts. :)
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Att hästen med vettig planering skulle må dåligt av 2 st ridpass per dag tror jag inte. De flesta hobbyhästar rids oftast för lite.

Hästar kostar, som någon skrev ökad ridning kan öka risken för skador eller snabbare utbyte av utrustning. Kontrollera dina utgifter på hästen.

Så länge du sätter hästens hälsa i första hand så tror jag det går bra vad än du bestämmer dig för:)
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Jag tycker att det påverkar negativt att flera rider eftersom vi alla ger hjälper olika och det är lite av poängen med att ha egen häst att man faktiskt får styra det som man vill.
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Det har ändrats vad jag vet. I vårt område får vi generellt låna upp till 85% om betalningsförmågan är god men bankerna ser helst inte belåning över 75% på bottenlån.
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

*kl*

Du kan inte hitta någon vettig ridskola där du kan stalla upp din häst mot att den går med i verksamheten någon dag i veckan? Det borde i alla fall få ner stallhyran rejält och då har du ridningen 'kontrollerad' av ridläraren.

På min dotters ridskola skulle jag lätt kunna göra så för där vet jag att hästarna har det kanonbra, men min häst är inte en häst som skulle passa på ridskola.

Jag skulle själv inte kunna med att ha en massa olika folk som sprang runt hästen och höll på med henne. Mina hästar är ju som jag vill ha dem, jag vill inte att någon får för sig att uppfostra min häst av någon anledning.
Självklart får stallägare/den som hanterar dem säga åt dem om de skulle uppföra sig illa, men jag vill inte plötsligt ha någon som tycker att hästen minsann ska gå 5 meter bakom alltid, eller något dylikt. Och sen kanske dessutom flera olika som har olika idéer...:/

Det är inget för mig som sagt, men har du en häst som klarar av det livet så kan det ju funka.
Tror inte att en häst tar skada av att gå två gånger om dagen, men frågan är ju hur den går.

Ridskola tycker jag låter som att det skulle passa dig att ha ett samarbete med. Annars kanske du kan skaffa en delfodervärd som betalar mer men har mer att säga till om. Att ni delar häst s.a.s.
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Ett tips: tänk igenom varför du har hästen. Som det verkar på ditt inlägg så kommer det nästan bara vara medryttare som rider din häst?
Då kanske det är läge att sälja istället och vara hästlös under tiden ni sparar till boende.

Det är inga problem att vara hästlös ett tag, tvärtom man hämtar massor av energi och idéer inför nästa hästköp. Så sparar du ju samtidigt till något bra för framtiden också. :)
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Delvis kl

Min skulle nog gärna gå två pass, om det var två varierade pass. Tex ett dressyr och ett skritta ut i skogen. Men någon medryttare vill varken han eller jag ha....

Jag tror inte hästar mår bra av att ridas av massa olika människor hela tiden.
Vet att vissa stockholmare har 4-5 olika som rider och sköter samma häst (varför ens skaffa häst när man varken har tid eller pengar??). Visst de TÅL det, hästar tål en hel massa, men det betyder inte att det är bra. Alla rider olika och det blir ganska förvirrande för hästen så sant man inte hittar någon som rider på samma sätt som en själv gör. Och jag tror det är svårt att hitta en medryttare som båda skall betala och sen inte ens få rida som den vill!

Medryttaren gör ju ägaren en tjänst, hjälper till att motionera hästen.
Jag fattar inte ens hur någon vill vara betalande medryttare, då får man mer ut av att rida lektioner varje dag på en bra ridskola!

Om du tänker på hästens bäste mår den förmodligen bättre av att flytta till ett stall med minder faciliteter, det finns stall i Sthm som inte kostar 10.000 i mnd.
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Men hur många medryttare finns det som är riktigt duktiga och som vill betala för att rida?? De som är duktiga har antigen egna hästar eller så har de fullt upp med hästar som de rider helt gratis, och får träna som de vill.

Varför skulle de betala för att rida TS häst?

Den duktiga, seriösa medryttaren som dessutom vill båda betala och anpassa sig efter ägaren känns som en utopi.
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 217
Senast: Shixle
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
858
Senast: Stekspaden
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 928
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp