Dyra glasögon

Sv: Dyra glasögon

Men - kunde du prova glas? I nån slumpmässigt vald styrka då, antar jag? Men smart idé för att kunna jämföra...

Mitt synfel är inte så komplicerat. Jag använder läsglasögon som är de svagaste av Apotekets utbud. I övrigt har jag perfekt syn.

Och så fick jag prova olika glaskvaliteter, progressiva glas för detta minimala synfel. Inget tvivel om att de dyraste var bäst. De dyraste var de enda jag inte blev arg av att ha på mig. Istället tappade jag andan av kostnaden.

Mitt sk synfel är ju alltså det lindrigaste (och troligen vanligaste) som överhuvudtaget finns.

Det är ju en liten tröst, faktiskt, att de dyraste var bäst.:D

Fast de jag rekommenderades var bara näst dyrast. Då kanske de är urkass:mad:;)

Mina läsglas från apoteket är numera på 3.50. Tror det är den högsta styrkan:meh:

Ja, jag vet verkligen inte. När jag köpte mitt förra par glasögon hade de billiga optikeralternativen just börjat dyka upp och jag var skeptisk. Inte kunde väl glasögon kosta så lite? Det fick bli min gamla vanliga optiker och priset(med de billigaste bågarna i butiken) landade på strax över 8000. Bågarna gav tyvärr med sig efter två år och efter ett tag av limmande insåg jag att det var dags för nya. Eftersom jag egentligen inte hade råd med ett par glasögon just då gick jag till en av de billiga kedjorna för att se om de låga priserna verkligen gällde för de specialslipade glas jag behövde eller om det skulle tillkomma en massa kostnader. Mina nya glasögon kostade 999kr och har funkat hur bra som helst under de två år jag haft dem.

Oops. Nu har jag två gånger svarat just det du inte ville höra. Sorry!

Jag har typ exakt samma erfarenheter som du. Fast mina billiga inklusive reflexbehandling kostade 495, då har jag brytningsfel, sant skadade synnerver efter en uppkommen skada samt att jag tog del av ett kampanjerbjudande och fick fotokromatiska glas helt gratis, plus att jag fick byta mina helt kostnadsfritt när jag oavsiktligt råkat bryta av en skalm.
Jag går aldrig mer till dyra optikern och pröjsar massa massa pengar för samma sak jag får nästan gratis på nätet.

Fast det får man ju inte säga i det här land...den här tråden! Ups! :p

Jag har ett billigt par. De är ju inte direkt tåliga. De bli smutsiga genast, är svåra att putsa, får repor, speglar ljus o.s.v.

Men de är snygga:D

Så man får vad man betalar för.

I mitt fall ser jag VÄLDIGT tydlig kvalitetsskillnad.

Min gamla från Synsam är knappt repiga och bågarna är som nya. De är sex år gamla.

Mina nyare från Smarteyes är så repiga att synen påverkas, bågarna är smäckigare och kommer sannolikt inte att hålla så länge till. Köpte dem för mindre än ett år sedan.

Jag har ett billigt par. De är ju inte direkt tåliga. De bli smutsiga genast, är svåra att putsa, får repor, speglar ljus o.s.v.

Men de är snygga:D

Så man får vad man betalar för.

Nja säger jag. Jag märker ingen skillnad mellan mina dyra och mina billiga i att något par skulle vara repigare eller mer smutsbenäget än det andra, det måste ju bero på hur ofta man använder sina bågar och hur man hanterar dem? Det är kanske så att du är mer rädd om något som kostar 8000:- än det som kostar en femhundring?

Vad gäller rengöring, så använder jag ett rengöringskit med spray + två olika sorters dukar som jag fått från billiga optikern som är helt suveränt till alla mina glasögon. Från dyra optikern fick jag bara en duk att putsa med, vilket är betydligt svårare att rengöra med.

Vet inte hur jag tar hand om glasögonen, för jag har aldrig haft dyra.

Senast jag var hos det billiga företaget på synkoll sa de att man inte ska putsa med duk och spray utan att först ha spolat av med vatten. Oops. Det sa de inget om då jag fick glasögonen, utan jag fick precis som du en riktigt bra duk. Nu orkar jag aldrig söka fram duken längre, utan tvättar med vatten och tvål och torkar försiktigt med handduk.

Alla jag känner som köpt billiga glas efter att ha haft dyrare har reagerat över hur himla fort de blir smutsiga. Tydligen någon skillnad.

MEN! Jag köper hellre ett par billiga om året, än ett par dyra som jag "måste" ha i flera år. Så gör jag med skor också :D

+ tanten

Aha, då ser ni en tydlig kvalitetsskillnad. Jag hade lågprisbrillor som terminalglasögon förr men minns inte om jag reflekterade över kvaliteten.

Men att kvalitetsskillnaden kan vara så stor att det finns både kompletta glasögon för en tusenlapp medan bara mina glas kostar 5000:banghead:

honung: i det här jävla landet heter det faktiskt.:rage:

Hos vissa nätoptiker kan man ibland välja kvalité på glasen, kanske dina vänner med negativa erfarenheter har valt en sämre standard på glasen? Det måste iallafall vara en generell fråga med subjektivt svar eftersom det finns ett oerhört stort utbud av glas och bågar och till syvende och sist så påverkar individuell hanterering allt.

Jag tycker att när jag tvättar med tvål och vatten att det blir en hinna på rutan (jag har hårt vatten hemma iaf, med kalkdimma som följd), medan sprayen gör effektivare rent även i bågens kant. Sprayen är dessutom antistatisk vilket gör att glasen håller sig rena längre än om man bara putsar av med vatten och diskmedel, tvål eller fönsterputs som är vanligt att folk använder.

Måste handla mera spray. Det gör säkert att skiten håller sig borta.

Och ja, vill man ha riktigt billigt får man billiga skitglas.

Själv bryr jag mig som sagt inte.

Aha, jag trodde du menade att eftersom du hade dina billiga, inte dina dyra, på dig så såg du inte vad jag skrev:D

Det är väl av samma orsak som proffsobjetiv till exempelvis Canon kostar mångdubbelt mer än de billiga gluggarna som följer med de billigaste kamerorna.....

Högre kvalitet på glas o slipning.

Hos vissa nätoptiker kan man ibland välja kvalité på glasen, kanske dina vänner med negativa erfarenheter har valt en sämre standard på glasen? Det måste iallafall vara en generell fråga med subjektivt svar eftersom det finns ett oerhört stort utbud av glas och bågar och till syvende och sist så påverkar individuell hanterering allt.

Jag tycker att när jag tvättar med tvål och vatten att det blir en hinna på rutan (jag har hårt vatten hemma iaf, med kalkdimma som följd), medan sprayen gör effektivare rent även i bågens kant. Sprayen är dessutom antistatisk vilket gör att glasen håller sig rena längre än om man bara putsar av med vatten och diskmedel, tvål eller fönsterputs som är vanligt att folk använder.

Jag tycker att sprayen är mycket effektivare än allt annat. Jag har fått lära ig att man inte får putsa med diskmedel eller fönsterputs för det är inte bra för glasen. På mina blir det också en hinna då, men med deras spray blir det skitbra ihop med en mirakelduk (jag har tappat ordet, men ni vet en sån där...micro... fan kommer inte på) så numera använder jag bara det. Att använda bara duken gör ju också underverk jämfört med tröjan tex.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
584
Senast: Åsa A
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
IT & mobiler Med "äldre" här menat säg 50+. Alltså typ medelålders och uppåt. Är nyfiken: Hur väl hänger ni med i dagens teknik/medier/etc? Använder...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 506
Senast: åke
·
Äldre Jag var på synkoll nyligen, och det konstaterades att jag har för starka glas. Man kan visst råka ut för det om man varit inne i en...
Svar
8
· Visningar
2 578
Senast: ekra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama