Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

1. nödvärnsjakt få ske året runt.

2 gris finns på marken

3 tornen får stå hela året och det är inte olovligt att ha med sig en studsare under icke jakttid

:)

1 jag vet

2 det finns ju mer eller mindre bra ställen att jaga gris, och bara för dom finns på din mark behöver dom ju inte finnas i din hage om man säger så

3 jag vet

Men åter till getterna, de flesta djurägare försöker skydda sina djur från fara, men inte du. Du placerar ut dom i ett vargrevir, det tror jag det kommer följdfrågor på....:angel:

1 jag vet

2 det finns ju mer eller mindre bra ställen att jaga gris, och bara för dom finns på din mark behöver dom ju inte finnas i din hage om man säger så

3 jag vet

Men åter till getterna, de flesta djurägare försöker skydda sina djur från fara, men inte du. Du placerar ut dom i ett vargrevir, det tror jag det kommer följdfrågor på....:angel:
jag har upplyst dig om att ängen varit betat i minst 150 år.
att jag ger blanka den i om det finns varg, jag har ju rätt att skydda mina djur

Så vitt jag vet belades ingta av de fårägare med näringsförbud efter det att de haft vargbesök så varför skulla jag beläggas med ett dyligt.
jag har full rätt att göra det. ingen kan ifrågasätta det beslutet.
Det som ska avhandlas är som jag vid den presumtiva nödvärnsjakten hade rätt när jag
Och jag skulle tro att om du kollar i de befintliga handlingarna från tidigare nödvärnsjakter, så har nog varken åklagare, domare eller nämdemän frågat fårägaren, varför han hade får i just den aktuella hagen.

Senast ändrad av en moderator:

vad jag försöker förklara för dig är att nödvärnslagen inte skilljer på husdjur. folk har blivit friade från att ha tagit livet av "kungens djur" när det gäller skyddande av får, kalvar, hästar, renar, hundar . så jag tror nog att även getter har rätt att bli skyddade. dessutom doftar de ju oemotståndligt för vissa predatorer:rofl:
Varför förklara det när.vi talar om din planerade åteljakt.med.getter? Saknar du svar på.frågan och försöker avleda uppmärksamheten som vanligt eller?

att jag ger blanka den i om det finns varg, jag har ju rätt att skydda mina djur

Så vitt jag vet belades ingta av de fårägare med näringsförbud efter det att de haft vargbesök så varför skulla jag beläggas med ett dyligt.
Det som ska avhandlas är som jag vid den presumtiva nödvärnsjakten hade rätt när jag bedömde det som nödvärn eller om det är grov olaga jakt. Inte varför jag har djur i hagen, det har ingen med att göra.:mad:

Har du valt.ut.en äng nu, har du insett.svagheten med en ny hage mitt i skogen som du talade om från början. Jaja vi börjar bli vana vid att du ändrar dig mest hela tiden. Jag antar.det slutar med strutsar.på tomten eller något.

Varför förklara det när.vi talar om din planerade åteljakt.med.getter? Saknar du svar på.frågan och försöker avleda uppmärksamheten som vanligt eller?

Suck, därför att vi talatr om ett presumtivt fall av nödvärnsjakt. Där kommer bara adekvata vittnesmål + teknisk bevisning att tas upp i syfte att klarlägga om skytten hade rätt i det presumtiva fallet att göra bedömningen nödvärnsjakt. Kan åklagaren ställa i bevis att kraven på nödvärnsjakt icke uppfyllts så är ju saken solklar = grov olaga jakt. Kan han det inte läggs anmälan ner;)

och vad ni spekulerar om här skulle då betraktas som hörsägen och inte ha ngt värde eftersom det inte har med det aktuella fallet att göra.

det skulle nog inte skada med lite fakta om svenska rättsprocedurer....

Har du valt.ut.en äng nu, har du insett.svagheten med en ny hage mitt i skogen som du talade om från början. Jaja vi börjar bli vana vid att du ändrar dig mest hela tiden. Jag antar.det slutar med strutsar.på tomten eller något.

det spelar ingen som helst roll om det är en urgammal äng eller om vi låter getter bekämpa lövuppslaget på ett hygge. det ändrar inte vilkoren för nödvärnsjakt:laugh:

Det som ska avhandlas är som jag vid den presumtiva nödvärnsjakten hade rätt när jag
Och jag skulle tro att om du kollar i de befintliga handlingarna från tidigare nödvärnsjakter, så har nog varken åklagare, domare eller nämdemän frågat fårägaren, varför han hade får i just den aktuella hagen.

Du har sagt att du kommer genomföra detta om/ när du får varg på din mark. Inte när det handlar om passerande varg eller om varg inte finns....

Du har sagt att du kommer genomföra detta om/ när du får varg på din mark. Inte när det handlar om passerande varg eller om varg inte finns....

ett påstående som har nada med nödvärnsjakten att göra.
om jag vill ha djuren där för nöjes skull eller för närings skull är en sak som bara har med mig att göra och det påverkar inte rättsaken.

man ska bedömma skälva händelsen:grin:

ett påstående som har nada med nödvärnsjakten att göra.
om jag vill ha djuren där för nöjes skull eller för närings skull är en sak som bara har med mig att göra och det påverkar inte rättsaken.

man ska bedömma skälva händelsen:grin:

Hur tänker du nu? Uppsåt och syft igår givetvis i utredningen

Hur tänker du nu? Uppsåt och syft igår givetvis i utredningen

uppsåt och syfte är glasklara, att bedriva animalieproduktion i olika former.
jag gör det nu så varför inte i detta presumtiva fallet.

en anledning kan exempelvis vara att låta får eller getter beta ner lövuppslag där vi planterat ädellöv (den är naturligtvis skyddad av nät).
en annan kan vara att hålla en gammal lycka öppen, allt detta fullt plausibla uppsåt/syften eller hur?:laugh:

Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat

Suck, därför att vi talatr om ett presumtivt fall av nödvärnsjakt. Där kommer bara adekvata vittnesmål + teknisk bevisning att tas upp i syfte att klarlägga om skytten hade rätt i det presumtiva fallet att göra bedömningen nödvärnsjakt. Kan åklagaren ställa i bevis att kraven på nödvärnsjakt icke uppfyllts så är ju saken solklar = grov olaga jakt. Kan han det inte läggs anmälan ner;)

Precis vad så många försökt framföra, medan du gång på gång skriver om din planerade tjuvjakt ( ja du ändrar storyn alltsom oftast) garanterat kommer att bedömas som skyddsjakt. Det är här kristallkulan kommer fram, du kan rimligen inte veta utgången av en eventuell rättegång, vilka bevis som kommer fram och hur de värderas förän i efterhand.

Är det en äkta skyddsjakt blir du nästan garanterat frikänd, men uppdagas det att du köpt getter enbart för att locka vargen, slängt ut den mitt i skogen i en nybyggd hage dåligt stängslad hage, suttit i ditt nybyga jakttorn och skjutit vargen så fort den närmat sig och skjutit varningsskottet efter vargen är död så åker du dit. Det hela hänger på vilken bevisning som kommer fram och ändå så vet du hur det går på förhand.

en anledning kan exempelvis vara att låta får eller getter beta ner lövuppslag där vi planterat ädellöv (den är naturligtvis skyddad av nät).
en annan kan vara att hålla en gammal lycka öppen, allt detta fullt plausibla uppsåt/syften eller hur?:laugh:

Liksom olaga jakt är ett fullt palusibelt uppsåt/syfte, det hela hänger på vad som kan bevisas och hur domstolen varderar bevisningen. Med tanke på att dig uppsåt verkligen är att ha ihjäl vargen så är det inte omöjligt att det även går att bevisa.

Och denna lilla ide sammanfaller så påpassligt med att varg etablerar sig i trakten:rofl:Svarar du det på en direkt fråga gör du dig dessutom skyldig till mened

Du tror verkligen att polis/ åklagare/ domstol är helt bakom flötet va?:angel:

Nej, man gör sig bara skyldig till mened om man vittnar, inte som åtalad, allt hänger på bevisningen.

Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat

Precis vad så många försökt framföra, medan du gång på gång skriver om din planerade tjuvjakt ( ja du ändrar storyn alltsom oftast) garanterat kommer att bedömas som skyddsjakt. Det är här kristallkulan kommer fram, du kan rimligen inte veta utgången av en eventuell rättegång, vilka bevis som kommer fram och hur de värderas förän i efterhand.

Är det en äkta skyddsjakt blir du nästan garanterat frikänd, men uppdagas det att du köpt getter enbart för att locka vargen, slängt ut den mitt i skogen i en nybyggd hage dåligt stängslad hage, suttit i ditt nybyga jakttorn och skjutit vargen så fort den närmat sig och skjutit varningsskottet efter vargen är död så åker du dit. Det hela hänger på vilken bevisning som kommer fram och ändå så vet du hur det går på förhand.

ojojoj..så nu säger du att de flesta fårbönderna riskerar åtal...de kan ju inte bevisa orsaken till varför de håller på enligt dig

Och denna lilla ide sammanfaller så påpassligt med att varg etablerar sig i trakten:rofl:Svarar du det på en direkt fråga gör du dig dessutom skyldig till mened

Du tror verkligen att polis/ åklagare/ domstol är helt bakom flötet va?:angel:

ytterligare ett bevis på din okunskap om svensk rättsystem o process.
den som själv är inblandad är inte vittne och kan alltså inte begå mened:grin:
nej jag tror inte det, jag respekterar dem och förutsätter att de gör sitt jobb, varför jag ser fram mot den presumtiva rättegången med tillförsikt

Senast ändrad av en moderator:

Nej, man gör sig bara skyldig till mened om man vittnar, inte som åtalad, allt hänger på bevisningen.

sorry min vän det gäller inte enbart den som ä'r åtalad, det gäller alla inblandade i e´tt mål. för att kunna erhålla vittnesstatus måste du vara "tredje person":grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·
Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka