Dyrt med häst 2 pass per dag?

Zaida

Trådstartare
Hej,
Det är dyrt att ha häst. Därför funderar jag nu på att skaffa flera medryttare och tänker att hästen skulle kunna gå dubbelpass ett par ggr i veckan. Jag tänker ett pass på förmiddagen och ett pass på eftermiddag. Vad säger ni om detta? Jag vill inte slita ut min häst men tänker att man får planera ridningen så att han inte går inne exempelvis båda passen samma dag osv.

Tacksam för att höra era synpunkter gällande att rida sin häst två pass per dag.
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Medryttare ska inte finnas där för du behöver pengar utan för du behöver avlastning!

Skaffa billigare stallplats, köp mindre saker åt hästen, sänk i värsta fall försäkringar.
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Nog klarar en häst att gå två gånger per dag, se på ridskolehästar.
Jag rider min häst ibland 2ggr per dag.

Men jag antar att du vill ha betalt av medryttare, och då vill de nog ha en viss frihet i sin ridning. Det kanske inte alltid är så lätt att åstadkomma om 2 olika ska rida på en dag, det känns inte heller riktigt snällt mot hästen.
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Att det är dyrt med häst borde väl inte komma som någon överraskning?
Hästen dör förmodligen inte av att ridas 2 ggr/dag -men vad är anledningen? Att du vill ha pengar?
Du kan ju prova ett tag och se hur hästen mår av det.
Största risken är ju att du riskerar att bli med oärliga medryttare (som ljuger om vad de gör osv) och att hästen ledsnar på att hela tiden ridas av olika människor.

Men då hoppas jag att du har vett nog att säga ifrån till medryttarna om hästen inte orkar/vill längre, och inte bara stirrar dig blind på pengarna du får från dmedryttarna.
Tänk också på att ökad ridning ger ökat slitage på hästen, och att alla kanske inte rider på samma sätt eller enligt dina önskemål (det kan du ju bara veta om du själv är med när de rider - konstigare saker har hänt).
Därmed ökar även skaderisken, och behovet av försäkring samt. buffert för vet.kostnader (såvida det inte är uppenbart att någon av medryttarna faktiskt har ridit sönder hästen "med flit" så lär ju du stå för kostnaderna)
Och då kanske det inte längre är värt de där extra :-/månad som du får från dem?

Om du ska ha medryttare så se även till att ha ordentliga och individuella kontrakt så att var och en av er vet vad som gäller under ert samarbete.
 
Senast ändrad:
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Hej,
tack för ditt inlägg.

Det kanske är din sanning, men inte min. Som du säkert har förstått på mitt inlägg så är anledningen till att jag har medryttare både för avlastning och pengar.
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Hej,
jag funderat på detta och tror att planering kan vara lösningen.
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Kan det inte iaf räcka med en medryttare?

Hästens väl måste ju komma i första hand.
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Hej,
nej, inte som en överraskning, men flyttar man från småstad till storstad så är det en betydlig skillnad. Skaffar man en sambo som man vill spara till hus med i en storstad där man behöver en handpenning på 500 000 kr så behöver man spara in pengar på alla sätt det är möjligt.

Ja, man vet aldrig hästen kan även bryta benet i hagen och jag kan ha en medryttare som har otur och skadar honom. Eftersom som jag arbetar med att göra personbedömningar dagligen gör jag bedömningen att jag kan urskilja vettiga medryttare från ovettiga medryttare, sen kan allt hända... även mig.
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Hästen kommer inte må dåligt av att gå 2 pass per dag.. majoriteten av folk rider alldeles för lite och med alldeles för låg intensitet för att det ens ska kunna räknas som arbete för en häst.

Dock tror jag inte att medryttarna kommer uppskatta upplägget då dom troligtvis vill känna att de dagarna dom har hästen är deras dagar att göra vad dom vill på.

En del ryttare/tränare säljer dressyr/hopplektioner på deras välutbildade häst för att få ihop pengar då är det ett mkt bättre upplägg men det förutsätter ju att man är duktig nog på att ge lektioner så att ryttarna får ut något av det.
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Jag tror två pass hade varit bra för dom flesta hästar, en uteritt på morgonen och kanske lite träning på kvällen, däremot två träningspass tror jag inte på. Sen får det ju vara en häst som har lätt att växla mellan två ryttare såpass ofta, annars blir det orättvist mot hästen.

Men att hitta folk som bara tex rider på morgonen och sen hitta folk som bara vill rida på kvällen och dessutom komma överens om vad dom ska göra, det kan bli svårt.
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Jag tror det är viktigt att tänka på att hästen är ett tåligt och starkt djur, och som fler tidigare skrivit så rids ju ridskolehästarna både mer än ett pass och med olika ryttare på ryggen. Det många privatryttare gör fel (tror jag) är väl just att de rider hästarna för lite, lägger in vilodagar i tid och otid så fort hästen tränats lite. Det beror såklart mycket på hästens form och kondition också. Vänjer man den vid att ridas två pass/dag ska det ju inte vara några problem.

Olika ryttare kan ju fungera bra eller mindre bra men det beror ju helt på vad hästen känner. Vissa hästar trivs ganska bra som ridskolehästar då de rids av betydligt fler olika ryttare. Tipset är väl också att man är med i början när medryttaren rider och kommer med synpunkter på hur man vill att hästen ska ridas. Gör man det, skriver kontrakt, har god kontakt och hästen trivs så varför inte?
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Som många andra skrivit så mår nog inte hästen dåligt av att gå 2 gånger per dag. Men att ha med medryttare för att ha råd att ha hästen känns inte helt ok.
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Som många andra skrivit så mår nog inte hästen dåligt av att gå 2 gånger per dag. Men att ha med medryttare för att ha råd att ha hästen känns inte helt ok.
Det beror väl på? Det ska ju självklart inte vara så att pengar styr så att hästen kan ta skada på grund av det.

Tips till TS är väl annars att medryttaren mer eller mindre delar hästen med TS - och betalar därefter. Om pengar är det största problemet. (Det där med två ridpass också, det finns ju faktiskt folk som trivs bra med att enbart rida ute i skogen/ utan högre krav).

Många som har medryttare vill ju även ha avlastning gällande ekonomin och tar betalt av den anledningen - tycker inte att det är något fel i det. Bara det funkar och ej riskerar hästens välbefinnande (som jag skrev innan)
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Hästen vet ju inte skäl till varför man har medryttare. Så jag tror inte hästen far illa om det är så att matte har det för att få lite mer inkomster än om det är för att matte inte hinner rida mer själv.

Hästen mår heller inte dåligt av att gå två pass per dag.

Däremot kan jag likt andra tänka mig att en del medryttare har problem med upplägget. Och jag personligen hade inte valat ha fler som rider min häst iom att det skulle göra att jag fick åtgärda så mycket då jag själv rider. Jag förutsätter alltså här att det är frågan om fler än en medryttare. Men jag kan ha missförstått iom att jag är trött.

Jag ser inget fel i att ha medryttare får att få mer pengar in. Förutsatt att man inte står och faller med det liksom..

Personligen vill jag inte alls ha medryttare. Men att andra har det är fine by me. Varför de har det lägger jag mig heller inte i. Så länge hästen mår bra är det väl helt ok.
Ibland låter jag elever rida lektion på någon av mina. Det är bra för eleverna och framför allt därför jag gör det. Men det är ju inte helt trist om hästarna faktiskt drar in pengar och inte bara äter upp dem. :p
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Som många andra skrivit så mår nog inte hästen dåligt av att gå 2 gånger per dag.

Men kommer hästen vara nog motiverad för att gå två pass om dagen undrar jag?
Min ena skulle ställa sig i ett dike och sura om hon var tvungen att gå två ggr/dag :grin:
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Jag tror det är en vana för hästen. Man får helt enkelt mjukt vänja in den, så går det alldeles utmärkt. Jag t ex longerar min på morgonen 3 dagar / vecka o rider sen träningspass på kvällen varje dag, lugnare en dag/v. Varierar passen efter vad jag tycker vi behöver öva på. Det funkar hur bra som helst. Kommer öka på med dubbla ridpass när semestern kommer. Tanken är att jag vill han ska orka med två pass per dag, när man åker iväg på clinic blir det ju två (ganska rejäla) pass dag i två eller tre dagar och då är det ju bra om hästen e van. Annars får man ju inte ut allt av träningen.
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Och för mina funkar det super att gå flera gånger. Man får ju se till att inte göra samma sak hela dagen bara.
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Det beror ju helt på hur och vad man tränar. Och då inbakat i det hur man motiverar hästen.

En häst som gillar sitt arbete och från början skolats rätt skulle inte må dåligt av två pass om dagen om man skolar in den på det korrekt.

Jag vet en hel del hästar som tränas så. Och gillar sitt arbete lika mycket för det.
Sen vet jag hästar som rids 3 ggr/v och inte ens står ut med det. För att de tränats fel och har negativt bagage kring ridning, förutsatt att de är friska, sunda och i normal ålder.

Jag rider ibland vissa hästar dubbla pass per dag. Vissa regelbundet. De är samtliga välmotiverade till jobb.
Vissa mår bäst av den stimulansen psykiskt. Och vissa behöver det för att orka med såna clinics Kookaburra pratar om eller tex långritter.
 
Sv: Dyrt med häst 2 pass per dag?

Jag har hittills inte mött någon som inte går att motivera.
Vissa är givetvis svårare(vissa tar det tid med och kräver kunnande kring hästens psyke och träningslära). Men omöjliga har jag inte stött på. Däremot många ägare som tror deras häst är omöjlig, ovanligt lat/bekväm etc.
I stort sett alltid visar det sig bero på att de själva befäst det beteendet och "belönat" det i hästen. Omedvetet givetvis!
Däremot är ägarna vääääldigt övertygade länge om hur hästen ÄR som person. Och det är det som man som tränare egentligen får jobba mest med. Att få människan att släppa det där och sluta acceptera och vaggas in i att hästen skulle vara extremt lat.
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 217
Senast: Shixle
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
858
Senast: Stekspaden
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 928
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp