Dyrt eller bara lat?

Sv: Dyrt eller bara lat?

Till TS: Kämpa på! Du har mitt stöd. Inte kunde du veta att en paddock är dyr och krånglig att anlägga. Mitt förslag till dig är att om du är hästintresserad, vänd dig till något stall och kolla om du kan bli medryttare på någon häst istället. Då kanske du inte hinner ta ansvaret för din mammas hästar och hon får ta tag i saken själv!

Puss och kram! :)

Frågan är varför TS överhuvudtaget ska sköta hästarna om det inte är hennes?

Vill TS hålla på med hästarna (lät inte så)?

Om inte varför bry sig?

Det klart att man hjälper till i familjen med allt möjligt, så även djurskötsel! Men att hela ansvaret ligger på henne är ju fel.

Att man hjälper till med saker är självklart. Men om den hjälpen innebär att sköta och ev motionsrida hästarna, så är steget långt till att kräva paddock.

Hjälpen är säkert ändå en motprestation från TS sida.

Ja, det ÄR en grov generalisering. Men exakt så var det på en ridskola där jag jobbade. Observera dock att det var FÖRÄLDRARNA, inte barnen som klampade in till hästarna och betedde sig på det viset. Förklaringen jag fick när jag frågade om de betedde sig likadat mot hästarna hemma var "de är ju ridskolehästar" (underförstått: det är väl inte så noga hur man behandlar dem, och att de inte är lika mycket värda). Hemsk syn på ridskolehästar tycker jag...

Men faktum var att många behandlade sina egna hästar näst intill lika illa. De tyckte att man kunde hoppa och träna med triangelmärkta hästar (som inte gick rent), åtminstone tills de blev synbart halta då det var dags att skicka dem till slakt (har iofs hört samma resonemang från ekonomiskt kunniga men hästokunniga styrelsemedlemmar i ridklubbar både på landet och i stan). Och hade ingen förståelse för att stressat och hårdhänt hanterade kunde göra hästen skygg och orolig, nej då var det fel på hästen, och så sålde de den och köpte en ny (som det blev samma visa med).

Det som förvånade mig så mycket var den här attityden hos människor som är uppväxta med och arbetar med djur. Jag hade inte väntat mig det. Men å andra sidan kanske vissa (för det gäller långt ifrån alla) människor får en annan syn på djur när de föds upp för slakt? Jag vet inte, men ibland verkar det så när man diskuterar med VISSA människor.

Nåja, det var iaf inte menat som ett ALLMÄNT påhopp på föräldrar som är hästkunniga bönder, även om det kanske verkade så. Jag hade just den här ridskolan i åtanke när jag skrev inlägget. Tidigare (och senare) har jag träffat många vettiga hästkunniga bönder.

Syftet var väl snarare att visa att allt inte är svart eller vitt, okunniga och tanklösa människor finns överallt, och bara för att föräldrarna bor på landet och hade häst för 20 år sen, så betyder det inte automatiskt att barnen växer upp till kunniga hästmänniskor, även om de får egna hästar.

En liten korrigering: "ridskolor" (dvs ridskolechef och andra anställda) ser inte hästarna som ett redskap att få in pengar till andra intressen, DÄREMOT förekommer det ganska ofta att STYRELSEN och medelemmar i klubben med privathästar ser ridskoleverksamheten som ett medel att få kommunala bidrag till t ex ridhus. Tyvärr. Och i de fallen blir det sällan någon hög kvalitet vare sig på ridundervisning eller hästar.

De bästa ridskolorna är ofta privatägda (där det blir en helt annan kontinuitet på ledningen och hästarna är dyrbara investeringar som tas väl omhand) eller föreningsdrivna ridskolor där ridskoleverksamheten är huvudinriktning, och det inte är så stor privathästverksamhet som konkurrerar om pengarna.

Naturligtvis finns det undantag, men det är min erfarenhet, på grundval av de ridskolor jag har jobbat på och känner till.

På "bra" ridskolor finns det inte hästar med "tom blick", de får daglig utevistelse, analyserat foder, tillpassad utrustning, regelbundna veterinärkontroller, planerad vila och betesgång, lagom antal lektioner per vecka osv.
Ryttarna får jobba mycket med sits och balans så att de inte jobbar "mot" hästen, lär sig anpassa ridningen efter olika hästar, viss teori ingår, de har möjlighet att gå teori- och hästskötarkurser utöver den obligatoriska teorin, de har möjlighet att bli hästskötare/stallvärdinnor och att åka ut och tävla osv (brukar uppskattas av BÅDE hästar och elever)...

Så det gäller att vara noggrann när man väljer ridskola...

P.S Inga lektionshästar på en välskött ridskola har 20-30 olika ryttare per vecka - det skulle innebära att de gick minst 3-4 lektioner per dag. Normalt är 2 lektioner per dag, enstaka dagar 3 lektioner (t ex om någon annan häst är sjuk). På de "bra" ridskolor jag har jobbat brukar hästarna gå mellan 10-12 (max 14) lektioner/vecka. Dessutom rider personalen regelbundet till hästarna och utbildar dem.

Jag förutsätter att alla ridskolor i hela Sverige har hästarna ute på dagarna.
Enligt dig så är då de ungdomar/barn som har egen häst helt ansvarslösa när det gäller sina hästar och dom bor också på landet, hugaligen. Fram för lite mer stall inne i city, där mår ju både djur och människor mycket bättre.

Och visst är det så att ridlärare och ridskolechefer hyr in kända tränare för egen del. Om det inte vore så skulle man ljuga.

Jag har sett skräckexempel på ungar på ridskolor som står helt stilla och varken sköter eller sadlar sin häst, det får curlingföräldern göra.

Kända ridskolar som har minimala rasthagar utan gräs (grusade), där det kan gå uppemot 8-10 på en liten yta, där de ranghöga mobbar den ranglåga, den ranglåga har ingen möjlighet att gå undan då ytan är för liten.

Och att hästarna bara skulle gå 2 lektioner per dag är ju givetvis ett drömscenario, mera realistiskt är 3-4 lektioner

Ansvarslösa vuxna finns det gott om, men jag tycker inte man kan lasta barnen/ungdomarna för att vara ansvarslösa om de varken har kunskap eller möjlighet att göra på andra sätt. Och det är det jag vill trycka på med mina inlägg, att man som FÖRÄLDER tar på sig ett ansvar när man skaffar häst åt barnen.

Ansvaret består INTE i att föräldern ska sköta, sadla och ta hand om hästen (frånsett när barnet är så litet att de inte klarar det själv) utan att se till att barnet får möjlighet att utöva sitt intresse på ett säkert och bra sätt (bra både för ryttare och häst), med bra ridmöjligheter (underlag) och fortsatt träning. Samt att själv lära sig så mycket som möjligt om hästar för att kunna stötta, vara till hands och ha det yttersta ansvaret för hästens välmående.

Att detta är vanligare på landet än i stan beror ju att fler har möjlighet att hålla häst på landet, det kostar inte så mycket, är lätt att få tag på billiga stallplatser osv. I storstäderna är det bara de som har mycket gott ställt som lätt kan skaffa häst. Det finns de som rider på ridskola hela livet och aldrig skaffar häst. hade det varit lika lätt att skaffa häst i stan hade det varit samma problem där...
(Och jag tycker inte att det ska bli lättare att skaffa häst i stan, utan snarare att folk inte ska skaffa häst så lättvindigt som det sker ibland, eftersom de ofta inte tänker på allt det medför att ha häst.)

Angående ridskolor: ja, det finns ridskolor där hästarna inte har fått gå ute varje dag, och det finns ridskolor som har alldeles för trånga hagar. Men det är inte vad jag kallar bra ridskolor. Bra ridskolor låter inte heller hästarna gå 3-4 lektioner per dag.

Det är både drömscenario och realitet med 2 lektioner/dag för hästarna på en bra ridskola (t ex den där jag arbetar nu). Likaså att de rids till av personalen. Men även om personalen rider sitter och rider till lektionshästarna för utomstående tränare så är det inte för PERSONALENS skull, utan för hästarnas välmående och utbildning. Annars hade man nog fått betala för den där träningen själv, i stället för att få betalt för att man deltar...

Anser att när folk uppför sig på detta vis oavsett barn eller vuxna så har det att göra med hur man är som person i första hand, inte om man kommer från landet eller/och uppvuxen med djur. Att man föder upp ett djur till slakt betyder inte automatiskt att man behandlar dom sämre, även där har det med individen att göra. Precis som personer som är "uppfödda" på ridskolor kan ha samma beteende, har sett många skräckexempel i mina dagar.

Du skrev att hanteringen av hästar på ridskolan utföll till ridskolebarnens fördel medans barn till....o.s.v. så det går inte att tolka det på något annat vis än som jag såg det tycker jag!

Kicki :)

Fast att man har fått olika behandling och levnadstandard är väl inget konstigt eller orättvist?
Mina halvbröder hade en helt annan levnadstandard än vad jag hade i deras ålder (eller har nu!) Det beror helt enkelt inte på att jag och min syster var mindre älskade utan att våra resp föräldrar har helt annan levnadsnivå än vad de hade då.

De kanske inte hade råd att ge henne en tv och dator när hon var 12 men de har råd att ge sonen det nu.

Nej och det har jag åxå skrivit i tidigare inlägg. Men det är ju inte riktigt det som jag anser är ett problem. Tydligen så är regler olika för dessa barn (i nutid) om man får tro Ts. Och i nutid så finns det ju inga som helst hinder för att vara så rättvis som man bara kan, utan att för den skull behöva ha millimeterrättvisa.

Och det som ts inte fick som barn p.g.a. t.ex. ekonomi och som brodern kan få i dag innebär ju inte att ts i dag ska särbehandlas på något vis. Sedan så finns det ju en annan skillnad här och det är att ts är ett särkullbarn.

Medan barn med hästvana föräldrar på landet klampar in till hästen utan att förbereda hästen på att de ska komma in, slänger på sadeln och drar åt sadelgjorden så hårt de kan redan från början. Blir hästen orolig vid den behandlingen så smäller de till den och ryter åt den att stå stilla (!!!) Antagligen behandlar de hästen som de behandlar korna hemma? Nej, jag ska inte dra alla över en kam, men på en ridskola på landet där jag jobbade var det riktigt bedrövligt...

Det var tur du la till det sista. Jag behöver inte svara mer för du har redan fått knäpp på näsan.

Att detta är vanligare på landet än i stan beror ju att fler har möjlighet att hålla häst på landet, det kostar inte så mycket, är lätt att få tag på billiga stallplatser osv. I storstäderna är det bara de som har mycket gott ställt som lätt kan skaffa häst. Det finns de som rider på ridskola hela livet och aldrig skaffar häst. hade det varit lika lätt att skaffa häst i stan hade det varit samma problem där...
(Och jag tycker inte att det ska bli lättare att skaffa häst i stan, utan snarare att folk inte ska skaffa häst så lättvindigt som det sker ibland, eftersom de ofta inte tänker på allt det medför att ha häst.)

Jag fattar inte varför folk i stan tror att det är billigt att ha häst på landet? Visst kan man hitta billigare stallhyror, men då innebär det ju att de som hyr ut boxar i stan blir rika. Hyr man ut boxar billigt så går man antingen back eller eventuellt jämnt ut. Att köpa foder är inte dyrare än att odla fodret själv, inte om man ska ha timpeng för det arbetet man lägger ner, likadant med halmen. Lätt är det att skaffa häst både på landet och i stan, men däremot kanske föräldrarna har en box över hemma, och därför hyser in hästen där. Dyrt är det ändå, och lätt är det inte heller, då de flesta lantbrukare faktiskt inte kan lägga pengar på ett djur som inte drar in ett öre, utan bara är för nöjes skull.

Jag har haft häst både på stan och på landet.

Där jag bor nu ligger normal kallhyra per box mellan 3-400 kr/mån. I Göteborg och Stockholm ligger kallhyran på 1000-1500 kr/mån.
Där jag bor nu kan jag köpa hösilage av bönder i närheten för runt 1 kr/kg. De flesta som bor i stan har inga sådana kontakter utan köper av foderhandlare och betalar uppemot 3 kr/kg.

Att boxarna är dyrare runt storstäderna beror mycket på att marken är dyrare. Det ser man ju även om man jämför gårdspriser. Gårdar som man kan få för 1-1,5 mkr på "landet" kostar mellan 3-6 mkr om de ligger nära Göteborg eller Stockholm.

Sen är det ganska svårt att få tag på bra stallplatser nära storstäderna, ofta får man räkna med att åka 2-3 mil till stallet, vilket både tar tid och kostar pengar. Det gör det ännu svårare att ha häst för barn/ungdomar som inte har bil, då måste det finnas bra kommunikationer eller så måste föräldrarna ställa upp och köra.

Då tycker jag att du ska bocka och tacka både för boxplatsen och för fodret du köpt utanför stan. Där gick inte lantbrukaren/uthyraren mer än jämnt upp, eller det beror ju iockförsig vad som fanns tillgång till förutom box i den hyran. Sadelkammare, hagar, vatten m.m.

Säljer vi ensilage tar vi ganska mycket. Vi vill ju ha betalt för tiden vi lägger ner på den förrutom allt det andra.

Senast ändrad:

Anser att när folk uppför sig på detta vis oavsett barn eller vuxna så har det att göra med hur man är som person i första hand, inte om man kommer från landet eller/och uppvuxen med djur. Att man föder upp ett djur till slakt betyder inte automatiskt att man behandlar dom sämre, även där har det med individen att göra.

Jag håller med dej! De barn jag känner som är födda och bor på landet har verkligen lärt sig respekt för djuren - vare sig det är kor, grisar eller hästar.

Immer

Då tycker jag att du ska bocka och tacka både för boxplatsen och för fodret du köpt utanför stan. Där gick inte lantbrukaren/uthyraren mer än jämnt upp, eller det beror ju iockförsig vad som fanns tillgång till förutom box i den hyran. Sadelkammare, hagar, vatten m.m.

Säljer vi ensilage tar vi ganska mycket. Vi vill ju ha betalt för tiden vi lägger ner på den förrutom allt det andra.

Jag hyr ju inga boxplatser utan har egen gård. 3-400 är vad marknadspriset ligger på härikring. Själv skulle jag inte hyra ut boxar till det priset, men jag är inte så pigg på att ha inackorderingar över huvud taget, jag är fullt nöjd med mina egna hästar...

Och jag betalar också lite mer än 1 kr/kg för hösilaget, eftersom jag är väldigt petig, vill ha hög kvalitet, rätt ts, analyserat osv.

Men syftet var inte att beskriva hur jag har det... utan att jämföra hur mycket det kostar att ha häst på landet jämfört med storstäderna. Där jag bor nu är inte boxhyra och foder dyrare än så. Och dessutom bor ju många på egen gård. Det är väldigt lätt att skaffa häst. Många har hästar gående hemma som de öht inte använder. Så ser de inte ut i städerna. Det är en STOR skillnad.

Nej och det har jag åxå skrivit i tidigare inlägg. Men det är ju inte riktigt det som jag anser är ett problem. Tydligen så är regler olika för dessa barn (i nutid) om man får tro Ts. Och i nutid så finns det ju inga som helst hinder för att vara så rättvis som man bara kan, utan att för den skull behöva ha millimeterrättvisa.

Och det som ts inte fick som barn p.g.a. t.ex. ekonomi och som brodern kan få i dag innebär ju inte att ts i dag ska särbehandlas på något vis. Sedan så finns det ju en annan skillnad här och det är att ts är ett särkullbarn.

Om det verkligen är så att TS behandlas sämre för att hon är ett särkullsbarn är det fruktansvärt. Men det kan också vara så att hon upplever att hon behandlas annorlunda trots att så inte är fallet. Hur det är med det vet ingen här, troligen inte TS heller. Hennes verklighet är sådan som hon upplever den.
Det är ju väldigt vanligt att syskon är avundsjuka på varandra trots att föräldrarna försöker att vara rättvisa.
För att återgå till ursprungsfrågan så tror jag fortfarande att den uteblivna paddocken beror på kostnaden, ev. också på att det är så kort tid kvar tills TS troligen flyttar vilket gör denna utgift än mindre motiverad.
Att det skulle handla om lathet, fel prio eller att det är hon och inte sonen som vill ha den tror jag bara är fantasier som uppkommit ur TS besvikelse.

Jag håller med dej! De barn jag känner som är födda och bor på landet har verkligen lärt sig respekt för djuren - vare sig det är kor, grisar eller hästar.

Immer
Sant, folk som är födda och bor på landet har sund sätt med djuren. Vid hantering och respekt.

Jag hyr ju inga boxplatser utan har egen gård. 3-400 är vad marknadspriset ligger på härikring. Själv skulle jag inte hyra ut boxar till det priset, men jag är inte så pigg på att ha inackorderingar över huvud taget, jag är fullt nöjd med mina egna hästar...

Och jag betalar också lite mer än 1 kr/kg för hösilaget, eftersom jag är väldigt petig, vill ha hög kvalitet, rätt ts, analyserat osv.

Men syftet var inte att beskriva hur jag har det... utan att jämföra hur mycket det kostar att ha häst på landet jämfört med storstäderna. Där jag bor nu är inte boxhyra och foder dyrare än så. Och dessutom bor ju många på egen gård. Det är väldigt lätt att skaffa häst. Många har hästar gående hemma som de öht inte använder. Så ser de inte ut i städerna. Det är en STOR skillnad.
Du är vuxen? Trodde att du var i tonåren.

Det är även min misstanke.

En annna faktor skulle kunna vara den att det FANNS pengar och tid att anlägga en paddock DÅ, men inte efter den här sommaren.

Visst det suger att inte få vad man blivit lovad, men det kan ha sina orsaker.

Jag tänker inte lägga mig i huruvida det är dyrt att anlägga en bra paddock eller inte, men jag förmodar att det verkligen är det.

Men jag tycker ändå lite synd om Ts som inte riktigt får gehör för sitt problem utan i stället nästan blir anklagad för att vara en bortskämd snorunge :smirk:

Om Ts är bortskämd eller inte vet jag inte heller men på nåt sätt får det mig att tänka på min egen far som hade en förmåga att lova vitt och brett en massa saker som sedan aldrig blev gjort.

När man sedan till slut blev irriterad över allt detta "lovande" så lät det plötsligt som om det var jag som var krävande och bortskämd :(

Mycket frustrerande :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka