Dyrt eller billigt?

Sv: Dyrt eller billigt?

Det som får kosta är hästens sadel. I övrigt köper jag mycket till lägre pris, men det är viktigt att passform och funktionalitet är bra. Det ska vara en hyfsad kvalitet. Träns, schabrak, grimmor (läder), täcken, mm köps till lägre pris. Favorittränsen kostade 98 kr för det som var nytt samt ca 70 kr för ett begagnat. Ridbyxor köper jag gärna på rea för där vill jag också ha rätt bra kvalitet. Tradera är bra. Där finns företag som säljer bra saker både till häst och ryttare. Där kan man göra fynd. Ridkläder, tröjor och jackor köper jag ofta på Hööks eller Börjes till väldigt bra priser. Billigt behöver inte alls vara dåligt. Har inget behov alls av att ha speciella märken. handlar heller inte utrustning så ofta för det jag har håller oftast bra.

Senast ändrad:

Det jag kostar på är

-Sadel
-Utetäcken
-Ridhjälm
-vinterjacka
-Regnkläder
-Ridbyxor
-Skor
-Hindermateriel
-Tyglar

När man har 5 hästar och är så mycket i stallet/rider så mycket så är ens egna kläder och utrustning jätteviktig, det måste vara saker som håller. Skor där sulan lossnar efter två månader, jackor med trasiga dragkedjor är meningslösa. Dvs jag köper aldrig kläder på h**ks o b*rjes...

Allt annat kan jag väl köpa lite sämre kvalitét. Träns syr jag själv i bästa läder. Schabrak o grimmor är förbrukningsvaror, de handlar jag gärna billigt på rea. Lixom fleecetäcken.

Viktigast är passformen sen om det är dyrt eller billigt det är en annan femma.

Utrustningen skall sitta klockrent och sen om det är märkesutrustning eller ej det kvittar.

Sadlar vill jag ha märkes (kvalitétsaker) på det är för mig den viktigaste utrustningen hästen har. Den påverkar hästen mkt och vill inte ha någon billig skit typ pappsadel som kan skada hästen i ryggen.

här blandas de från börjes till dom dyraste märkena! Beror helt på vad de är för något. Sadel, hjälm och tävling/träningsutrustning är oftast av dyrare märke. Beror också på vad de är för häst som ska ha sakerna, tex min unghäst har bara täcken från horseware, shires dyon m.m medans ponnyn som förstör täcken mest hela tiden har täcken från hööks, grimmor tycker jag är helt onödigt att köpa dyrt eftersom dom ändå blir skitiga efter en dag i hagen. Transportgrimma är en anna
n sak. De kan man köpa dyrare. Har haft grejer från hööks som varit bättre än dyra saker,

Jag köper billigt om det är förbrukningsvaror och dyrt om det är sånt som är tänkt att hålla för att användas länge. Förbrukningsvaror kan vara allt från putssvampar, grimmor att ha i hagen eller hemmaridstövlar som jag vet att jag inte kommer orka putsa ordentligt efter varje gång jag hoppat av i leran på stallplanen. När det kommer till andra saker så föredrar jag att ha få grejer som håller för att användas ofta. Jag är inte världens mest organiserade person så har jag för mycket saker så slutar det bara med att jag tappar bort eller inte hittar nåt så att jag ändå måste skaffa en ny. Dock så är jag bra på att spara kvitton och det är lite lättare att motivera ett byte av en sak som gått sönder om den var lite dyrare.

Sadel och pad är snordyra. Huvudlaget är i medelpris medan tyglarna är lite dyrare (ville ha en speciall tjocklek och styvhet med rätt tyngd i tygeländarna). Bett lägger jag lite mer på men då hästen trivs ypperligt med bett från både Globus och HorsePower ser jag ingen anledning att köpa 2000 kr bett.
Lindor köper jag vanliga akryl eller fleece lite billigare typ Hansbo eller nåt. Bakbensskydden är Classic Equine Legacy och lite dyrare.
Min hjälm var dyr och annars rider jag i jeans. Täcken använder han knappt men har ett Bucas och ett Hööksnånting samt nåt ylle och fleece märkeslöst.

Så sammanfattningsvis är jag beredd att lägga pengar där det spelar roll men köper gärna billigt där det spelar mindre roll. Eftersom ett par akryl- eller fleecelindor av medelmåttlig kvalitét håller många år åt min häst så ser jag ingen anledning att köpa dyrare.

Dom största pengarna går ju defenitivt till sadel.
Träns brukar också sluka lite pengar.

Täcken kan jag lägga en extra slant på om det är bra kvalité.
Hjälmen kan jag faktiskt också betala lite extra för.

Däremot grimmor,grimmskaft,lindor,ridbyxor,hanskar och sånt lägger jag inte mycket pengar på.

Sadel då såklart. Utetäcken lägger jag alltid rätt mkt pengar på. Övriga täcken är inte lika viktiga. Träns lägger jag inte en massa pengar på, har några som kostat ett par tusen styck, men jag tycker inte läderkvaliten skiljer sig från billigare träns. Däremot gör det ondare i själen när exempelvis tyglarna går sönder. Schabrak lägger jag inte mkt pengar på. Jag vill ha dom enfärgade utan någon logga. Benskydd lägger jag inte heller ngn förmögenhet på. Jag tycker passformen och kvaliten på Eskadron är alldeles utmärkt.

Köper både dyrt och billigt. Mer dyrt än billigt tror jag ;)

Sadlar vill jag ha hyffsade iaf, men har många hästar så har inte råd med några jättedyra, de som används i dagsläget är iaf 2st albion, 2st zaldi, prestige och M&N. (vissa köpta nya och vissa begagnade).

Träns: vill jag helst ha av dyrare märke, köper dock billigare ibland men har varje gång nästan blivit besviken på både passform och kvalité.

Täcken: Dyra, köper nästan bara horseware pga deras överlägsna hållbarhet och passform.

schabrak: samma som med tränsen har på senare tid köpt några billiga från ullared och hööks som jag tyckte var fina och kunde duga bra till vardags, men passformen är inte okej så använder nästan bara mina fina märkesschabrak!

Så det som köps billigt är väl typ grimmor, grimmskaft och ev benlindor kanske? (gillar dock equilines lindor mest tror jag.)

Ridbyxor har jag massor av pikeur i olika färger, de är i princip outslitliga tycker jag! Köpte förra året två par kingsland , ett par JW och ett par Gersemi, helt okej även de JW passade dock inte min kroppsform tror jag.

Jackor och stövlar vill jag också ha dyrare.

Handskar kör jag på billiga från ullared då den ena alltid brukar försvinna rätt fort.

Och toppar och tröjor är blandat både billigt och dyrt.

Att utrustningen passar är mitt prio ett.
Betalar dock gärna mer för läderprylarna (sadel, träns, stövlar osv) då de håller längre och har en mycket bättre kvalité.

*KL*
Transport Fautras, Sadlar Amerigo och Röösli samt täcken, huvudsakligen Horseware är det som köpts av dyrare märken.

Resten lägger jag väldigt lite pengar på, har träns inköpta på 1980-talet för 100-lappen som är jättemjuka och fina i lädret fortfarande. Jag använder enbart lädergrimmor, bunkrar upp med GeKås 70-kronors i hyfsat mjukt, tunt läder - dessa går sönder lätt om hästen fastnar, vilket är huvudsaken för mig. Det slängs några grimmor per säsong, men det är helt ok :-)

Benskydd har jag precis akutköpt nya - ingen aning om märke - men de var till 60% rabatt (gillas!), de förra var från Börjes, (kopior av Eskadron tror jag) och har passat jättebra till hästen - var inköpta 1998 och har hållit tills nu när han trasslade runt i djupsnön i söndags och drog sönder ett av dem. Modellen finns fortfarande på Börjes och jag tänker köpa nya likadana. Billiga men fungerar bra, under 300 kr för alla fyra.

Schabraken är huvudsakligen inköpta på GeKås för under 100-lappen/st.

Ridbyxorna är huvudsakligen billiga - men har hållit länge, ett par Victor Hugo helskodda är inköpta på 80-talet, lite noppiga, men jättesköna och hela. Ett par Kyra helskodda är inköpta på 90-talet och är fortfarande hela, favoriterna är ett par helskodda från GeKås, minst sex år gamla, hela och sköna och säkert billigast av dem alla... Jag har några till ridbyxor från GeKås som jag också varvar emellan.
Så ja - blandad kompott mellan dyrt och billigt :-)

Jag är rätt kräsen. Jag köper inte saker jag tycker är fult eller har dålig passform, för då vet jag att jag inte kommer använda det.

Men det jag lägger pengar på är täcken, sadel och jackor. Medelklass är väll ridyxor och träns. Resten är väll i princip budget.

Men jag försöker ändå hitta bästa grej till billigast pris. Jag passar ofta på att handla saker jag kanske kommer behöva på rea. Skulle aldrig köpa något enbart för märkets skull.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
259
Senast: Rosett
·
Dressyr Sadelkoll hos oss igår och det var som tur var inga större grejer utan behövdes bara justeras lite i stoppningen och "fluffas till"... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
4 096
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 390
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka