Dyrt eller bara lat?

Sv: Dyrt eller bara lat?

Din mammas "gubbe" har ingen som helst skyldighet att bygga dej en paddock. Det vore ett helt annat läge om "gubben" var din far, och om du dessutom hade en bra relation med honom, då hade det nog varit lättare att få hjälp. "Egna barn o andras ungar". Med vilken rätt kan du ställa krav på att han ska stå för fiolerna o arbetet, och för det andra, har du gjort rätt för en paddock i din relation till "gubben". Av det du skrivit framkallar det en bild av en bortskämd, omogen unge som inte har förtjänat nån hjälp. :devil:

oj vad sant, vem säger att styvförälder måste kosta på kalaset?? Särskilt om styvbarnen är inte så särskilt trevlig heller??

oj vad sant, vem säger att styvförälder måste kosta på kalaset?? Särskilt om styvbarnen är inte så särskilt trevlig heller??

Av det du skrivit framkallar det en bild av en bortskämd, omogen unge som inte har förtjänat nån hjälp. :devil:

men snälla människor?! ni vet ju ingen om hur dessa personer har det i sitt liv? hur kan ni döma henne så hårt? hon tycker ju att detta är jobiit och ett löfte är ett löfte och han har ju lovat. och ni kallar henne bortskämd skitunge, för att hon är besviken på sin styvfar som inte uppfyllt ett löfte han gav henne för 1 år sen?

visa lite mogenhet tack.

kl
Nu skriver jag bara rent allmänt, sf har ingen skyldighet att betala om nånting.

Tror att TS är som vanlig tonåring som tjatar tills får som man vill, och då har den här "rika, lata, otrevliga styvfarsan" lovat nånting, som han hade ingen aning om att få slut på tjatet!?

(Tar sista knappen)

Känner spontant så här.....
Visst så saknar Ts insikt om vad saker och ting kostar och tidsåtgång, om det är det ju inga tvivel, vilket man väl många gånger gör i den åldern.

Sedan så har vi ju ingen som helst aning om vad som är vad, allt blir ju rena spekulationer. Men om man nu går på Ts version så har denna man ett barn med mamman och Ts upplever att dom behandlas olika. Om det förhåller sig på det viset så kan man ju förstå att deras relation inte är den bästa. Mannen har ju levt med Ts och hennes mamma länge och jag anser att det är den vuxnes skyldighet att inte göra skillnad på barn från tidigare relationer och sina egna. Man kan aldrig förväntas att ha samma känslor men lever man tillsammans så ska det ju vara lika, inte att en får men inte den andra. Om det nu stämmer som Ts skriver att lillebror får tv och datorer men det har inte hon fått så borgar det ju inte för någon sämja direkt dom emellan. Samt att sonen får "greja på" men inte hon!

Nu har man ju bara Ts version att gå på och den kanske inte alls stämmer, eller så gör den det....Tycker inte att man lever efter principen "mina barn och andras ungar", man går in i relationen med öppna ögon och ska då hantera den därefter. Och något som jag undrar är var finns mamman i det här?

Och det rör sig om mycket pengar om man ska anlägga en paddock så Ts kan ju inte förvänta sig att det görs i en pissblink, inte heller att styvpappan hade full koll på vart kostnaderna skulle landa. Så där behövs det självinsikt från Ts sida.

Kicki :)

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Jag vet inte många föräldrar som anlägger paddock till sina barn.... Att anlägga en paddock är en stor kostnad och vad skall föräldern med paddocken till sen om en par år när barnen flyttat? Och vad kan de göra med den ändå dyrbara förstörda marken där barnet haft paddock? Personligen tycker jag att föräldern stöttar intresset mer än mycket i och med att de står med häst till barnet! Och vad är en TV och en dator på rummet mot kostnaderna och tiden som löper med att ha häst?

Jag håller med. Själv fick jag häst när jag var fem år och sedan fick jag inte mer. Alltså grejor. Jag fick köpa det mesta själv, medan mina bröder fick både sterior och tv. En bror fick en dator (detta var tidigt 80-tal) och en annan fick en moped. Men jag var ganska nöjd, för jag fick ha häst och jag var med och skötte djuren. Det jag inte förstod de gångr jag klagade var att hästen kostade mycket som jag inte såg. Vaccinationer, försäkring och annat. Jag drömde om att ha en paddock, men jag tror aldrig att tanken slog mig att vi någonsin skulle bygga någon...

(Tar sista knappen)

Tycker inte att man lever efter principen "mina barn och andras ungar", man går in i relationen med öppna ögon och ska då hantera den därefter. Och något som jag undrar är var finns mamman i det här?

Visst är det så att omsorgen om den egna avkomman ligger på en helt annan nivå än för nån annans barn, det är rent biologiskt betingat . Hur har du det med din grannes barn ?? :D Det är ju som om "gubben" skulle bli krävd att bygga en ridplan åt grannens jänta !

Visst är det så att omsorgen om den egna avkomman ligger på en helt annan nivå än för nån annans barn, det är rent biologiskt betingat . Hur har du det med din grannes barn ?? :D Det är ju som om "gubben" skulle bli krävd att bygga en ridplan åt grannens jänta !
Ja, såvida han inte var far till grannens jänta förstås! (Det kan ju hända i de bästa familjer!;))

Lite Off Topic:

Jag har kanske lite vinklad syn på det här, men ur HÄSTENS synpunkt tycker jag att det är viktigt att man som förälder är skyldig att se till:

1. att ens barn får fortsatt ridutbildning (för tränare eller på ridskola)
2. att ekipaget har tillgång till vettiga platser att rida (bra ridvägar, egen eller närbeliggande paddock/ridhus, även om man måste bygga själv eller lösa ridkort och kanske även ställa upp och köra)
3. att man själv engagerar sig i hästens välbefinnande

om man skaffar häst till sina barn/låter barnen köpa häst.

Kan man inte uppfylla dessa krav är det bättre att låta barnet fortsätta rida på ridskola.

Jag har sett alldeles för många barn/ungdomar som går tillbaka i sin ridning, lägger sig till med ovanor och ffa blir rädda för sina hästar, när de inte får fortsatt utbildning och hjälp med träning. När man skaffar egen häst är behovet ÄNNU större av regelbunden träning än när man bara red på ridskola. Det är inte så ovanligt med föräldrar som tycker att barnet inte behöver ta lektioner längre "för nu har hon fått egen häst och kan rida hemma".

Och alldeles för många barn/ungdomar som flänger runt i för högt tempo på för dåligt underlag, just för att de inte har tillgång till någon vettig plats att rida.

Detta är inte banens/ungdomarnas fel, utan föräldrarnas, som inte har satt sig in i vad det innebär att ha häst och vilka utgifter det medför.

Till TS: Stå på dig, du verkar mån om dina hästar. Se till att stallet blir färdigt först och främst, fråga om det finns något du kan hjälpa till med för att det ska gå fortare framåt med bygget.

Var finns likheten där! :confused: Jag vet däremot hur jag har det med min mans son sedan ett tidigare äktenskap som visserligen nu är vuxen men har aldrig varit och skulle aldrig vara orättvis. Att jag älskar mina barn mer är ju något helt annat.

*kl*

Jag vet inte många föräldrar som anlägger paddock till sina barn.... Att anlägga en paddock är en stor kostnad och vad skall föräldern med paddocken till sen om en par år när barnen flyttat? Och vad kan de göra med den ändå dyrbara förstörda marken där barnet haft paddock? Personligen tycker jag att föräldern stöttar intresset mer än mycket i och med att de står med häst till barnet! Och vad är en TV och en dator på rummet mot kostnaderna och tiden som löper med att ha häst?

Fast som jag förstod det så var det mammans hästar så det är ju inte Ts mer än att hon kan rida och dona.

Rättvist??? Flickan har väl förhoppningsvis en biologisk far som hon borde vända sej till för att få hjälp, dessutom har hon en biologisk mor som sitter mitt i smeten och borde ta tag i situationen. "Gubben" ser ju i första hand om sina intressen ( biologisk son) än gökungen, han är ju bara människa han också!

Rättvist??? Flickan har väl förhoppningsvis en biologisk far som hon borde vända sej till för att få hjälp, dessutom har hon en biologisk mor som sitter mitt i smeten och borde ta tag i situationen. "Gubben" ser ju i första hand om sina intressen ( biologisk son) än gökungen, han är ju bara människa han också!

Om det finns en biologiskt far vet vi ju inte, han kanske inte finns med i bilden. När det gäller den biologiska mamman så håller jag helt med dig, undrar åxå var hon är.

Anser att det ska vara så lika man kan komma, hundra kan det ju aldrig bli och behöver inte vara heller, det blir det ju inte mellan helsyskon heller. Men om det nu stämmer som Ts skriver att det är olika regler för barnen, en får göra....den andra får inte, så anser jag det helt fel. Bor man i samma familj så gör man, inte mer med det!

Lite Off Topic:

Jag har kanske lite vinklad syn på det här, men ur HÄSTENS synpunkt tycker jag att det är viktigt att man som förälder är skyldig att se till:

1. att ens barn får fortsatt ridutbildning (för tränare eller på ridskola)
2. att ekipaget har tillgång till vettiga platser att rida (bra ridvägar, egen eller närbeliggande paddock/ridhus, även om man måste bygga själv eller lösa ridkort och kanske även ställa upp och köra)
3. att man själv engagerar sig i hästens välbefinnande

om man skaffar häst till sina barn/låter barnen köpa häst.

Kan man inte uppfylla dessa krav är det bättre att låta barnet fortsätta rida på ridskola.

Jag har sett alldeles för många barn/ungdomar som går tillbaka i sin ridning, lägger sig till med ovanor och ffa blir rädda för sina hästar, när de inte får fortsatt utbildning och hjälp med träning. När man skaffar egen häst är behovet ÄNNU större av regelbunden träning än när man bara red på ridskola. Det är inte så ovanligt med föräldrar som tycker att barnet inte behöver ta lektioner längre "för nu har hon fått egen häst och kan rida hemma".

Och alldeles för många barn/ungdomar som flänger runt i för högt tempo på för dåligt underlag, just för att de inte har tillgång till någon vettig plats att rida.

Detta är inte banens/ungdomarnas fel, utan föräldrarnas, som inte har satt sig in i vad det innebär att ha häst och vilka utgifter det medför.

Till TS: Stå på dig, du verkar mån om dina hästar. Se till att stallet blir färdigt först och främst, fråga om det finns något du kan hjälpa till med för att det ska gå fortare framåt med bygget.

Att se till att man har en paddock att rida i tycker jag är upp till var och en. Alla är ju inte intresserade/ i behov av att rida i paddock särskillt ofta. man kan ju träna på andra sätt.
Naturligtvis ska man se till att barnet fortsätter utvecklas till en duktig ryttare, men framförallt till en duktig hästkännare. Om man tidigare ridit på ridskola och ändå dundrar fram i galopp på dåligt underlag så tycker jag ridskolorna ska tänka över vad de lär ut. Oftast är det faktiskt just ridskoletjejer jag stött på som inte har den minsta kunskap om hur man verkligen rider. De sitter hur snyggt som helst i sadeln på en tävling och vinner priser, men de kan inte ens se om hästen deras är sjuk. (Detta gäller givetvis inte alla) Ridskolorna skulle ta sig i kragen och lära ut lite vett till eleverna istället för enbart ridteknik, så skulle de föräldrar som kanske inte kan något om hästar, men som ändå vill vara snälla mot dottern eller sonen( som de anser vara duktiga) och skaffar häst, kunna lita på att de verkligen klarar av utmaningen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka