Dyrt eller bara lat?

Sv: Dyrt eller bara lat?

Låtsas att det är en gammal veteåker;) Är det väldigt blött att rida där så kan jag förstå dig, men annars så tycker jag att man kan klara sig utan paddock så länge underlaget är torrt och inte gropigt. Det är inte många barn som lyckas ordna att pappa/styvpappa fixar en paddock. Det brukar bli först när man vuxit upp och själv kan prioritera bort saker. Hästen kanske inte måste gå i första hand.

Jag FÅR inte göra det. Har ingen aning om varför:confused:
Jag fick skäll när jag skulle laga staket som gått sönder i stormen i vintras:confused:

Ha, ha,:rofl: Jag tyckte först det stod TAKET och tänkte svara att det inte var så konstigt att du inte fick laga det. Det är jobbigt att bo hemma hos föräldrarna, och man får sällan som man vill, jag vet. Men du får tänka lite längre än så. Hjälp till redigt mycket med en massa som alla tycker är tråkigt så kanske han ändrar sig. Jag vet inte hur mycket du gör hemma, men om du inte gör mat, diskar, eller hjälper"gubben" sedan innan så är det hög tid att göra det nu. D u anar inte vad effektivt det är att hjälpa till hemma när det gäller att få tjänster utförda.

Låtsas att det är en gammal veteåker;) Är det väldigt blött att rida där så kan jag förstå dig, men annars så tycker jag att man kan klara sig utan paddock så länge underlaget är torrt och inte gropigt. Det är inte många barn som lyckas ordna att pappa/styvpappa fixar en paddock. Det brukar bli först när man vuxit upp och själv kan prioritera bort saker. Hästen kanske inte måste gå i första hand.

Det är torrt, men väldigt gropigt och mycket sten. Det kan man iförsig fixa iordning lite bättre.
Men hälften är inhägnat (vet inte varför förra ägarna hägnade in det) så det är knappt tio meter brett, och gissa vem som inte får ta bort staketet?:angel:
Det går att rida på åkrarna, men de ligger lite för långt bort för att man ska kunna rida själv.
Hagarna är alldeles för kuperade för att det ska funka att rida i dem.

Ha, ha,:rofl: Jag tyckte först det stod TAKET och tänkte svara att det inte var så konstigt att du inte fick laga det. Det är jobbigt att bo hemma hos föräldrarna, och man får sällan som man vill, jag vet. Men du får tänka lite längre än så. Hjälp till redigt mycket med en massa som alla tycker är tråkigt så kanske han ändrar sig. Jag vet inte hur mycket du gör hemma, men om du inte gör mat, diskar, eller hjälper"gubben" sedan innan så är det hög tid att göra det nu. D u anar inte vad effektivt det är att hjälpa till hemma när det gäller att få tjänster utförda.

Tack för tipset, men ingenting hjälper.
Han är dessutom en riktigt tjurgubbe som man knappt vågar prata med.
Jag har allvarligt talat funderar på att tjata på morsan att sälja hästarna för jag tycker synd om dem:cry:
Men vem vill ha två gamla outbildade fjordingar varav den ena nog är dräktig? För de måste vara tillsammans, det har de alltid varit:cry:

Nog dräktig!? Hur gick det till? Hur gammal är du förresten? Det är lättare att ge konkreta tips om man vet din ålder.

Nog dräktig!? Hur gick det till? Hur gammal är du förresten? Det är lättare att ge konkreta tips om man vet din ålder.

Hon var hos hingst, men vi har inte gjort ultraljud. Men jag tror inte hon har brunstat sen dess, fast man märker iofs inte på henne när hon gör det.
Är 17 år.

Jag undrar också över hennes ålder. Hon har tydligen en son på 1 år, så hon kan inte vara så ung som hon verkar.

Hittade detta på föräldraforumet:

Jag måste dela med mig lite här bara...

Jag kom ut i köket där min son på ett år varit och lekt ensam en liten stund, och snacka om att jag blev förvånad.
Grytor, stekpannor, bestick... okej det är jag ganska van vid..
Men skorpor? Det visste jag inte ens att jag hade
Och fråga mig inte hur han fått upp dörren till skafferiet

Jaha. Det lät lite konstigt, men då förstår jag.
Är du 17 år kan du ta ett litet helgjobb och på så sätt visa att du är vuxen nog att kunna ta del i arbetet med ombyggnad o.dyl.

Jaha. Det lät lite konstigt, men då förstår jag.
Är du 17 år kan du ta ett litet helgjobb och på så sätt visa att du är vuxen nog att kunna ta del i arbetet med ombyggnad o.dyl.

Ja fast nu jobbar jag redan på vardagarna, och på helgerna finns ju inte dagis. Men annars hade det nog varit en bra idé.:)
Jag skulle liksom tycka det vore kul att hjälpa till att bygga och sånt, men det är ju bara mammas gubbes son som "ska" vara med, fast han inte ens vill.

Vilken härlig inställning! Allt jobb och slit som kommer med att bygga en paddock, och så bli anklagad för att vara lat. Jag misstänker att han inte ens kommer att utnyttja paddocken själv.

Det är OTROLIGT mycket jobb med att anlägga en BRA paddock, särskilt om man ska göra allt jobbet själv (köra, lägga ut, schakta av, lägga duk, gräva drän, stängsla, vibrera, plana, vibrera, släpa etc).

Dessutom är det dyrt som pokker, jag tror inte maken har anlagt någon ridbana som gått på under 50 000 kr (exkl. moms) här på lerig Skånemark.

Nädu, jag tror att "gubben" är både klok (som inser hur mycket jobb och slit det är för ingen tack i det här fallet) och ekonomiskt medveten. Du pratar ju om att sälja hästarna nu, och stå med så mycket jobb och pengar nedlagda för någon som humörssvängt kan tänka sig att sälja hästarna från en dag till nästa - nä, det verkar bättre att ha hästarna inackorderade...

allmänt till alla, ink TS

hallå? hon frågade om lite hjälp och ni börjar klanka ner henne? kolla upp gamla trådor om henne? va e d för sätt? och hon säger ju att hon har ett jobb och inte FÅR hjälpa till. sluta nu!!!!

TS: erbjud dig att hjälpa till och få honom att fatta att du menar allvar. få honom att förstå allvaret i din situation (iallafall med stallet, det är ju trots allt viktigare än an padock) sen får du väl rida i skogen tills du får upp padocken.

gubben tycker nog att ett vedskjul till veden, så den inte blir blöt är viktigare. och ett fårhus till fåren.

tyvärr är det svindyrt att anlägga en padock, så du får nog snällt knipa ihop och stå ut tills han har tid och pengar att hjälpa dig.

även om man gärna skulle vilja det, kretsar inte hela världen runt en själv och ens hästar, andra människor har andra prios. :angel:

Så att denna gubbe då tydligen är snäll och låter TS ha hästarna där är också elakt då?

Glömde knapplån..

Så att denna gubbe då tydligen är snäll och låter TS ha hästarna där är också elakt då?

Glömde knapplån..

Denna kommentaren var VÄLDIGT onödigt enligt mig.
För det första så är det inte jag som äger hästarna, det är min mamma, som bor tillsammans med gubben. Det är väl ganska normalt att ha hästar på sin egen gård? Va?

Vilken härlig inställning! Allt jobb och slit som kommer med att bygga en paddock, och så bli anklagad för att vara lat. Jag misstänker att han inte ens kommer att utnyttja paddocken själv.

Det är OTROLIGT mycket jobb med att anlägga en BRA paddock, särskilt om man ska göra allt jobbet själv (köra, lägga ut, schakta av, lägga duk, gräva drän, stängsla, vibrera, plana, vibrera, släpa etc).

Dessutom är det dyrt som pokker, jag tror inte maken har anlagt någon ridbana som gått på under 50 000 kr (exkl. moms) här på lerig Skånemark.

Nädu, jag tror att "gubben" är både klok (som inser hur mycket jobb och slit det är för ingen tack i det här fallet) och ekonomiskt medveten. Du pratar ju om att sälja hästarna nu, och stå med så mycket jobb och pengar nedlagda för någon som humörssvängt kan tänka sig att sälja hästarna från en dag till nästa - nä, det verkar bättre att ha hästarna inackorderade...

Vad får dig att tro att jag inte skulle vara tacksam?

Om jag kunde skulle jag mycket hellre ha hästarna inackorderade, men nu är det inte jag som bestämmer det!
Anledningen till varför jag ibland tycker det vore bättre för hästarna är att de säkert skulle få det bättre, bli bättre motionerade och sånt.
Eftersom det inte går att motionera dem en och en.

Men om det är din mammas hästar behöver du ju inte bry dig.

Du skrev ju att du skulle sälja dem mm.
Man kan int esälja andras egendom.

allmänt till alla, ink TS

hallå? hon frågade om lite hjälp och ni börjar klanka ner henne? kolla upp gamla trådor om henne? va e d för sätt? och hon säger ju att hon har ett jobb och inte FÅR hjälpa till. sluta nu!!!!

TS: erbjud dig att hjälpa till och få honom att fatta att du menar allvar. få honom att förstå allvaret i din situation (iallafall med stallet, det är ju trots allt viktigare än an padock) sen får du väl rida i skogen tills du får upp padocken.

gubben tycker nog att ett vedskjul till veden, så den inte blir blöt är viktigare. och ett fårhus till fåren.

tyvärr är det svindyrt att anlägga en padock, så du får nog snällt knipa ihop och stå ut tills han har tid och pengar att hjälpa dig.

även om man gärna skulle vilja det, kretsar inte hela världen runt en själv och ens hästar, andra människor har andra prios. :angel:

Tack!
Det klart att det är bäst att stallet blir färdigt först, det är ju självklart. Det jag blir irriterad på är att han faktiskt hade lovat att bygga en paddock.
Tills stallet, eller paddocken är klar, går det bara att rida två samtidigt, och det är inte alltid det går.

Han hade redan ett vedskjul, fråga mig inte varför han var "tvungen" att ha ett nytt just i år, det gamla var inte dåligt på något sätt.
Fåren har han nyss köpt, inte ens fått hem dem ännu, och jag kan inte heller förstå vad han ska med får till när han egentligen borde göra iordning stallet.
Att säga till honom på skarpen vågar jag inte för då blir han arg.
Iförsig vågar jag inte nämna något som har med varken hästar eller stall i hans närhet...

Men om det är din mammas hästar behöver du ju inte bry dig.

Du skrev ju att du skulle sälja dem mm.
Man kan int esälja andras egendom.

Det är väl självklart att jag bryr mig om hästarna!
Dessutom skrev jag "tjata på morsan att vi ska sälja hästarna"!

Om du inte har något vettigt att komma med tycker jag du kan sluta skriva i denna tråd nu.

Urssäkta att jag försöker begripa vad du egentligen vill.

Dessutom är detta fortfarande ett forum och alla är fria att skriva i alla trådar inom forumest regler.

Urssäkta att jag försöker begripa vad du egentligen vill.

Dessutom är detta fortfarande ett forum och alla är fria att skriva i alla trådar inom forumest regler.

Jag ville veta hur mycket en ridbana kostar. Läs första inlägg tack.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka