Lite Off Topic:
Jag har kanske lite vinklad syn på det här, men ur HÄSTENS synpunkt tycker jag att det är viktigt att man som förälder är skyldig att se till:
1. att ens barn får fortsatt ridutbildning (för tränare eller på ridskola)
2. att ekipaget har tillgång till vettiga platser att rida (bra ridvägar, egen eller närbeliggande paddock/ridhus, även om man måste bygga själv eller lösa ridkort och kanske även ställa upp och köra)
3. att man själv engagerar sig i hästens välbefinnande
om man skaffar häst till sina barn/låter barnen köpa häst.
Kan man inte uppfylla dessa krav är det bättre att låta barnet fortsätta rida på ridskola.
Jag har sett alldeles för många barn/ungdomar som går tillbaka i sin ridning, lägger sig till med ovanor och ffa blir rädda för sina hästar, när de inte får fortsatt utbildning och hjälp med träning. När man skaffar egen häst är behovet ÄNNU större av regelbunden träning än när man bara red på ridskola. Det är inte så ovanligt med föräldrar som tycker att barnet inte behöver ta lektioner längre "för nu har hon fått egen häst och kan rida hemma".
Och alldeles för många barn/ungdomar som flänger runt i för högt tempo på för dåligt underlag, just för att de inte har tillgång till någon vettig plats att rida.
Detta är inte banens/ungdomarnas fel, utan föräldrarnas, som inte har satt sig in i vad det innebär att ha häst och vilka utgifter det medför.
Till TS: Stå på dig, du verkar mån om dina hästar. Se till att stallet blir färdigt först och främst, fråga om det finns något du kan hjälpa till med för att det ska gå fortare framåt med bygget.