Dyra glasögon

Sv: Dyra glasögon

Jag tycker att sprayen är mycket effektivare än allt annat. Jag har fått lära ig att man inte får putsa med diskmedel eller fönsterputs för det är inte bra för glasen. På mina blir det också en hinna då, men med deras spray blir det skitbra ihop med en mirakelduk (jag har tappat ordet, men ni vet en sån där...micro... fan kommer inte på) så numera använder jag bara det. Att använda bara duken gör ju också underverk jämfört med tröjan tex.

Diskmedel eller fönsterputs är ju framställt för att användas på glas då, så jag tror ju inte att det är någon fara. Däremot är den mängd diskmedel eller tvål man använder till den lilla yta glas man putsar med kanske lite för lite vatten, kanske inte optimal och därför får man inte någon optimal rengöring och därför hinna. Många använder papper för att torka av sina glas med, och DET om något är en rep-faktor. Likaså som du säger, att använda tröjan, då har man garanterat mikrorepor i glaset.

Summa kardemumma - hantering är A & O, oavsett vad man betalat för bågarna.

Jag kan svara er alla då jag i en optikerbutik som anses som en av de mer "exklusiva" i stan. Inlägget blir lite långt, hoppas ni orkar läsa.

Först förklaringen till ålderssynthet: Inne i ögat finns en lins. Den är elastisk fram tills man är ca 43-45 år. Från början kan den ställa in sig (spänna sig eller slappna av) och framkalla olika skärpa för olika avstånd. Med tiden förlorar den sin elasticitet och stelnar. Den kan då inte ställa in sig för att framkalla den styrkan du behöver för att se på nära håll längre. Då behöver man progressiva glasögon eller läsglasögon. Du kan alltså inte kisa dig till en klar bild längre.

Läsglasögon ger dig den styrkan du behöver på ETT avstånd. Dvs nära. Oftast från 40-60 cm vilket är "vanligaste" avståndet från ögat till det du läser. Läsglasögon är ofta bekvämt om man läser en längre stund, även om man har progressiva glasögon till vardags.

Progressiva glas har tre styrkor i ett och samma glas.
Högst upp i glaset = styrkan du behöver för långt håll.
Strax nedanför det = styrkan du behöver för mellanavstånd - dvs upp till ca 1,5 meter.
Längre ner i glaset = den styrkan du behöver för att läsa, sk addition.

När glasen kommer till oss är de helt runda, sen slipar vi formen på dom så vi kan montera de i bågen.
I glaset är det då tre olika styrkor, anpassade efter ditt synfel. Glaset har bara "plats" för en viss mängd optik. Den optiken som du inte behöver, dvs den dina styrkor puttar bort, pressas ut mot sidorna och kallas då överflödsoptik. Hänger ni med? Tänk er att ni ska få ner en flaska i en vas fylld med sand.
Då får man för mycket styrka i kanterna på glaset = det är suddigt där.
Den överflödsoptiken går inte att få bort helt, men forskningen kämpar med att få bort så mycket som möjligt eller att dölja den så gott det går för att få så brett synfält som möjligt, vilket ger behagligare seende på alla avstånd.
Ni med progressiva glas har säkert fått förklarat för er att kanalen med klart seende är lite timglasformad. Ju dyrare glas desto mer forskning bakom framtagningen av glaset och då mindre sudd på sidorna och ett behagligare seende.

Sen är det viss kvalitetsskillnad på material, ytbehandling och hållbarhet.
Vi säljer också "paketprisglasögon" för under tusenlappen, men de flesta progressiva glasögon jag säljer kostar över 10 000 kr. De kunderna är överraskande nöjda och många säger: "Aldrig mer lågprisglasögon!"

Men för att kunna möta alla kunders behov och önskemål så har vi även dessa billigare glasögon. Det finns faktiskt folk som inte är snåla utan helt enkelt inte har möjlighet att betala så mycket för sina glasögon. För mig är de inte mindre värda som kunder, jag vill att alla mina kunder ska vara nöjda.

Igår sålde jag ett par glasögon för 14 000 kr, inget ovanligt i min värld. Men ibland undrar jag hur jag hade tänkt runt glasögon om jag inte jobbat med det.

En sak som är viktigt med progressiva glasögon är att glasen är monterade på exakt rätt höjd och exakt rätt bredd i bågen, anpassat efter dina pupiller när bågen är justerad rätt. Annars hittar du inte skärpa någonstans!

Högbrytande glas förvirrar många. Det är ett material som är mer sammanpressat för att få ett tunnare och klarare glas som är mer hållbart. Det används vid höga styrkor eller om man behöver borra i glaset eller om bågen i sig är väldigt stum för att minimera risken för att glasen flisar sig eller går sönder.
Jag brukar nämna de som ett tunnare, klarare glas för våra kunder är inte utbildade inom optiken och förstår inte alla våra optiska termer.

Hoppas ni blev lite klokare. :)

När det gäller progressiva glas kan jag tänka mig att skillnaden blir större. Hur förklarar du skillnaden i pris respektive kvalitet på glasögon åt mig, som endast är kraftigt närsynt och ej ålderssynt?

Ärligt talat har jag aldrig varit så nöjd med ett par glasögon som med de nuvarande, billiga. Mestadels har jag kontaktlinser och med tidigare glasögon har jag sällan lämna hemmet då jag helt enkelt inte kommit upp i tillräcklig synskärpa för att känna mig trygg och bekväm ute. De nuvarande bär jag ibland hela dagar, vilket aldrig hänt förut. Tyvärr misstänker jag att det till viss del har att göra med att min gamla, dyra kvalitetsoptiker dessvärre inte vara särskilt noggrann vid synundersökningarna. Det beror alltså troligtvis inte på glasens kvalitet. Även en billig glasögonbutik kan ju ha en skicklig optiker, så att säga.

Sen kanske det är så att det är en fråga om billig arbetskraft i Asien i alla fall? De billiga kedjorna skickar vad jag förstår beställningar på färdiga glasögon till Kina(?) och hanterar alltså själva aldrig glasen.

Aha. Där föll den teorin.

Undrar var det var jag handlade mina. Återkommer...

edit: Handlade mina glasögon, alltså. Inte teorier, dem kan jag nog inte reklamera.

Så bra att du dök upp, jag hade hoppats på det!:D

Ju dyrare glas desto mer forskning bakom framtagningen av glaset och då mindre sudd på sidorna och ett behagligare seende.

Sen är det viss kvalitetsskillnad på material, ytbehandling och hållbarhet.
Vi säljer också "paketprisglasögon" för under tusenlappen, men de flesta progressiva glasögon jag säljer kostar över 10 000 kr. De kunderna är överraskande nöjda och många säger: "Aldrig mer lågprisglasögon!"

----

Högbrytande glas förvirrar många. Det är ett material som är mer sammanpressat för att få ett tunnare och klarare glas som är mer hållbart. Det används vid höga styrkor eller om man behöver borra i glaset eller om bågen i sig är väldigt stum för att minimera risken för att glasen flisar sig eller går sönder.
Jag brukar nämna de som ett tunnare, klarare glas för våra kunder är inte utbildade inom optiken och förstår inte alla våra optiska termer.

Det var de här sakerna jag undrade över...:) Men det där med forskning - forskningen bakom glasen är väl densamma oavsett vilka glas man väljer. Att sedan forskningen och teknikerna går framåt borde väl göra att glasen blir bättre och bättre och att alltså nya glas är dyrare än äldre. Säljaren i butiken sa just det - att utvecklingen går väldigt snabbt framåt så att det som var standard för bara ett par år sedan betraktas som de sämsta glasen idag.

Att kvalitetsskillnaden är så stor att den motiverar så oerhört stor prisskillnad förvånar mig dock fortfarande... Kul att höra att dina kunder blir så nöjda med sina dyrare glasögon. Vet du mer specifikt vad det är de är nöjdare med? Är det som några i tråden säger, att dyrare glas är lättare att hålla rena/blir mindre repiga?

Mina läsglas från apoteket är numera på 3.50. Tror det är den högsta styrkan:meh:

Jag har köpt ett par billiga (någonstans hos Rusta/Ö&B/DS osv)som har 4+.
Dem använder jag som förstoringsglas, vanligtvis läser jag med 1+, ev 1,5+.

KL Sverige är ett extremt högprisland när det gäller glasögon!
Själv är jag helt nöjd med mina progressiva från optikbutiken ca 2000, man får hem de bågar man vill prova, när man bestämt sig prickar man in pupillen på glaset o skickar tillbaka. Har även ett par progressiva solglasögon från extraoptical (kina) i bilen, helt OK men där får man chansa på att höjden blir rätt.
PL

Då kanske jag också får passa på att ställa en fråga? Jag ser mkt bra på nära håll men dåligt på långt håll (samt vid mörkerkörning) och har därför ett par glasögon (skitdyra) som jag använder vid föreläsningar etc. Det finns ju ett helt gäng "billigglasögon" för de som ser bra på långt håll men dåligt på nära håll men jag har hittills aldrig hittat några för de som ser bra på nära håll men dåligt på långt håll. Varför är det så? Är vi så få som har den sortens synfel?

Ber man om MARKNADENS bästa glas så får man förhoppningsvis det. Då är det nya glas slipade med nyaste tekniken för progressiva glas och Då den bästa synkomforten.

Ber man om BUTIKENS bästa glas kan man få ett glas som var "senaste nytt" på 80-talet. De går fortfarande att beställa nämligen.

Alla butiker får heller inte beställa från alla leverantörer. Vi är inte styrda på något sätt från "högsta ort" så vi får beställa från alla möjliga leverantörer.
Så vi kan få tag på VÄRLDEN BÄSTA progressiva glas, som så många andra butiker.

Synkvaliten för Koltrast beror nog snarare på en dålig optiker (ja de finns, precis som det finns dåliga läkare, veterinärer, lärare osv...) än på glasen.

Reptåligheten är aningen bättre på dyrare glas. MEN...jag har haft glasögon i 23 år och har lyckats repa ETT par i enolycka. Och då är jag inte direkt försiktig om dom. Så vanligt användande ska de tåla. Rengör inte med TVÅL, det innehåller parafin som bildar en hinna på glasen. Rengör med diskmedel och ljummet vatten, torka med en mjuk handduk tvättad utan sköljmedel.

Hett vatten förstör glasen. Bada bastu med glasögonen förstör glasen. Öppnar du ugnen och får den första varma puffen i nyllet så kan glasen bli förstörda.

Men vanligt användande och rengöring ska de tåla, oavsett pris.

Färdigläsglasögon finns för att det är plusstyrka, dvs en addition man adderar till det befintliga synfelet för att se på nära håll.
För synen på långt håll finns det oändliga variationer då nästan varenda en har någon form av astigmatism i något av alla 180 axellägen, vilket gör att för att ha såna färdiga behöver man ha ett lager med tiotusentals glas i olika styrkor. Medan läsglasen korrigerar utanpå det du redan har.

Svårt att förklara, hoppas ni förstår. :)

Tack! Tvål brukar jag använda men det får jag sluta med då, förstår jag. Det får bli diskmedel istället.

Varför är det sådana enorma prisskillnader på glasögon - alltså inte på bågar, det kan jag möjligen förstå, men på glasen?

Jag har provat ut nya glasögon idag och bestämmer jag mig för det par jag nog vill ha så kostar bara glasen mer än en anhörig betalade för sina nya kompletta glasögon - och hon fick två par för pengarna...:crazy:

(Jag är alltså inte ute efter svar på temat Mina 300-kronorsglajjer från nätet är kanonbra och alla som köper dyrare är idioter - utan undrar vad det är som skiljer så mycket när det gäller själva glasen).

Jag ser så illa att jag KNAPPT kan urskilja översta bokstaven på tavlan...
Dessutom astigmatisk... Och jag har glasögon från Favoptic och haft i mer än 5 år.... Pappa började med att köpa därifrån och var nöjd, så jag provade jag med... Som du säger så stor skillnad på Dyrare vs Billiga är det verkligen inte... Snarare tvärtom dessa har åkt i backen mer gånger än jag kan räkna, de kan bli snea å vinda men man rätar bara ut dem så blir de som innan ...

(hakar på ditt jag vill inte ha)

Färdigläsglasögon finns för att det är plusstyrka, dvs en addition man adderar till det befintliga synfelet för att se på nära håll.
För synen på långt håll finns det oändliga variationer då nästan varenda en har någon form av astigmatism i något av alla 180 axellägen, vilket gör att för att ha såna färdiga behöver man ha ett lager med tiotusentals glas i olika styrkor. Medan läsglasen korrigerar utanpå det du redan har.

Svårt att förklara, hoppas ni förstår. :)

Ok, då förstår jag bättre. Tack för att du tog dig tid och förklarade!:)

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
584
Senast: Åsa A
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
IT & mobiler Med "äldre" här menat säg 50+. Alltså typ medelålders och uppåt. Är nyfiken: Hur väl hänger ni med i dagens teknik/medier/etc? Använder...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 506
Senast: åke
·
Äldre Jag var på synkoll nyligen, och det konstaterades att jag har för starka glas. Man kan visst råka ut för det om man varit inne i en...
Svar
8
· Visningar
2 578
Senast: ekra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama