Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

eftersom vi här diskuterat en i nuläget fiktiv situation så finns inga hinder för att förbättra uppläget med hjälp av er information. att använda detta som ett bollplank för att finslipa ide´n:bow:

Där kom det, erkännandet från dig att ditt första förslag som du stred så för inte var särskilt smart och genomtänkt- ja, det var som jag skrev förut, du blev antagligen lite räddharad och ändrade dig.

Där kom det, erkännandet från dig att ditt första förslag som du stred så för inte var särskilt smart och genomtänkt- ja, det var som jag skrev förut, du blev antagligen lite räddharad och ändrade dig.

Förslag?

Att jag påpekade att det fanns en möjliget att skjuta varg helt lagligt?

Såvitt jag vet så ändrade regeringen skyddsjaktsvilkoren till det bättre...för skytten.

Vad jag lärde mig, inte hade klämpå var att både hage o getter måste vara registrerade, det visste jag inte, vet jag nu..vill ju inte bryta mot lagen;)

men beslutet att inte låta en varg riva mina djur står fast eftersom jag har lagstiftningen med mig.

om du kallar det räddharad att anpassa sig efter lagstiftningen och därigenom ändå uppnå det man önskar, ja då är jag väl det då.:grin:

Jag tycker faktiskt att det är bekymrande att du är villig att offra dina tamdjur bara för att bevisa en poäng....

För du kan ju inte garantera att vargen inte nyper en get eller två innan du hinner ta den av daga.

Märklig inställning för en djurägare....

Jag tycker faktiskt att det är bekymrande att du är villig att offra dina tamdjur bara för att bevisa en poäng....

För du kan ju inte garantera att vargen inte nyper en get eller två innan du hinner ta den av daga.

Märklig inställning för en djurägare....

det är ju den inställningen alla fårägare tvingas leva med i varginfekterat land, och det inser du först nu?

och kan jag genom att bevisa denna poäng hjälpa till att hålla vargstammen på en acceptabel nivå så..

men vem vet..problemen löses kanske av andra..
i riala ser det ju ut som det inte blir vargföryngring i år.
vandringsvargen verkar ju vara spårlöst borta, bara halsbandet kvar så än finns det hopp...

men denna nya infallsvinkel beror den på att du äntligen inser att lagstiftningen ser ut så som jag beskrivit den?

det är ju den inställningen alla fårägare tvingas leva med i varginfekterat land, och det inser du först nu?

och kan jag genom att bevisa denna poäng hjälpa till att hålla vargstammen på en acceptabel nivå så..

men vem vet..problemen löses kanske av andra..
i riala ser det ju ut som det inte blir vargföryngring i år.
vandringsvargen verkar ju vara spårlöst borta, bara halsbandet kvar så än finns det hopp...

men denna nya infallsvinkel beror den på att du äntligen inser att lagstiftningen ser ut så som jag beskrivit den?

Jag hoppas merparten av de djurägare som verkar i vargrevir vidtar åtgärder för att förebygga vargangrepp

:rofl:

Alla fårägare? Där har du rejält fel som vanligt.

Och kallar du några hundra vargar ett varginfekterat land :grin:?

Vad jag lärde mig, inte hade klämpå var att både hage o getter måste vara registrerade, det visste jag inte, vet jag nu..vill ju inte bryta mot lagen;)

Vilket innebär att du hade fel.:rofl:
Skitkul att det äntligen kom fram.

Vilket innebär att du hade fel.:rofl:
Skitkul att det äntligen kom fram.
ingen är ofelbar, inte heller du.

i sak är situationen oförändrad.

nu vet jag exakt hur man går tillväga för att helt enligt regelverket "fixa en hage" det är inga problem att "fixa en hage" tillfälligt i skogen med syfte att hålla undan lövuppslag vid en ädellövsföryngring. Naturligtvis skyddas ädellövet med tuber av tråd.

Jag har även kollat, det finns inga begränsningar vad det gäller jakttorn, varken i antal eller höjd(inom rimliga höjder)

Jag får även ha med mitt jaktvapen i bilen så länge det ligger så att dels ingen kommer åt det och dels att jag inte utan svårighet kan iordningställa det för skott inne i bilen. Det ligger i ett metallrör som är fast monterat innanför kåpan på p-u;en.
så jag måste gå ur bilen för att nå det. Kåpan är låst o röret är även det låst med hänglås.

vad jag är lite osäker på är om vi ska ha får eller getter, då getterna är svårare att hägna inne.

vindskydd i form av en mobil gammal kreatursbuse med mkt halm på golvet och kommunen är nöjd,

4 st sensorer kopplade till en mobiltelefon ringer upp om någon eller ngt rör sig utanför staketet.

så predatorer kommer att bemötas varmt:D

Senast ändrad av en moderator:

Alla fårägare? Där har du rejält fel som vanligt.

Och kallar du några hundra vargar ett varginfekterat land :grin:?

10 vargar på en begränsad yta kan vara för många eller hur:grin:
så allt är relativt.

men du sa ju "-Jag tycker faktiskt att det är bekymrande att du är villig att offra dina tamdjur bara för att bevisa en poäng....

det betyder ju att den som vill leva "grönt" och gör en poäng i det sitter i samma situation om han släpper sina får på bete i södra sverige.:rofl:

så allt är relativt.

men du sa ju "-Jag tycker faktiskt att det är bekymrande att du är villig att offra dina tamdjur bara för att bevisa en poäng....

det betyder ju att den som vill leva "grönt" och gör en poäng i det sitter i samma situation om han släpper sina får på bete i södra sverige.:rofl:

Host. Harkel.
Fel igen. Det var inte jag.
Håll lite ordning tack.:angel:

Och fortfarande skrev du varginfekterat land, inte varginfekterad yta. Det är inte mycket du har ordning på kan jag säga.:rofl:

så allt är relativt.

Nej det var det jag som sa....

så allt är relativt.

Så du menade att du ska vänta med att jaga varg tills det är 10 vargar på din mark eller, jag vill minnas att du tänkte sätta dina planer i verket så for en varg vågar stanna till i området.

Så mycket för att hålla sig till demokratiskt fattade beslut.

? det är väl demokrati, att inom lagens ramar arbeta för en önskvärd utveckling?

anser du inte det så har du en uppenbar brist i din kunskap om demokrati

Så du menade att du ska vänta med att jaga varg tills det är 10 vargar på din mark eller, jag vill minnas att du tänkte sätta dina planer i verket så for en varg vågar stanna till i området.

jag kommer att sätta planerna i verket nu när tjälen gått ur marken, ty vi har har avverkat en föryngringsyta och där vill jag plantera ek o körsbär.

frågan somkvarstår är om jag ska ha get eller får där uppe...:cool:
för syftet är ju glasklart o officiellt, att hålla lövuppslag borta.......

Ja förvisso, men omständigheter gör att utfallet blir olika.

Exempel:

Polisen tankade sin bil, åkte därifrån utan att betala.
Friades för att de hävdade att de "glömde" betala.

Två ynglingar tankade sin bil, åkte därifrån utan att betala.
De hade förmodligen fällts, trots att de hävdat att de "glömde" betala. (Vi får aldrig reda på det då de är döda idag)

Båda fallen är precis lika olagliga, tanka och åka därifrån är ett brott.

Allt du räknar upp är egna åtalspunkter, fyllekörning är väl inte heller fastställd vad jag vet

Källa:

http://arbetarbladet.se/nyheter/ockelbo/1.5125710-poliser-smet-fran-bensinnotan

lbb: väntar fortfarande på respons

lbb: väntar fortfarande på respons
nej du har rätt det kan ju lika gärna ha varit narkotikarus.

för ingen vettig kör ju genom bommarna vid en bro utan att vara påverkad av ngt....

jag kommer att sätta planerna i verket nu när tjälen gått ur marken, ty vi har har avverkat en föryngringsyta och där vill jag plantera ek o körsbär.

frågan somkvarstår är om jag ska ha get eller får där uppe...:cool:
för syftet är ju glasklart o officiellt, att hålla lövuppslag borta.......

Nu försvann just syftet vi opponerat oss mot, fint att du tillslut ändrat inställning:)

Jag har inga problem med det.... go bananas!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·
Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka