Dyra glasögon

mandalaki

Trådstartare
Varför är det sådana enorma prisskillnader på glasögon - alltså inte på bågar, det kan jag möjligen förstå, men på glasen?

Jag har provat ut nya glasögon idag och bestämmer jag mig för det par jag nog vill ha så kostar bara glasen mer än en anhörig betalade för sina nya kompletta glasögon - och hon fick två par för pengarna...:crazy:

(Jag är alltså inte ute efter svar på temat Mina 300-kronorsglajjer från nätet är kanonbra och alla som köper dyrare är idioter - utan undrar vad det är som skiljer så mycket när det gäller själva glasen).

Sv: Dyra glasögon

Om man måste borra i glaset krävs specialglas därför blir det alltid dyrare glas om man har halvbågade glasögon eller inga bågar alls har jag fått förklarat för mig. Sedan kan man ha olika behandlingar av glaset tex antireflex och då blir det dyrare. Sist fick jag ett par extra på köpet och de var inte antireflexbehandlade. Jag märkte ingen skillnad.

Antireflex frågade jag om, det ingick. Och av bågarna jag valde mellan var ena paret halvbågat - men glasen skulle kosta samma i båda bågarna, om jag fattade det rätt.

Glasen kostar nära 5000 kr - och då fanns det ändå ett glas som var 1000 kr dyrare:crazy:

Det finns olika slags glas, tydligen. De har olika egenskaper beträffande reptålighet och tjocklek. Ett tunt, högbrytande glas är dyrare än ett inte högbrytande. Har du starka glas så kostar de mer. Hos min optiker erbjuder de olika kvalitéer på glas; i olika prisklasser då.

Högbrytande...?:confused:

Det fanns olika glas här också, förstås. De billigaste avrådde hon ifrån, som jag fattade det var synfältet smalare på dem (alltså progressiva) än på de dyrare. Det var enda skillnaden jag lyckades begripa.

Detta undrar jag också! Min gissning har varit att de billiga kedjorna har sin produktion i Asien och därför håller priserna så låga. Om det stämmer vet jag inte.

P.S. Mina 999kr-glajjer är skitbra och jag har varit en idiot som gett kring 8000kr för tidigare par.:p
P.P.S. Det har varit högbrytande, specialslipade glas med antireflexbehandling i såväl dyra som billiga glajjer.

Förr i tiden var ju glasen jättetjocka om du hade dålig syn. Högbrytande glas är tunna trots att de är "starka", så du slipper att ha cocacolabottnar på dig.

Asien brukar ju vara svaret i de flesta fall ... Men det borde ju ändå vara kvalitetsskillnad när prisskillnaderna är så stora.:confused: Jag är normalt en varm anhängare av man får vad man betalar för - men det här prisskillnaderna är ofattbart stora att den som köper lågpris lika gärna skulle kunna gå med fönsterglas ...

Ok, det är det som är högbrytande alltså. Jag kan verkligen ingenting om det här! Gå till doktorn är en baggis, där hänger jag med i lingot. Men optiker är hopplöst.

Ja, jag vet verkligen inte. När jag köpte mitt förra par glasögon hade de billiga optikeralternativen just börjat dyka upp och jag var skeptisk. Inte kunde väl glasögon kosta så lite? Det fick bli min gamla vanliga optiker och priset(med de billigaste bågarna i butiken) landade på strax över 8000. Bågarna gav tyvärr med sig efter två år och efter ett tag av limmande insåg jag att det var dags för nya. Eftersom jag egentligen inte hade råd med ett par glasögon just då gick jag till en av de billiga kedjorna för att se om de låga priserna verkligen gällde för de specialslipade glas jag behövde eller om det skulle tillkomma en massa kostnader. Mina nya glasögon kostade 999kr och har funkat hur bra som helst under de två år jag haft dem.

Oops. Nu har jag två gånger svarat just det du inte ville höra. Sorry!

Det är skitkonstigt!

Om dina förra kostade 8000 med billigaste bågen måste glasen ha varit ännu dyrare än mina. Min båge var av butikens dyraste märke:meh:

Du är halvblind och har brillor för 999, du behöver ingen tröst. Jag tror att jag måste näthata dig lite.

Blä för dyra glasögon! När "alla" andra får köpa två par till priset av ett på Specsaver så får jag ett nej. För att jag har specialglas! Jag har de billigaste glasen som finns, inget extra på dem. Eftersom jag har så tjocka glas så har jag fått dem tunnare och nu har jag dem så tunna det går (och de anses vara ganska tjocka enligt optikerna), men min syn gör ju att jag behöver specialglas- och det kostar.:mad:

Det är dags för nya glasögon igen, min syn är mycket sämre och de jag har håller dessutom inte för tyngden av glasen. Optikern varnade och tyckte att jag skulle ha plastbågar men det vägrade jag (minns barndomen på 80-talet där jag hade plastbågar som var så oerhört gräsliga...), så de jag har har varit på lagning flera gånger.:mad:

:mad::mad:

Du är halvblind och har brillor för 999, du behöver ingen tröst.

Jag som bara behöver läsglasögon egentligen, har ändå kollat på riktiga glasögon med progressiva glas (alltså fönsterglas i den övre delen för min del) hos den dyra och tydligen mycket kvalitetsinriktade optiker där min kompis jobbar.

Jag hade stora svårigheter att komma under sådär 8000 bara för det enkla synfelet, sedan jag gjort misstaget att prova glas av alla de kvaliteter de erbjöd Inget tvivel om att de dyraste var bäst.

Enligt kompisen kan de billiga optikerna inte erbjuda något som ens kommer i närheten av de dyra glasen.

Jag tog henne på orden, och gav fan i alltsammans och nöjer mig med billiga läsglasögon från Apoteket när jag läser.

Jo, plastbågar ansågs vara det enda som skulle hålla utan problem.
Men jag vill ju inte ha fula plastbågar som påminner om de på 80-talet :p
Jag har metallbågar ju och tycker om det, och jag vill ju trivas i mina glasögon, så det fick bli ett par lite rejälare i metall och så får jag lämna in dem titt som tätt för att rätta till bågarna och stoppa i glasen där de ska vara igen.
:mad:

Jag vet inte vad jag ska ha för bågar nu när jag ska ha nya. Drar mig för att köpa nya, har inte råd att köpa glasögon för en massa tusenlappar just nu ens :meh:

Men - kunde du prova glas? I nån slumpmässigt vald styrka då, antar jag? Men smart idé för att kunna jämföra...

Jag gick i flera år hos en dyr och kvalitetsinriktad optiker, sen bytte jag till ett mindre ställe som uppenbarligen var ännu dyrare:banghead:. Fast de upptäckte fel som första stället inte hittat så jag litar mer på dem nu.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
584
Senast: Åsa A
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
IT & mobiler Med "äldre" här menat säg 50+. Alltså typ medelålders och uppåt. Är nyfiken: Hur väl hänger ni med i dagens teknik/medier/etc? Använder...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 506
Senast: åke
·
Äldre Jag var på synkoll nyligen, och det konstaterades att jag har för starka glas. Man kan visst råka ut för det om man varit inne i en...
Svar
8
· Visningar
2 578
Senast: ekra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama