En liten korrigering: "ridskolor" (dvs ridskolechef och andra anställda) ser inte hästarna som ett redskap att få in pengar till andra intressen, DÄREMOT förekommer det ganska ofta att STYRELSEN och medelemmar i klubben med privathästar ser ridskoleverksamheten som ett medel att få kommunala bidrag till t ex ridhus. Tyvärr. Och i de fallen blir det sällan någon hög kvalitet vare sig på ridundervisning eller hästar.
De bästa ridskolorna är ofta privatägda (där det blir en helt annan kontinuitet på ledningen och hästarna är dyrbara investeringar som tas väl omhand) eller föreningsdrivna ridskolor där ridskoleverksamheten är huvudinriktning, och det inte är så stor privathästverksamhet som konkurrerar om pengarna.
Naturligtvis finns det undantag, men det är min erfarenhet, på grundval av de ridskolor jag har jobbat på och känner till.
På "bra" ridskolor finns det inte hästar med "tom blick", de får daglig utevistelse, analyserat foder, tillpassad utrustning, regelbundna veterinärkontroller, planerad vila och betesgång, lagom antal lektioner per vecka osv.
Ryttarna får jobba mycket med sits och balans så att de inte jobbar "mot" hästen, lär sig anpassa ridningen efter olika hästar, viss teori ingår, de har möjlighet att gå teori- och hästskötarkurser utöver den obligatoriska teorin, de har möjlighet att bli hästskötare/stallvärdinnor och att åka ut och tävla osv (brukar uppskattas av BÅDE hästar och elever)...
Så det gäller att vara noggrann när man väljer ridskola...
P.S Inga lektionshästar på en välskött ridskola har 20-30 olika ryttare per vecka - det skulle innebära att de gick minst 3-4 lektioner per dag. Normalt är 2 lektioner per dag, enstaka dagar 3 lektioner (t ex om någon annan häst är sjuk). På de "bra" ridskolor jag har jobbat brukar hästarna gå mellan 10-12 (max 14) lektioner/vecka. Dessutom rider personalen regelbundet till hästarna och utbildar dem.